מכתב ההתפטרות של הכלכלן הראשי במשרד האוצר הוא קריאת חובה (ויראלי)

התוכנית החדשה של שר האוצר יאיר לפיד, להעניק פטור ממע״מ לרוכשי דירה חדשה, עושה גלים במסדרונות משרד האוצר. אתמול בצהריים הגיש הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מיכאל שראל, מכתב התפטרות לשר האוצר.

שראל לא הסתפק בשליחת המכתב ללפיד בלבד, והחליט לשלוח אותו גם לגורמים נוספים.

״לידיעתך,״ כתב הכלכלן ללפיד: ״אני מפיץ מכתב זה גם לגורמים מחוץ למשרד האוצר, על מנת למנוע קשירת שמי לצעד המדיניות הזה״. המכתב, שפרוש על פני חמישה עמודים, מנוסח ככתב אישום נגד התוכנית החדשה – ואם הכלכלה הישראלית מעיינת אתכם כדאי לכם לקרוא אותו.

״הצעד המוצע על ידי שר האוצר (הטבת מע”מ לרכישת דירות מגורים חדשות על ידי אוכלוסייה מוטבת) שגוי לדעתי כמעט מכל זווית אפשרית ואינו בהכרח צפוי לתרום להפחתה במחירי הדירות, שהיא מטרתו המוצהרת של הצעד, או להקל על בעיית המחסור בהיצע של דירות יחסית לביקוש המוגבר.

להפך, הוא עלול להגביר את עודף הביקוש בשוק הנדל”ן וליצור לחץ מחודש לעלייה במחירי הדירות (ההשפעה תלויה, בין היתר, במידת הגלגול של ההטבה לרווחי הקבלנים)״, כתב שראל. בהמשך המכתב הוא המשיך לפרט, תוך כדי הפניות לספרות מקצועית, למה הוא חושב שמדובר בהחלטה שגויה שלא תסייע לא לרוכשי הדירות וגם לא לשאר אזרחי ישראל.

עוד טוען שראל שבעוד חוסר הסכמה בין בכירי האוצר לבין הממשלה הוא עניין שבשגרה, המקרה הנוכחי הוא ״יוצא דופן בחריפותו ובשלכות הרוחב שלו״, ולכן הוא מרגיש שהוא חייב להתפטר. ״מכיוון שאני מעוניין להצליח בתפקיד שמוניתי אליו על ידי ממשלת ישראל ולא להיכשל בו, ומכיוון שאני מרגיש אחריות כבדה כלפי הציבור הרחב שאותו אני מחויב לשרת והוא המממן את משכורתי, ראוי בעיני שלא אמשיך בתפקידי. התפטרותי תשחרר אותי מן החובה לתמוך במדיניות של הרחבת הטבות המע״מ״, הוא כתב.

את המכתב כולו העלה העיתונאי שאול אמסטרדמסקי מ״כלכליסט״ לגוגל דוקס, וניתן לקרוא אותו במלואו שם.

כדי לקבוע האם הטיעונים המקצועיים של שראל נכונים או לא צריך להיות כלכלנים. הניתוחים שהוא מעלה לא יגידו יותר מדי לאנשים שלא למדו כלכלה. צריך לזכור שמדובר רק בעמדה המקצועית של שראל ויש גם דעות אחרות. אנחנו גם לא יודעים את מניעיו המלאים של שראל להתפטרות, והאם מאחוריה עומדות סיבות נוספות ונסתרות.

מצד שני, הפרסום של הדברים האלה בבמה ציבורית, מחוץ לחדרי הדיונים של משרד האוצר, היא מבורכת. זה צעד של שקיפות ציבורית, של בכירים שלא משאירים את הכביסה המלוכלכת בתוך הבית ומעדיפים לשתף עם כולם את דעותיהם המנומקות. בממשל שמנסה פעם אחר פעם להסתיר מאתנו מידע – מרענן ואפילו חשוב לראות בכירים שיוצאים החוצה ומשתפים.

קוראים מספרים על “נטופיה”: “ממליץ בחום. ספר חדשני שעוסק במציאות העכשווית ובמחר, בהשפעה האדירה של הטכנולוגיה המתחדשת על נפש האדם. אקטואלי וחשוב” – הזמר ערן צור (פרסומת)

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן