למה ווטסאפ שווה לפייסבוק פי 16 מאינסטגרם?

אמש פייסבוק היממה את עולם הטכנולוגיה כאשר הכריזה על רכישת אפליקציית ההודעות הפופולרית WhatsApp עבור 16 מיליארד דולר בעסקת מניות ומזומנים.

זה נשמע המון כסף ואכן מדובר בהמון כסף. פייסבוק הודיעה כי תשלם 4 מיליארד דולר במזומן ו-12 מיליארד דולר במניות עבור ווטסאפ, שמאפשרת למשתמשיה להימנע מתשלום על סמסים על ידי משלוח מסרים ישירים לחברים דרכה (האפליקציה תומכת ב-iOS, אנדרואיד, בלבקברי ו-Windows Phone. מייסדי ווטסאפ ועובדיה הם המרוויחים הגדולים, שיקבלו שלושה מיליארד דולרים נוספים ביחידות מניות מוגבלות בארבע השנים לאחר השלמת העסקה, על פי פייסבוק.

קוראים מספרים על הרומן החדש “נטופיה”: “השילוב בין עולם תלת מימדי עכשווי לבין עולם של זכרונות מאוד משעשע ומעורר מחשבות אישיות משלנו – דן מור (פרסומת)

איך אפליקציה בסיסית, אפילו די מכוערת ברמת הממשק – שווה כל כך הרבה כסף? ווטסאפ נעדרת פרסומות, היא משתמשת במספר הטלפון שלכם, מספקת תחושה מיידית יותר ועשירה יותר מהודעות טקסט ומאפשרת לעקוף תשלום על סמס. אפשר לשלוח דרכה כל מדיה בקלות ובלי להסתבך ולשמור על קשר רציף עם חברים ומשפחה. וזה כל הקסם בפשטות שלה.

על פניו, פייסבוק שילמה לווטסאפ פי 16 מכפי ששילמה על אינסטגרם ב-2012. ואמנם, ענקית המדיה החברתית הוציאה מיליארד דולרים על אפליציית שיתוף התמונות בשיא הבאזז שלה. בזמנו גם הסכום הזה נראה מטורף. אך פייסבוק חושבת שווטסאפ שווה הרבה יותר, וחלק מהנתונים מעידים שאכן כך. ל”ווטסאפ” יש 450 מיליון משתמשים בחודש, 70% מתוכם (כ-310 מיליון) משתמשים בשירות מדי יום. ל”אינסטגרם”, לשם השוואה, יש כשליש משתמשים פעילים בחודש.

פייסבוק גם ציינה כי מספר המסרים שנשלחים דרך אינסטגרם מתקרב “להיקפי הסמס של כל תעשיית הטלקום הגלובלית”. על פי חברת המחקר “אינפורמה”, נתון זה הסתכם בכ-19.5 מיליארד מסרים בשנה שעברה. ווטסאפ ממשיכה לגדול בקצב של יותר ממיליון משתמשים חדשים ביום. למעשה, ווטסאפ הפכה הרבה יותר פופולרית מפייסבוק בחלק מהשווקים המתפתחים, על פי סקר שערכה Jana Mobile. בהודו, ברזיל ומקסיקו, משתמשים השיבו שווטסאפ היא אפליקציית המסרים המועדפת עליהם בשיעור של פי 12 עד 64 לעומת פייסבוק. על פי נתוני פורסטר, במדינות אלה, אנשים מבלים 25% מזמנם בסמרטפונים עם ווטסאפ. אלה מספרים שפייסבוק לא יכולה להתחרות בהם.

ברור שפייסבוק לא יכלה להרשות לעצמה להתעלם מנתון כזה אם ברצונה להמשיך להוביל בתחום הרשתות החברתיות בשנים הקרובות. כפי שבפייסבוק כבר יודעים היטב, בשנתיים האחרונות חלה נטישה הדרגתית של משתמשים צעירים שעוזבים את הרשת שלה לאפליקציות חדשות ולוהטות. במקום לנסות לגרום להם להישאר בכל מחיר, פייסבוק פשוט רוכשת בחוכמה את היורשות. ודבר נוסף שפייסבוק עושה בחוכמה: היא תשמור על המותג “ווטסאפ”, כפי ששמרה על המותג “אינסטגרם”, החלטה שללא ספק תסייע להמשך הצמיחה של האפליקציות האלה. בטווח הקצר, העסקה מעידה על לחץ מצדה של פייסבוק, שקנתה צמיחה בכסף. פייסבוק בפירוש סובלת מהתדלדלות הקסם שלה ולא מצליחה לשחזר את שיעורי האנג’ייג’מנט הגבוהים שידעה הרשת החברתית בימיה הטובים.

ראו גם: 11 טיפים וטריקים בווטסאפ

נשאלת השאלה כיצד ווטסאפ תוכל להצדיק את ההשקעה עבור פייסבוק, אך ככל הנראה איש אינו עוסק בכך עכשיו, לא בפייסבוק ובטח לא בווסטאפ. מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר כי פרסומות אינן הדרך הנכונה להפוך את שירות ההודעות לרווחי, ומנהל הכספים של פייסבוק, דיוויד אברסמן, אמר כי ווטסאפ לא תקדם את תוכנית דמי המנוי בסך דולר בשנה שהיא גובה בחלק מהמדינות. ויש סיבה טובה מדוע רווחים מווסטאפ לא מעניינים את פייסבוק בשלב זה: רכישת ווטסאפ לא נועדה בשלב ראשון להגדיל את שורת הרווח של פייסבוק אלא לשפר את מעמדה בתחרות מול גוגל ואחרות בעיצומו של תזוזה עולמית מאינטרנט נייח לנייד. פייסבוק מסתמנת כעת כמובילה בתחום המובייל בתחרות מול גוגל, מיקרוסופט ואחרות.

