מאת: נטלי ריער
ראיון עבודה נתפש אצל רובנו, ובצדק, כאינטראקציה חד צדדית שבה המראיין שואל את השאלות, ואנחנו שם רק כדי לענות. אך למרות שהמראיין מוביל את הראיון וקובע את הטון, מראיינים רבים דווקא ישמחו לשמוע שגם לצד השני יש שאלות. בתנאי כמובן, שהן רלוונטיות ומתוזמנות היטב.
אבל מה נחשבת לשאלה “מוצלחת” של מרואיין בראיון עבודה? עם כל הכבוד למה שאנחנו כמרואיינים באמת רוצים לדעת, צריך לקחת בחשבון גם את היעילות של השאלות ביצירת רושם טוב על המראיין. אתם יודעים, משהו שיראה שאתם פה לא רק בגלל הטייטל או השורה התחתונה בתלוש.
במגזין הטכנולוגיה Masahble שאלו אנשי גיוס שונים אילו שאלות הם אוהבים לשמוע מהמרואיינים שלהם, והם מסבירים גם למה. לגזור ולשמור לראיון הבא.
1. “איך המוצר של החברה ישפיע עלי ישירות?”
זה אולי נשמע כאילו אתם מתעניינים רק בעצמכם, אך שאלה זו מראה יותר מכל ובאופן עקיף, התעניינות נלהבת במוצר ובאופן שבו התפקיד שלכם קשור אליו, או אפילו משפיע עליו.
“מטרתה של שאלה זו להראות שהמועמד רוצה לעבוד במקום שבו אנשים נלהבים ממה שהם עושים. שהוא לא רוצה להגיע לעבודה בבוקר רק כדי לקבל משכורת, אלא גם לדעת מה תהיה האינטראקציה בינו לבין המוצר ואיך זה ישפיע עליו באופן אישי.”
רגיני פרמר, מנהלת גיוס ב-Credit Karma
2. “איך התפקיד שלי ישפיע על החברה / העסק בטווח הקצר, הבינוני והארוך?”
בינינו, אף מגייס לא רוצה לבחור באדם שרואה בתפקיד המוצע סוג של פלירט מקצועי ברזומה, אלא תפקיד משמעותי לטווח ארוך, כזה שהוא יוכל להתפתח בתוכו ולתרום לו לאורך זמן.
“ראשית, שאלה זו ממחישה שהמועמד לא חושב רק על עצמו, אלא גם על תפקידו הספציפי כחלק מהשלם. זה לוקח את השיחה למקום אחר – מדיון שסב סביב מה החברה יכולה לעשות בשבילו (המועמד), לבין מה שהוא יכול להעניק לחברה.”
ארין פטרסון, מאתרת כשרונות ב-Moxie
3. “למה את החלטת לעבוד פה?” או, במילים אחרות, הגרסה המנומסת לשאלה שבאמת מעניינת אתכם – “למה שאני ארצה לעבוד פה?”
מכירים את השאלה שתופסת אתכם מוכנים רק אם קראתם קצת על החברה לפני שהגעתם לראיון? בדרך כלל היא מוצגת בנוסח “למה אתה רוצה לעבוד פה?” ומותירה אחריה הרבה מרואיינים מגמגמים. המגייס הבא מסביר את החשיבות שלה כשהיא מגיעה דווקא מהמרואיין מהסוג שמגייסים חפצים ביקרו.
“מועמדים מבוקשים יותר בדרך כלל מתעניינים בסיבה שבגינה המראיין שלהם מצא עניין במקום העבודה. כשמועמד רוצה לדעת למה אני עזבתי הכל כדי להצטרף ל-Spoon, הם באמת מצליחים לקרוא בין השורות ולהבין אם ההצעה שלי אליהם באמת שווה ומעניינת. השאלה הזו גם מראה לי שהמועמד חושב על עבודה בחברה לטווח רחוק ולא רק בעוד משרה להתקבל אליה. זה אינדיקטור נוסף לכך שהם לוקחים את העבודה שלהם ברצינות ויבצעו מעבר לעבודה רק עבור ההזדמנות הנכונה. מועמדים כאלה גם ירצו לדעת יותר על הסיפור של המוצר, על תוכניות עתידיות ואפילו על התרבות החברתית-ארגונית במקום. מגייסים שלא מוכנים מראש עם תשובה כנה ומשכנעת לגבי הסיבה שבגינה הם עצמם הצטרפו לחברה, עשויים שלא לשכנע את המועמדים המחוזרים יותר.”
