יש צליל מסתורי שמטריף אנשים בכל העולם – ואיש לא יודע מה מקורו

יש צליל מסתורי שרק אחוז עד שני אחוזים מהאנשים שומעים, אך עבורם הקול הנמוך חזק מספיק כדי להטריף אותם. התופעה שזכתה לכינוי “ההמהום” (The Hum) מביכה מדענים שמתקשים להסביר אותה. המחקר עד כה גילה כמה מאפיינים משותפים לכל מי ששומע את ההמהום: זה נשמע רק בחדרי חדרים. מדובר בקול נמוך ורועם, שהולך ומתגבר בלילה. זה נפוץ יותר באיזורים כפריים, כך נראה.

מחקר שנערך ב-2003 על ידי חוקר האקוסטיקה ג’ף לבנטל גילה כי אדם 1 מתוך 50 אנשים באיזורים בהם דווח על ההמהום שומע את הרעש, ורוב המדווחים הם בגילאים 55 עד 70.

קתי ג’ק מלידס אמה לבי בי סי: “זה עינוי. לפעמים את רוצה לצרוח. קשה לישון בלילה עם רעש הרקע המתגבר הזה. את מתהפכת ומסתובבת, וזה פשוט מטריף”. המדווחים על ההמהום מתלוננים על כאבי ראש, סחרחורות, בחילות, דימומים מהאף והפרעות בשינה. על פי ה-BBC, דווח על התאבדות אחת לפחות בגלל ההמהום.

הסובלים מהתופעה הם אנשים עם שמיעה רגילה ומרגע שהם עוזבים את האיזור בו דווח על ההמהום התופעה נעלמת. מדובר בתעלומה שנמשכת כבר יותר מ-40 שנים. אחד האיזורים הראשונים בהם דווח על התופעה היא העיר בריסטול בבריטניה. כ-800 אנשים התלוננו על התופעה בשנות ה-70′. חוקרים טענו אז כי הסיבה היא פקקי תנועה ומפעלים מקומיים. דיווחים נוספים התקבלו מארצות הברית ואוסטרליה באותה תקופה.

בטאוס, ניו מקסיקו, קבוצת חוקרים ממעבדת לוס אלמוס באוניברסיטת ניו מקסיקו ניסו לזהות את מקור ההמהום בתחילת שנות ה-90′ אך ללא הצלחה.

יש מי שטוען שמדובר בטִנְטוּן, תחושה של זמזום או צלצול באוזניים שאינו מתייחס לרעש אמיתי, אך עדויות סותרות מצביעות על כך שמדובר ברעש אמיתי לחלוטין. החשודים המידיים הם ציוד תעשייתי, קווי גז, כבלי חשמל ותקשורת אלחוטית, על אף שהאישוש המחקרי לכך קלוש. אחרים סבורים כי מדובר בתוצר של קרינה אלקטרומגנטית בתדר נמוך או רעש אדמה שמורגשת רק על ידי מעטים.

החוקר גלן מקפירסון העלה בדצמבר, 2012, מאגר המידע ומפה של ההמהום בכל העולם כדי לאסוף עדויות מאנשים שסובלים מהתופעה בכל העולם. יש איזורים בהם ההמהום לא מוכר בכלל. ברוסיה, למשל. ואילו בישראל התקבל עד כה רק דיווח אחד.

אך בארה”ב התופעה נרחבת ביותר וגם במערב אירופה:

מה שמרתק זה שאלפי אנשים מתארים את ההמהום שחוו באופן דומה, גם כאשר לא הכירו את התופעה בעבר. אחד הסובלים מהתופעה, סטיב קוהלייס, 60, הוא מהנדס מכונות שחווה לראשונה את ההמהום בביתו בברוקפילד, קונטיקט, בספטמבר, 2009, ומאז מקדיש את כל זמנו החופשי לאיתור מקור הרעש. “הרגשתי מיד את האפקט בראש שלי”, הוא אמר, “התחושה היא כמו אצבעות שנתחבות לאוזניים שלך”. אנשים אחרים מתארים זאת כרטט מרוחק של המרצפות בבית, אחרים מתלוננים על צלצול באוזניים או מרגישים את זה ברגליים או בקפיצים של המיטה.

לאחר 40 שנות מחקר, חוקרי ההמהום חושבים שהם מצאו את התשובה. הסכמה רחבה בין הסובלים מהתופעה היא כי ההמהום מורכב מתדר נמוך מאוד (VLF, בתדר של 3 קילוהרץ ל-30 קילוהרץ) ובגלי אורך מ-10 ל-100 ק”מ, או תדר נמוך במיוחד (ELF, בטווח של 3 עד 30 הרץ) וגלי אורך תואמים מ-100,000 ל-10,000 ק”מ. אלה גלי רדיו, שיכולים לחדור דרך בניינים ולנוע מרחקים עצומים.

הן לגלי ELF והן לגלי VLF נודעת השפעה על גוף האדם. על אף שהחרדה הרווחת בציבור משייכת את קרינת ELF לסרטן כתוצאה מהטלפון הסלולרי, מחקרים שערך ארגון הבריאות העולמי, וארגון מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה גילה כי שדות מגנטיים חיצוניים של ELF יכולים ליצור זרמים אנרגטיים חזקים בגוף, עד כדי סטימולציה של השרירים והעצבים ולגרום רגישות יתר במערכת העצבים המרכזית. גלי VLF, כמו קרינה אלקטרומגנטית אחרת בתדר נמוך, נודעת אף היא כבעלת השפעה ישירה על תפקודים ביולוגים.

מחקר נוסף שפורסם לאחרונה מאשש את ההנחות האלה. המחקר, שמומן על ידי ממשלת קנדה ונערך בשנה שעברה על ידי פרופ’ להנדסת מכונות, קולין נובאק, מאוניברסיטת וינדזור אישר שההמהום הוא אכן תופעה קיימת וקישר אותה לגלי ELF ו-VLF. נובאק, בעצמו סובל מההמהום, בילה שנה בהאזנה להמהום בווינדזור, אונטריו לפני שהגיע למסקנות המחקר. “זה נשמע כמו משאית גדולה או קטר רכבת שנמצא ממש מחוץ לביתך, שועט וגורם לחלונות לרעוד”, אמר נובאק ל-CTV הקנדי. גם אם זה נכון, זה עדיין לא מסביר מדוע בחלק מהמקרים אנשים דיווחו שההמהום בא והולך. דיווחים אלה מעוררים ספק אם ניתן לייחס את ההמהום למקור אחד ויחיד.

המסתורין סביב ההמהום היה כר טבעי לצמיחה של תיאוריות קונספירציה כגון אלה שמייחסות את הרעש לחייזרים. לפחות בשני מקרים ההמהום נקשר במקיר טבח. למשל, אהרון אלקסיס, שסבל מבעיות נפשיות ושילב את המסר “נשק ה-ELF שלי” לתוך בית הבליעה של הרובה שלו לפני שירה ורצח 12 אנשים בוושינגטון. הוא סיפר לפסיאטר שלו שנרדף על ידי רעשים רוטטים. מדובר באותו איזור בו דווחו אינסוף מקרים של שמיעת ההמהום. ואיך ההמהום נשמע באיזורים שונים? כך זה נשמע במצב “רגיל”:

וכך לאנשים שסובלים מהתופעה:

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן