בחייו דוד הנחלאווי ציווה לנו את שלטון הלייקים

ה-30 באפריל, 2004, היה יום מכונן בדברי ימי הדמוקרטיה הישראלית. היה זה יום בו נולד גיבור עברי חדש, דוד הנחלאווי, שקם מן החולות, ידו האחת אוחזת ברובה, אגרופן בשנייה.

ב”דוד”, סרט הישראלי שייעשה על החייל דוד אדמוב בכיכוב איתי תורג’מן, זכורה סצינת הפתיחה בה דוד עומד בשילוב ידיים רפולי על חומת ירושלים וצופה מזרחה במבט מקפיא דם אך שרמנטי כאשר בלוריתו מתבדרת ברוח מדברית. עיניו נסכו אימה בכל אויב, נשים וגברים נפלו לרגליו וחיילים, הם נתנו לו את כל הלייקים שלהם, דוד הו דוד.

רגע השיא של הסרט משחזר את האירוע בו לוחם הנח”ל האמיץ מוקף לבדו באלפי מחבלים חמאסניקים שונאי ישראל חמושים בפצצות גרעיניות טקטיות ותתי מקלע, ובדיוק כאשר הכל נראה אבוד, הגיבור הציוני החדש דרך את הנשק והביא את האירוע לסיומו בשלום, רק כדי למצוא את עצמו מושלך לכלא הצבאי על ידי מפקדים שמאלנים ערלי לב בלחץ התקשורת אוהבת הערבים. בסוף המרגש שר הכלכלה, נפתלי בנט, מבריח את דוד מהכלא בפעולת תג מחיר מבריקה, והשניים נותנים לצה”ל לנצח.

אלא שכמו בכל מיתולוגיה, לאגדת הבזק של דוד הנחלאווי קשר קלוש למציאות. תחילה, העובדות. הסרטון שעורר את הבאזז הועלה ליוטיוב לפני כמה ימים על ידי תנועת “youth against settlements”. בסרטון נראה החייל בעימות עם נער פלסטיני בן 15 במסגרת פעילות הבט”ש של חטיבת נח”ל בחברון. הפלסטיני מתקרב לחייל, מתגרה בו ואף דוחף אותו. בתגובה, החייל דחף אותו ודרך את נשקו. בהמשך נראה כי פלסטיני נוסף מצטרף לעימות, בעוד החייל, מגדוד 932 של חטיבת הנח”ל, מכוון את נשקו לכיוון השניים, ולאחר כמה שניות מנסה לבעוט באחד מהם. בשלב זה פונה החייל לפלסטיני נוסף המתעד את האירוע, ואומר לו “כבה את המצלמה, כבה את המצלמה, אני אתן לך כדור בראש יא בן זונה”.

בדובר צה”ל הבהירו כי מדובר בהתנהגות חריגה של החייל ופתחו בבדיקה שבסיומה ייתכן שהחייל הודח ולאחר מכן תיקנו את עצמם שוב ושוב. סדרת ההודעות המבלבלת הזו הספיקה כדי להצית מחמאה עממית, דף פייסבוק המונה יותר מ-86,000 לייקים ועשרות חיילים מפרסמים תמונות תמיכה בחייל שהודח.

מתוך דף הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי

מתוך דף הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי

מתוך דף הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי

מתוך דף הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי

מתוך דף הפייסבוק גם אני עם דוד הנחלאווי

אלא שכפי שאדמוב עצמו מציין, לוחם הנח”ל יושב כעת בכלא עקב אירוע אחר שאינו קשור לאירוע דריכת הנשק. החייל נשלח לכלא לאחר שעוד לפני התקרית עם הנער הפלסטיני, לאחר שתקף באמצעות אגרופן גם את מפקד המחלקה שלו ואת מפקד הכיתה שלו בתקרית נפרדת שאינה קשורה לאירוע המצולם.

“דובר צה”ל מבקש להדגיש כי החייל נשפט לעונש מאסר בגין עבירות שאותן ביצע עוד לפני האירוע המבצעי ובמנותק ממנו לחלוטין”, נכתב בהודעת הצבא המתקנת. “יודגש כי בעת קיום המשפט, האירוע המדובר טרם תוחקר באף לא אחת מהרמות הממונות בגדוד. המשך תפקידו של הלוחם עתיד להיבחן לאור העבירות שבגינן נשפט, המנותקות לחלוטין מהאירוע המבצעי. כל ניסיון לקשור בין האירוע המבצעי שבו נראה החייל דורך את נשקו לבין המשך שירותו מוטעה ואינו עולה בקנה אחד עם המציאות”.

לכן, כאשר שר הכלכלה, נפתלי בנט, כותב שהיה נוהג בדיוק כמו דוד, למה בדיוק הוא מתכוון? עוד הוסיף כבוד השר תובנה אפיסטמולוגית מרתקת, כי אם האירוע לא היה מצולם על ידי ארגוני שמאל, “ייתכן ולא היה מתרחש כלל”. בנט לא מספק תמונה רחבה יותר של המציאות המורכבת בחברון ובאיזו מדיניות הוא תומך, בהיותו חלק מממשלת ישראל. לא, הוא כאן בתפקיד מעודד.

אלא שהשר בנט מבין בחושיו החדים שגם אם דוד הוא חייל צ’וקומוק, לא ממושמע ובעייתי בהגדרה הצה”לית כפי שהעובדות מעידות, הן לא יכולות לעניין פחות. בלייקוקרטיה הישראלית שמתפתחת כאן, מי שגורף הכי הרבה לייקים הוא המלך ועד מחר האירוע הזה יישטף במורד הפיד ויישכח. תישכח גם המציאות הבלתי אפשרית של חיילי צה”ל והאוכולסיה המקומית בשטחים שהולידה את המצב הזה מלכתחילה. דוד הנחלאווי ישתחרר מהכלא, יעשה קמפיין לערק זחלאווי, ושלום על ישראל. אה, והסרט עם איתי תורג’מן כמובן.

בצה”ל משדרים לחץ. דובר הצבא, תת אלוף מוטי אלמון, שיחרר לא פחות מחמש הודעות. האחרונה שבהן נגעה למחאה: “פייסבוק הוא לא כלי מחאתי אלא כלי חברתי. לכל חייל יש מפקד והוא מוזמן לדבר איתו.

כן, כולנו דוד הנחלאווי. כולנו רוצים לשחרר רסן, כולנו רוצים לנצח, כולנו רוצים לראות את עצמנו באור חיובי יותר מכפי שאנחנו נראים ולטאטא מתחת לפני השטח את העובדות הפחות נעימות. גם אם מדובר בתגובה ספונטנית מובנת שנובעת, ברובה הגדול, ממחשבה מוטעית כי אדמוב הודח עקב התנהגותו בסרטון, אין פלא שבצה”ל מודאגים. היום קל יותר מתמיד לסחוף עשרות ואולי מאות אלפים אנשים שחוזרים על המנטרה בדבקות ממית בקול אחד, ולעזאזל העובדות. אין ספק שמשהו חדש מתחיל בריק המנהיגותי הקיים, שמאפשר לחייל אלמוני עם עבר אלים להפוך לגיבור העממי החדש.

Ben Meiri

 

Amir Schiby

Amir Schiby

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן