הרב רוזן מתריע נגד השרוכים האוטומטיים מ”בחזרה לעתיד”

מוקדם יותר החודש התבשרנו כי ה-Power Laces – השרוכים האוטומטיים של מרטי מקפליי מהסרט השני של “בחזרה לעתיד”, הם בדרך אלינו!

קוראים מספרים על “נטופיה”: “הספר מעלה שאלות ובעיות של חברה מרושתת מחשבתית בלי להפוך לדידקטי מדי או לשכנע בעמדה כזו או אחרת. אהבתי מאד מאד – אמיר קוניגסברג, חבר עמותת טכנולוגיות מוח ישראל (פרסומת)

על פי הדיווח המקורי, טינקר האפילד, אחד מהמעצבים של חברת נייקי, בישר שלשום שאנחנו צפויים לראות את השרוכים האוטומטיים האלה בשנת 2015, וטבעי שזה יקרה ב-21 לאוקטובר 2015, המועד בו הגיע מרטי מקפליי מהסרט ‘בחזרה לעתיד’ משנות ה-80 אל העתיד.

אלא שכעת נראה ששמחנו מוקדם מדי. נטעאל בנדל מדווח באתר “כיפה” , כי הרב ישראל רוזן, יו”ר מכון צומת, מזהיר כי אף על פי שקשירת השרוכים מתבצעת שלא באופן ישיר על ידי נועל הנעליים הרי שהנעלים העתידיות אסורות בשבת. “נעילת הנעלים של נייק מוכיחה כוונה נסתרת של הנועל בהפעלת החיישן”: מתריע הרב רוזן.

ויש גם הסבר מנומק: “גם מבלי להכיר מקרוב את המוצר, אני משער כי קיים חיישן כלשהו המזהה כי האדם נעל את ה’נייק’ ואו אז, החיישן החכם מפעיל את הציוד הקושר את השרוך” בעקבות כך אומר הרב רוזן כי “הפעלת החיישן על ידי האדם, גם אם לא נעשית בפעולה מיוחדת אלא תוצאה מנעילת הנעל, נחשבת כמעשה ישיר לעניין איסורי שבת. זאת מכיוון שהפעלת החיישן רצויה לאדם – אזי לפנינו גם ‘כוונה’, ולו נסתרת וחבויה”.

על פי פסיקתו של הרב רוזן, “האדם המפעיל חיישן בשבת נושא במלוא האחריות לתוצאה, ונחשב כמפעיל את התוצאה בידיים” הרב רוזן מסביר כי המנוע שמפעיל את קשירת השרוכים הנו כידיו של האדם במקרה זה. “כך בדיוק יהיה המצב לעניין נזיקין” ממשיך ואומר הרב רוזן “תארו לכם שנעילת נעל מפעילה חיישן הגורמת נזק במודע לדירת השכן. היש צ’אנס לפטור את הנועל-המפעיל בטענת ‘לא עשיתי דבר, החיישן ביצע'”.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן