הכניסה האנונימית החדשה של פייסבוק היא מהלך ערמומי ומבריק

פייסבוק חשפה אמש מספר עדכונים למגנוני החיבור שלה לאפליקציות חיצוניות. אם עד עתה משתמשים שלא ממש אהבו אפליקציות שמבקשות לקבל מהם את כל הפרטים האישיים שלהם נאלצו לוותר על השימוש בהן – בקרוב יהיה אפשר להתחבר לאפליקציות האלה גם בלי לחשוף שום פרטים. יקראו לאופן הזה ״חיבור אנונימי״ – ועל פניו זה נראה כמו הפתרון הכי פשוט והכי מוצלח לפרטיות המשתמשים.

אך אם חופרים קצת מתחת לפני השטח, מסתבר שזה פשוט עוד כלי בו פייסבוק משתמשת כדי לצבור עוד קצת כח לעצמה – ושהפרטים האישיים שלכם ימשיכו להיות חשופים כתמול שלשום, רק במחיר קצת יותר גבוה.

ראשית, דרוש קצת פירוט על הבעיה שהחיבור האנונימי הזה מתיימר לפתור: אתרים ושירותים רבים ברשת מאפשרים להתחבר אליהם באמצעות פרטי הפייסבוק שלכם. חיבור דרך הפייסבוק יעיל בשביל המשתמשים, כי הוא אומר שאתם לא צריכים לזכור עשרות שמות משתמש וססמאות שונות. הוא גם יעיל למפעילי השירותים, כי הוא מספק להם מידע דמוגרפי אודותכם וגם מאפשר להם לפעמים להשתלט לכם על ה-Wall כדי לכתוב עדכוני סטטוס שמפרסמים את השירות שלהם (״ארז שמע את השיר XYZ באפליקצית ZYX!”‘ “ארז הרוויח 1,000 נקודות במשחק ארזוויל!״, וכו׳). הבעיה היא שלא תמיד אנחנו מעוניינים לחשוף את המידע האישי שלנו למפרסמים – ועל אחת כמה וכמה להפוך את הסטטוסים שלנו לפרסומות.

הפתרונות, עד כה, היו קצת מסובכים. משתמשים יכלו לקבוע את הגדרות הפרטיות שלהם בכל אפליקציה, אך לא תמיד היה ניתן לכבות את כל ההרשאות וזה היה גם עסק די מציק בסופו של דבר, מה גם שעבור משתמשים רבים ההגדרות האלה הן ג’יבריש. פייסבוק, אם כך, חולקה על ידי הרישום הזה לשתי קבוצות: משתמשים שלא אכפת להם להתיר לאפליקציות לעשות שימוש במידע שלהם על חשבון הפרטיות, ומשתמשים שפשוט ויתרו כליל על השימוש באפליקציות האלה. 

כעת, פייסבוק מבקשת לשים דגש משמעותי יותר על פרטיות המשתמשים בקשר עם האפליקציות. העדכון החדש מאפשר לקבוע בקלות רבה יותר איזה מידע ״ייצא החוצה״ כשאתם מתחברים לאפליקציה חדשה, וגם נוספה אפשרות להתחבר בלי לשתף אף פרט עם האפליקציה. בשלב זה, החידושים נמצאים בשלב בטא, אך הם צפויים להשתחרר בצורה רחבה יותר בשבועות הקרובים.

על פניו, מדובר בצעד שנראה לגמרי פרו-משתמשים. אבל מי שחושב שפייסבוק הפכה פתאום למלאכית שומרת של המשתמשים טועה – שכן גם אם תבחרו להתחבר לאפליקציות בחיבור האנונימי, עדיין יש מי שידע בדיוק מי אתם ומה אתם אוהבים לעשות: פייסבוק עצמה.

ואכן, בתזמון פלאי, פייסבוק חשפה לצד מערכת הרישום החדש גם מערכת פרסום חדשה, שתתבסס בצורה חזקה יותר על המידע האישי שפייסבוק אוספת על המשתמשים שלה כדי להציג פרסומות רלוונטיות. בשביל פייסבוק, ככל שהמידע האישי הזה יהיה סודי יותר – כך היא תוכל לדרוש יותר כסף על פרסום שמבוסס עליו, וזה בדיוק מה שמערכת הרישום החדשה עושה: הופכת את המידע לנגיש אך ורק בשביל פייסבוק.

 

שלא תבינו לא נכון – העדכון החדש של פייסבוק הוא טוב גם למשתמשים, ויש לקוות שכמה שיותר מהם ישתמשו בו כדי לשמור קצת יותר טוב על המידע האישי שלהם. גולשים רבים כבר לא מתייחסים לפרטים האישיים שלהם בכבוד הראוי, ולא מפגינים איכפתיות גדולה לכך שהוא מפוזר אצל מפרסמים רבים וחבל. המידע האישי שלכם הוא רק שלכם, וראוי לשמור עליו בהתאם.

מצד שני, כמו בבתי הקזינו הגדולים בעולם, הבית הוא זה שתמיד זוכה בסופו של דבר, והבית המטאפורי שלנו הוא פייסבוק. יהיו שיגידו שזה לגיטימי. הרשת החברתית נותנת לנו כל כך הרבה שירותים בחינם שזה רק הוגן שהיא תשתמש במידע שהיא מקבלת מאתנו כדי להרוויח כסף. רק שחשוב לדעת על חשבון מי היא מרוויחה את הכסף הזה – ומה זה אומר לגבי הפרטיות שלכם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן