יניב רייכנברג, יזם צעיר בן 33 בלבד, קם בבוקר לפני שנתיים והרגיש שפשוט נמאס לו לשלם יותר מדי על גילוח. יותר נכון, נשבר לו להיות פראייר. בניגוד לרוב הישראלים, שמסתפקים בשחרור קיטור בפייסבוק, רייכנברג החליט לתרגם ליוזמה מסחרית את המאבק שלו על זכותם של הגברים הישראלים להתגלח במחיר שווה לכל נפש.
יניב מודה שלא פעל רק ממניעים מסחריים טהורים, וכי לצאת למאבק נגד ענקיות גילוח עולמיות זה לא המעשה הכי שפוי. “למעשה כבר מהגילוחים הראשונים בגיל 16, כשאתה מגלה כמה עולים סכיני גילוח, אתה מתחיל להתעצבן.”
זה היה תהליך איטי של הבשלה ואזירת אומץ. יניב מייחס את היוזמה למחאה החברתית שפתחה לישראלים רבים את העיניים בנוגע ליוקר המחיה שלנו כאן. “בלי גל המחאה החברתית של קיץ 2011 זה לא היה קורה”, הוא אומר, “הבנו שלמרות שהשוק נשלט ע”י מונופולים, יש לנו כלים להילחם בהם – דרך רשתות חברתיות ומודעות צרכנית.”
רייכנברג, במקור מהנדס ביו-רפואי שסיפק שירותי יעוץ אסטרטגי לחברות, חבר לשותפתו קרן רגב כדי לקדם את המיזם. רייכנברג ורגב התפטרו מהמשרות הקודמות שלהם, גייסו הון מחברים, בני משפחה (“מכל מי שהיה מוכן”) והשיקו את Xblade בתחילת 2013. את מבחר סכיני הגילוח, הכוללים גם סכין לנשים, הם שולחים בחינם עד הבית.
מה שהחל כיוזמה פטריוטית שאפתנית הפך מהר מאוד לחברה ישראלית צומחת. עם עשרות אלפי לקוחות מרוצים שנמאס להם לבזבז כל כך הרבה כסף בשנה עבור גילוח. הנה כמה מספרים להשוואה: באקס בלייד רביעיית סכיני גילוח 5 להבים עולה 36 שקלים בלבד, כולל משלוח חינם עד הבית, בהשוואה למאך 3 של ג’ילט – המוצר הותיק יותר של החברה – במחיר 51.80 שקל, והמחיר אף נמוך יותר מסכיני הגילוח של המותג הפרטי של סופרפארם בעלות 40 שקלים.
יניב מדגיש שגם אקסבלייד לא מוכרת במחירי הפסד, אלא מסתפקת באחוזי רווח שפויים המתאפשרים בשיווק ישיר דרך האינטרנט, “כי לא צריך להיות חזיר על חשבון הצרכן”. “כל רבעון אנחנו צומחים בעשרות אחוזים. אם כולם יבחרו חכם, השוק יחסוך עשרות מיליוני שקלים”.
פיוז’ן פאואר ג’ילט | 94.70 שקלים |
פיוז’ן ידני ג’ילט | 78 שקלים |
שיק הידרו | 67.10 שקלים |
מאך 3 ג’ילט | 51.80 שקלים |
לייף M3 סופרפארם | 40.40 שקלים |
אקסבלייד | 36 שקלים |
השוק המקומי מגלגל כ-200 מיליון שקל בשנה, ונשלט על ידי “ג’ילט”, מותג אותו משווקת הענקית “פרוקטר אנד גמבל”. לפי פרסומים מדובר במותג המחזיק בנתח שוק של כ-90 אחוז.
זה לא מפחיד לצאת נגד חברה ותיקה ומבוססת? “הרבה יותר כיף לזרוק אבן על גוליית מאשר על מישהו בגודל שלך”, הוא אומר, “השליטה החזקה של גוליית בשוק רק מעידה על כך שיש כאן פוטנציאל אמיתי להכנס ולהציע אלטרנטיבה. אם ללקוח היו הרבה אפשרויות, לא היה צריך אותנו. לשמחתנו, הצמיחה המהירה של אקס-בלייד מעידה שאנשים חיפשו פתרון לבעיה, ושגם לאחרים נמאס לשלם את המשכורת של מסי ורוג’ר פדרר”.
מימין: רייכנברג. משמאל: רגב
רייכנברג לא מסתיר את הביקורת שלו על ג’ילט: “התחושה היא שמעבר לכעס, יש כאן עוול”, הוא טוען, “זו חברה מאוד עשירה שעושקת אזרחים שאין להם את הסכומים הללו לשלם. היא לא משלמת מס הכנסה כי ההכנסות רשומות על שם התאגיד בחו”ל ובכך פוגעת פעמיים במשק הישראלי. ישנה תחושת אי צדק וזה מלווה עם הכרח לעשות משהו. מי שסובל מזה הוא הצרכן ואני מציע אלטרנטיבה עם מוצר איכותי, שיוריד בסוף את המחיר לכולם. עד עכשיו קיבלתי הרבה תגובות חיוביות ואני מרגיש כמו חייל בחזית שהעורף תומך בו”.
ל-Xblade דף פעיל בפייסבוק ואחד הפוסטים הבולטים שפורסם בו הוקדש לחיילים במלחמת “צוק איתן”, שקיבלו מהחברה סכיני גילוח. הם גם חילקו מילגה לסטודנטים “במקום לתת כסף למפרסמים”. רייכנברג מאמין שרגישות חברתית היא תכונה שחברות חייבות לעבוד עליה, משהו שתאגידים גלובליים יתקשו יותר לקלוט. ואולי זו בדיוק הסיבה מדוע לחברות מקומיות קטנות יש סיכוי להתחרות בענקים בינלאומיים.
נכון, גם אקסבלייד, כמו כל חברה אחרת, פועלת ממניעים מסחריים, אך אם יותר ויותר ישראלים יסרבו להיות פראיירים ויבחרו באלטרנטיבה החסכונית יותר, לבחירה כזו עשויה להיות השפעה דרמטית ולכפות הורדת מחירים בכל שוק הגילוח. הצלחה של מיזמים מסוג זה תורמת להורדת יוקר המחיה, וגורמת למונופולים שהיו יציבים בעבר להרגיש שהקרקע רועדת מתחת לרגליים שלהם.
לאתר Xblade