מארק צוקרברג אמר בפוסט כי ווטסאפ נמצאת במסלול שיוביל אותה למיליארד משתמשים, כך שכל מה שמעניין את החברה בשלב זה היא צמיחה במשתמשים. פייסבוק הכריזה על עצמה בגלוי כחברת מובייל וחברת מסרים. הצמיחה המשמעותית שלה היא באפליקציות: פייסבוק בנייד, פייסבוק מסנג’ר,  Facebook Home ואינסטגרם – כולן מתחרות ישירות ווטסאפ. פייסבוק הודיעה בינואר כי יש לה 945 מיליון משתמשים בניידים מדי חודש. ביחד עם 450 מיליון המשתמשים של ווטסאפ, מדובר בנתון שאף אחד לא יכול להתחרות בו. פייסבוק שמה לעצמה מטרה, כמעט באובססיביות, לרכוש את “הדבר הגדול הבא”, עד כדי כך היא מחויבת למטרה שרכשה בשנה שעברה את Onavo הישראלית עבור 100 מיליון דולר. אונאבו, שנתוני השימוש (הלא מעודכנים) של ווטסאפ משולבים בתמונת השער, פיתחה טכנולוגיה לדחיסת מידע במכשירים ניידים, אך התפרסמה גם כחברת מחקר שמפרסמת נתונים על שימוש במכשירים ניידים. עם הרכישה, פייסבוק מנעה את המשך פרסום הנתונים.

אז מה התוכניות של פייסבוק ביחס לווטסאפ? “אף אחד לא מתעורר בהתרגשות לראות עוד פרסומת, איש לא הולך לישון במחשבה נרגשת על פרסומת חדשה הוא יראה מחר”, כתב מייסד ווטסאפ, יאן קום בפוסט שפרסם ב-2012. על שולחנו מונח פתק בו כתוב: “לא פרסומות! לא משחקים! לא גימיקים!” קשה להאמין שמדובר במילים ריקות שיתפוגגו עם המיליארדים של פייסבוק. לא משום שקום איש צדיק (הוא גם אמר בעבר שלא ימכור את החברה וחזר בו). ההצלחה הגדולה של ווטסאפ מסמנת גם את סופו של עידן הפרסום הטיפש, הגלוי, שהוא בבחינת Lame למשתמשים צעירים.

ג’ים גץ, מקרן הון סיכון סקויה, שהימרה על ווטסאפ, התחייב אמש בבלוג החברה לארבעת המספרים שהוא רואה בהם את תמצית ההצלחה המטאורית של ווטסאפ: 450, 32, 1, 0:
450 מיליון משתמשים יומיים אקטיביים שווטסאפ היא כבר חלק מובנה בהרגלי התקשורת השוטפת שלהם.
32 – סך הכל מספר מהנדסי הפיתוח שיש בחברה, ללמדנו שאפשר להצליח גם עם תשתית “רזה”
1 דולר –  דמי מנוי לשנה, סכום נטול מרכיב התלבטות
0 – השקעה בשיווק או יחצנות לגיוס לקוחות. כמו מותגים מובילים אחרים בעולם, וואטסאפ הצליחה ליצור חיבור אמוציונלי חזק עם המשתמשים. המשתמשים המרוצים הם אלו שעודדו את חבריהם להצטרף והם אחראים לגידול של החברה ללא השקעה בשיווק ויח”צ.

ווטסאפ מייצגת הלכה למעשה הצלחה ויראלית של שיווק מפה לאוזן, ממש כפי שהייתה ICQ הישראלית לפני 15 שנים. לשם השוואה, בשיא הצלחתה היו ל-ICQ יותר מ-100 מיליון משתמשים רשומים, וכולם יודעים איך היא התגלגלה לבסוף. הגורל של ווטסאפ בידיים של פייסבוק עשוי להיות שונה, כאשר דווקא הספרה האחרונה, ה-0, הוא המהותי בסיפור הזה וגם הסיבה לערך העצום של ווטסאפ בעיני פייסבוק.

בעוד פייסבוק הפכה בשנים האחרונות לרשת חברתית של קשרים חלשים –  מאות אנשים וגופים שאנחנו עוקבים אחר עדכונים שלהם – ווטסאפ היא רשת של קשרים קרובים. בשירות המסרים המידיים הזה משתמשים אנשים ששומרים על קשר רציף ואינטנסיבי ביניהם במהלך היום. הקשרים האלה, והמידע שעובר ברשת, שווה המון כסף למשווקים. לא סביר להניח שנראה בווטסאפ פרסומות שקשורות למסרים שאנחנו מחליפים בינינו. פייסבוק לא תהיה גמלונית עד כדי כך. לעומת זאת, זה יהיה בהחלט לא מפתיעה לראות בפייסבוק פרסומות הנוגעות לאנשי הקשר שלנו בווטסאפ והמסרים שעוברים בינינו. ווטסאפ מאפשרת לפייסבוק להכיר אותנו יותר טוב. הרבה יותר טוב, ועם הזמן אנחנו עוד עשויים לגלות שפייסבוק מתה, אך ווטסאפ היא פייסבוק החדשה.

תודה לארי אלה

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן