תעשיית האלכוהול הישראלית מחריפה את המאבק שלה ב”חוק האלכוהול”, החוק שצפוי למנוע בקרוב את האפשרות לפרסם משקאות אלכוהולים ברשת, ובכך לטענת אנשי התעשייה לצנזר את הראש.
חוק איסור פרסום האלכוהול אושר עוד ב-2012 על ידי הכנסת. אז היה מוגבל החוק לאמצעי המדיה הישנה: פרסומות בטלוויזיה, בעיתונים, שלטי פרסומות ועוד.
מטרת החוק היא להגביל את פרסום האלכוהול כך שהפרסומות יפנו למבוגרים בלבד ולא יציגו דוגמניות ופרזנטורים מפורסמים.
הטוויסט של האינטרנט הגיע ביולי 2013, בדיון בוועדת הכלכלה, שם שונה אחד מסעיפי החוק כך שמתה הוא כולל גם פרסום באינטרנט. זה אומר שהמגבלות שמחיל החוק על אמצעי המדיה המסורתית יוטלו גם באינטרנט – עניין די בעייתי בהתחשב בכך שהרשת אינה זירה ישראלית בלבד, וככזו קצת קשה לשלוט מה מתפרסם בה ומה לא.
טענת המתנגדים היא כי החוק מפלה לרעה את היצרניות הישראליות, שכן יצרניות אלכוהול בינלאומיות יוכלו להמשיך לפרסם ברשת ללא מפריע (הרי לרשויות בארץ אין סמכויות עליהן) בעוד הישראליות יצטרכו לעמוד במגבלות ובכל לסרס את הפרסומות שלהן.
עוד טענה שמעלים המתנגדים היא שהחוק הזה יוצר תקדים מסוכן, ולמעשה מהווה את הפעם הראשונה בה החוק מגביל תכנים באינטרנט. ככזה, ראוי לדון בשינוי הזה בצורה רצינית ולא להוסיף אותו כבדרך אגב בדיון של וועדת הכלכלה.
המאבק נגד החוק מתנהל בין השאר בפייסבוק, בעמוד הרשמי של המאבק, שכולל בינתיים קצת יותר מ-2000 לייקים. לא כמות שתגרום לנבחרי הציבור לשקשק בפחד – אבל אולי זו התחלה טובה. בנוסף לפעילות בפייסבוק, המתנגדים גם שולחים מכתבים לשרים וחברי כנסת, ומקווים לבטל את הסעיף הבעייתי בחוק.
פרסומת לבירה שפירא – בקרוב מחוץ לחוק?
אפשר בהחלט להבין את הכוונה של הגבלת פרסום האלכוהול, במיוחד לאור הפופולריות של שתייה אצל קטינים. מהצד השני, הגבלה חוקתית על הפרסום, על אחת כמה וכמה ברשת, היא צעד מאוד קיצוני. במיוחד שלא צריך להיות גאון כדי להבין שבעית השתייה של הקטינים מקורה אינה בהכרח בפרסום – אלא בחינוך שהם מקבלים מהבית.