כשהיתה בת חמש, הצטלמה הילדה רייצ’ל גיורדאנו למודעת פרסום לחברת הצעצועים לגו. 33 שנים אחרי, מצטלמת גיורדאנו, שהספיקה מאז להפוך לרופאה נטורופתית, למודעה נוספת. אך הפעם מסר חד בפיה: “די להפרדה בין לגו לבנים ולבנות”.
CC BY-SA 2.0 bdesham
בפרסומת המפורסמת המקורית, שצולמה ב-1981, נראית גיורדאנו כשהיא מחזיקה מבנה אותו הרכיבה באופן ספונטני לחלוטין מקוביות הלגו. המודעה הפכה עם השנים לסמל הורסטיליות וחוסר ההפרדה המגדרית שבצעצועי הלגו. אף על פי כן, בשנים האחרונות החלו בחברת הצעצועים לשווק ערכות מיוחדות לבנים ולבנות, השונות אחת מן השניה באופן מהותי, ועל כך מתרעמת גיורדאנו:
“הלגו בו שיחקתי בילדותי היה אוניברסלי. לא היה שום הבדל בין ערכה לבנים וערכה לבנות וכך זה גם אמור להיות. לדעתי, קוביות הלגו צריכות לעודד יצירתיות ומחשבה חופשית, אך זה לא המצב כיום. ערכות הלגו שנמכרות היום מכילות מסרים מובנים בתוכם – אם את בת, כדאי שתשחקי עם הקוביות הורודות ותבני מכוני יופי וקניונים. עבור הבנים, לעומת זאת, מיעדים בלגו את ספינות הפיראטים, החלליות ומכוניות המירוץ. ב-81′, היית רוכש ערכת קוביות נטולת הכוונה ובונה את המסר בעזרת הדמיון שלך. הלוואי שכך היה המצב כיום”.
על אף סלידתה מן ההפרדה המגדרית שבצעצועי הלגו, רייצ’ל גיורדאנו דואגת להזכיר כי היא עדיין מאוהבת בקוביות, לא פחות מפעם. גם אנחנו זוכרים לקוביות הצבעוניות חסד נעורים ומאמינים כי על אף ההפרדה המגדרית באופן בו משווקת חברת לגו את צעצועיה, יכול עדיין כל ילד להפעיל את הדמיון ולבנות את כל העולה על דעתו. לכאן או לכאן, עדיף המשחק באבני הלגו, המפתחות כישורים מוטוריים וחשיבה יצירתית, על פני צפייה פסיבית בתוכניות הריאליטי.
דרך gizmodo