ניהול עסקים משפחתיים הוא אתגר לא פשוט הדורש תמרון מתמיד בין צרכי העסק לבין צרכי המשפחה, ומציאת איזון נכון ומדויק ביניהם. יחד עם זאת, ניהול מושכל של עסק משפחתי מניב רווח כפול ומכופל – גם עסק משגשג וגם משפחה מגובשת ומאושרת הפועלת יחדיו למען אותן מטרות.
במקרים רבים עסק משפחתי נוצר כתוצאה מהרצון של אחד מבני המשפחה להגשים חלום ולא תמיד ישנה תוכנית עסקית מסודרת וגם לא תרבות ארגונית שהתגבשה תוך כדי פעילויות עסקיות שונות. הדבר עלול להוות מוקש רציני בדרך להצלחה ועל כן כדאי לגבש רשימת נהלים לפיהם יפעל העסק המשפחתי. חשוב להקפיד על העלאת הנהלים על הכתב ותיעוד פורמלי שלהם וכמובן לכבד אותם, גם אם יש כאלה המאמינים שאין בהם צורך.
היררכיה ושכר
אחת הטעויות הנפוצות בניהול עסקים משפחתיים היא הימנעות מיצירת היררכיה ברורה. רצוי שלעסק המשפחתי יהיה מנהל אחד שיתווה את הדרך (כמובן בשיתוף שאר העובדים, הלא הם בני המשפחה האחרים שנרתמו לעסק, ועובדים חיצוניים אם ישנם), ואם למען שלום המשפחה נקבע כי יהיו שני מנהלים או אפילו שלושה, חשוב מאוד לקבוע מנגנון מוסכם לקבלת החלטות, כך שהיעדים יהיו ברורים וכן הדרך אליהם.
מרכיב קריטי אחר בניהול עסקים משפחתיים בצורה נכונה הוא השכר: חשוב לשמור על התאמה בין גובה השכר המשולם לבני המשפחה השונים תמורת עבודתם לבין התפקיד שלהם והיקף המשרה שלהם בפועל.
ניהול עסקים משפחתיים – עיקרון ההפרדה
עיקרון חשוב במיוחד במסגרת ניהול עסקים משפחתיים הוא עיקרון ההפרדה:
ראשית, מומלץ מאוד להפריד בין חשבון הבנק של העסק לבין חשבונות הבנק המשפחתיים, ואפילו לדאוג שהם יהיו בבנקים שונים.
שנית, רצוי מאוד לא להפוך את הארוחות המשפחתיות לדיונים עסקיים, ולהיפך: כשעובדים אז עובדים ולא מלבנים סוגיות משפחתיות או מתווכחים איפה לחגוג את ליל הסדר. בדרך זו העסק יתנהל בצורה הכי מקצועית שאפשר, ובמקביל חיי המשפחה לא ייפגעו בגלל זליגה של סוגיות עסקיות אל מחוץ לעסק. במיוחד חשוב להקפיד על ההפרדה כשמדובר בעסק הפועל בתוך הבית.
מי עובד בעסק המשפחתי ובאיזה תפקיד, מי נשאר בחוץ?
הרצון להעסיק קרובי משפחה בעסק מובן ויש לו כמובן שלל יתרונות (מדובר באנשים שקל יותר לסמוך עליהם כמו גם בעלי רקע זהה ותפישת עולם דומה) אולם יש להימנע מהטעות הנפוצה בניהול עסקים משפחתיים והיא איוש משרה באדם שאינו מתאים.
טעות זו פוגעת הן בעסק, שביצועיו כמובן נפגעים עקב חוסר ההתאמה בין האדם לתפקיד, אבל גם בבן המשפחה המועסק במשרה שאינה מתאימה לו ובסופו של דבר עלולה להוביל למתחים מיותרים במשפחה.
חשוב להכשיר בצורה מסודרת כל בן משפחה הנכנס לעסק המשפחתי, ואם ישנה משרה פנויה ואף בן משפחה לא מתאים לה – לגייס עובד מחוץ למשפחה.
עוד רצוי מאוד להימנע מצירוף בני משפחה לעסק בניגוד לרצונם: גם התנהלות זו פוגעת הן בעסק והן במשפחה.
תקשורת מקרבת
בכל עסק ישנו פוטנציאל לחיכוכים ואף לפיצוצים, אבל בעוד שבעסק לא משפחתי הרגשות השליליים נותרים בו ואינם פוגעים גם בחיי המשפחה של העובדים (ברוב המקרים; ישנם גם כאלה המביאים את המתחים הביתה, כמובן) הרי שבעסק משפחתי ויכוח פעוט ושולי עלול להפוך למריבה משפחתית סוערת.
מניעת משברים אלה היא אחד האתגרים החשובים במסגרת ניהול עסקים משפחתיים. מעבר ליצירת ההיררכיה הברורה והשאיפה להפרדה בין העסק למשפחה, יש להקפיד במהלך שעות העבודה על פתיחות ועל כבוד הדדי, הקשבה לכל אחד מבני המשפחה ובמקביל קבלת המרות של אלה שבידיהם נתונה הסמכות להחליט.
לפרטים נוספים אודות ניהול עסקים משפחתיים – http://www.dorot.biz/