קולין מקלנטוש, מנהל פיתוח עסקי ב-Spoon.net
4. “מה גורם לך לצאת מהמיטה בכל יום ומלהיב אותך להגיע לעבודה?”
אפשר לומר שמדובר בעוד גרסה לשאלה הקודמת, בסגנון אחר שהוא קצת גבולי וחצוף, אבל מהסוג הטוב.
“אני אוהב את השאלה הזו משתי סיבות. אחת, שהיא אמיצה. היא אישית ואני לא מעוניין לגייס מישהו שאני לא מתחבר אליו ברמה האישית. אבל היא גם דרך נפלאה עבור מועמד לקבל מושג לגבי למה הוא רוצה לעבוד איתנו – איזו אווירה יש במשרד, מה מלהיב אותנו, ומהם הערכים שלנו. בנוסף, מה שעוד משתמע מהשאלה הזו הוא שהמועמד עצמו גם נכון לקום מהמיטה שלו מדי בוקר, נלהב ומוכן לעבוד.”
ג’ושוע דזיאביאק, מייסד ומנהל תפעול ראשי ב- The Zebra
לקום נלהב מהמיטה וללכת לעבודה. תמונה: BuzzFeed
5. “מהן הנקודות הבעייתיות ביותר בתפקיד הזה, שאיתן אתה מקווה שאצליח להתמודד?”
שאלה זו כנראה תראה שאתם לא תגידו הכל כדי להתקבל לתפקיד. למה? בגלל שאתם מתייחסים באמצעותה גם לשיט שיש בכל עבודה.
“בעוד שרוב המרואיינים ממוקדים בצדדים החיוביים של המשרה, הצדדים החיוביים שבאופיים וכיוב’, זה מרענן לקבל שאלה שנוגעת לנקודות פחות טובות שמולן האדם שיתקבל לתפקיד יצטרך להתמודד. אך זכרו, אם אתם מציגים את השאלה הזו, היו מוכנים להציע פתרונות אפשריים או רעיונות עבור הנושאים שיועלו בעקבותיה על ידי המראיין.”
שרה סוטון פל, מנכ”ל ומייסדת FlexJobs
6. “מהם היתרונות והחולשות של החברה / העסק, מול המתחרים?”
שאלה כזו עשויה להישמע כמו הצד השני של שאלת “מה החולשות שלך?”, וגם יכולה להישמע חצופה או מזלזלת אם נאמרת בכוונה הלא נכונה, אבל היא רלוונטית מאוד בתקופה שבה גם אנשי הגיוס מבינים שהמועמדים בוחנים את האפשרות לעבוד אצלם, או אצל המתחרים.
“מועמדים בדרך כלל בוחנים כמה חברות ועורכים השוואות כדי להבין איזו חברה מתאימה להם יותר. זו שאלה פיקחית מכיוון שהמועמד בעצם מבקש מאיתנו הערכה ופרספקטיבה לגבי מה שהופך את ‘דלוייט’ חזקה, בזמן שהוא מנסה גם להבין כמה אובייקטיביים אנחנו יכולים להיות לגבי הארגון שבו אנחנו עובדים.”
פטריסיה פוגמילר, מאתרת כשרונות ב-Deloitte LLP
לסיכום, מהשאלות שהוצעו אפשר ללמוד שרוב המגייסים היום מעדיפים מועמדים אקטיביים, שמעבר לתשובות טובות לשאלות שמציגים בפניהם, יודעים גם מה הם רוצים ממקום העבודה. בעצם, מה שמשותף לכל השאלות הללו, היא המוטיבציה שהמועמד יכול לשדר דרכן, המקוריות, התעוזה ולא פחות חשוב – היכולת להשתמש בדימיון ולאלתר את הדרך להתמודד עם מה ששאלות מהסוג הזה עשויות להביא איתן – דיון מעמיק וכנה בתפקיד המוצע, באופי החברה ואפילו באקלים החברתי ששורר בה.
קראו עוד: