10 עובדות מעוררות מחשבה על בגידות על פי TED

נהוג לחשוב שבגידה בבן הזוג היא דבר נוראי. אנחנו אוהבים לקדש את האהבה, לסגוד לרומנטיקה ולהאמין בכל הלב שלכל אחד יש את ״החצי השני״, ושברגע שמוצאים את האהבה אז אסור לתת לה ללכת.

אבל בגידות ואי-נאמנות הן גם חלק לא קטן בעולם הרומנטי שלנו, וצריך להבין גם מה עומד מאחורי מניעי הבוגדים ולא רק של האוהבים.

הלן פישר ערכה לפני מספר חודשים הרצאה ב-TED, בה היא חלקה עשר עובדות מעניינות על חוסר-נאמנות. פישר היא אנתרופולוגית שמתמחה בחקר אהבה ותשוקה – ככה שיש לה לא מעט נסיון וידע בנושא. אם יש מישהי שיכולה להסביר למה לפעמים אנחנו הולכים עם התשוקה ולא עם הרגש, והאם זה בכלל דבר רע, זו היא.

1. זוגיות היא הישג אנושי לא רגיל

בין השנים 1947 ל-1993, כ-93.1 אחוזים מכלל הנשים ו-91.8 אחוזים מכלל הגברים היו נשואים בהגיעם לגיל 49. הנתונים מתייחסים ל-97 מדינות חברות האו״ם. כיום, מידע עדכני מראה ש-85 אחוזים מהאמריקנים יתחתנו. בקיצור: הרבה מאוד אנשים מתחתנים.

2. גם בגידה היא הישג אנושי

למרות הנתונים החד משמעותיים, גם חוסר נאמנות ובגידה זה משהו נפוץ מאוד, יותר מכפי שאנחנו רוצים להאמין. על פי מחקרים בין 20 ל-40 אחוזים מהגברים הסטרייטים הנשואים, ובין 20 ל-25 אחוזים מהנשים הנשואות, יבגדו בבני / בנות זוגם במהלך שנות הנישואים.

תמונה: Shutterstock

3. אנחנו בוגדים בגלל מבנה המוח שלנו

בני אדם הם יצורים ביולוגים, שעובדים על פי התניות ביולוגיות. המיניות שלנו נובעת מרצוננו להתרבות עם מבחר גדול של בני זוג, זאת בעוד הרצון שלנו בזוגיות מונוגמית קשורה לכך שאנחנו רוצים לשמור את האנרגיה שלנו גם לדברים אחרים חוץ מחיזור, ולכן מעדיפים לדבוק בבן / בת זוג אחד.

אך מאיפה נובעת הנאמנות? הביולוגים מאמינים שהמטרה של נאמנות היא להגדיל את הסיכויים של לפחות צאצא אחד לשרוד ולהגיע לבגרות. כדי לעשות את זה, המוח שלנו משדר לנו שכדאי לנו להשאר עם החצי השני. מצד שני, גם את המיניות שלנו, שמעוניינת להמשיך להתרבות גם עם שותפים אחרים, תמיד נמצאת מתחת לפני השטח ולא נעלמת לשום מקום.

4. חוסר נאמנות היא עניין חוצה תרבויות

בגידות זה לא עניין של תרבות המערב בלבד. אנשים בגדו גם בתרבויות עתיקות ומרוחקות: גם תושבי הכפרים בג׳ונגלים של ברזיל בוגדים, ובגידות היו נפוצות גם ביוון ורומא העתיקות.

5. יש מספר סוגים של בגידות

החוקרים כבר יודעים להבחין בין סוגים שונים של בגידות. כך למשל, יש בגידה שמבוססת על מיניות בלבד, אך יש גם בגידות רגשיות שיכולות להחשב לבגידות של ממש גם אם אין בהן יחסי מין. כמובן שהסוג הכי ״גרוע״ של בגידה הוא זה שמשלב גם וגם: גם מיניות וגם רגשות.

6. למצב הכלכלי והתרבותי שלכם יש חשיבות לנאמנות שלכם

למרות שהבגידות הן עניין חוצה תרבויות, למצב הפסיכולוגי, התרבותי והכלכלי שלכם יש תפקיד חשוב בלקבוע אם תבגדו, מתי תבגדו וכמה פעמים תבגדו.

7. ״גניבת זוגיות״ היא טרנד

60 אחוזים מהגברים ו-53 מהנשים באמריקה הודו שהם ניסו לגנוב מושא רומנטי מבני זוג אחרים. לא יפה! התופעה הזו מוכרת בלפחות עוד 30 תרבויות אחרות.

תמונה: Shutterstock

8. בגידה לאו דווקא אומרת שהיחסים אינם טובים

למרות שנהוג לחשוב שבגידה היא תסמונת של מערכת יחסים לא מתפקדת, זה לא תמיד נכון. לעיתים רבות הבוגדים אוהבים מאוד את בני הזוג שלהם: 56% מגברים בוגדים ו-34% נשים בוגדות שהשתתפו במחקר העידו שהם ״שמחים״ ו״מאוד שמחים״ במערכת היחסים הקבועה שלהם. אז למה הם בוגדים? כנראה שלגנטיקה יש תפקיד גדול בכך.

9. בגידה יכולה להיות עניין גנטי

כהמשך לסעיף הקודם, יש כבר מחקרים שמתחילים להוכיח קשרים בין גנים מסויימים לבין הפוטנציאל של אדם לבגוד בבן או בת זוגו.

10. ייתכן שבגידה היא חלק מהאבולוציה שלנו

אם אנחנו מאמינים שהכל נמצא בגנים, יכול להיות שבגידה היא חלק מהאבולוציה שלנו. ביולוגים רבים מאמינים שלבגידה יש יתרונות ביכולת השרידות של הבוגדים. רוב בעלי החיים אינם מונוגמיים, ויש לכך סיבות ביולוגיות שקשה להתווכח איתם. אם כך, האם באמת אפשר להאשים את בני האדם שבוגדים?

תמונת שער: Shutterstock

דרך Ted

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן