מה הסיפור מאחורי התמונה של הג’ירפה שמנשקת עובד גן חיות חולה?

בסוף השבוע הופצה ברשת התמונה הקורעת ללב שמוצגת כאן למעלה, בה נראית ג׳ירפה מנשקת עובד לשעבר של גן החיות, שחלה בסרטן סופני והגיע לבקר בפעם האחרונה את החיות שאהב. על פי דיווחים שונים העובד ״זרח״ אחרי הנשיקה הזו – שוודאי האירה קצת את ימיו האחרונים.

אך האם זו באמת נשיקה? האם ג׳ירפה מנשקת אנשים כפי שאנחנו מנשקים לאות חיבה וקשר רגשי? האם ג’ירפה בכלל יכולה להבין מה זה חיים ומוות, ושהאדם ששוכבה מולה בא להפרד? בערוץ החיות של io9 ניסו לעשות קצת סדר, ובדקו מחקרים שונים על ג׳ירפות ובעלי חיים אחרים כדי להבין מה בדיוק עשתה הג׳ירפה.

אזהרה: אם אתם מעדיפים להמשיך ולדבוק ברומנטיקה ובמחשבה שהג׳ירפה באמת נפרדת מהחבר האנושי שלה – הפסיקו לקרוא עכשיו.

תמונה: Shutterstock

אנחנו לא רוצים לקלקל סיפור מרגש, אך סביר להניח שהסיפור שמספרת התמונה, ״ג׳ירפה נפרדת מחברה הגוסס״, אינו נכון. אמנם, נכון שאי אפשר באמת לדעת מה עובר על הג׳ירפה בראש, אבל סביר להניח שהנשיקה שהיא נתנה לעובד אינה נשיקת פרידה על פי תפישתה, אלא פשוט בדיקה של עצם חדש ומוזר שהוצב לה בסמוך לכלוב. אמנם, הוכח בעבר שג׳ירפות מסוגלות לזהות מוות כשמדובר בבנות מינן – אך עדיין לא הוכח שהן מזהות את המוות במינים אחרים.

מצד שני – בעבר הוכח שג׳ירפות מסוגלות לזהות פרצופים אנושיים שונים. זה אמנם דורש אימון רב ונוכחות מרובה של אותו בן אדם בסביבת הג׳ירפות – אבל מכיוון שאותו חולה עבד בגן החיות יכול להיות שהג׳ירפה הנ״ל זיהתה אותו בזכות הקירבה ביניהן. מצד שני – זה לא אומר שהיא תפשה בחושיה שהאיש גוסס ונתנה לו נשיקת פרידה.

הקשר בין בעלי חיים לבני אדם הוא מורכב. חיות, על פי רוב, לא חולקות איתנו את אותה קשת רגשית. אנחנו אוהבים להאניש את הפעולות שלהן – אך זה לא אומר שאנחנו צודקים. אז נכון, יש סיכוי מסויים שהג׳ירפה הזאת אכן מנשקת את חברה – אבל רוב הסיכויים הן שמדובר באקט הרבה יותר בסיסי ולא כל כך מרגש. זה לא הופך את התמונה הזו לפחות מרגשת משום שאנחנו רוצים לראות בה את המחווה שאין בה. על כן, אנחנו משעים את הידיעה ומאפשרים לרגש להוליך אותנו ביד. זה בסדר גמור, כל עוד מודעים לסבירות שיש פער בין התפישה שלנו לבין העובדות היבשות.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן