חובה על כל יזם שרוצה לפתוח עסק חדש לבדוק האם המוצר שהוא מתכוון לספק באמת מצדיק את הקמת העסק. רוב היזמים סוגרים את העסק בשנה הראשונה כיוון שהם לא בדקו לעומק את כדאיותו הכלכלית.
במהלך עבודתנו אנו נתקלים בהרבה יזמים שכמו שפתחו עסק במהרה ככה הוא נסגר מכיוון שלא היו מוכנים לכתוב תוכנית עסקית מקצועית. לא היה סדר בעסק החדש והוא נידון לכישלון ברגע שנפתח. מיותר לציין שגם ליזם נגרם נזק בעקבות הסגירה המהירה.חלקה הארי של התוכנית העסקית עוסק במוצר החדש וכיצד הוא גורם לעסק להצליח בעתיד.לנוחיותכם נציג מספר שאלות קריטיות שכדאי מאוד לשאול על המוצר החדש טרם פתיחת העסק:
1. האם המוצר מתאים לשוק?
דבר ראשון עליכם לקבוע שהמוצר עונה על צורך כלשהו בשוק. במידה והוא לא יענה על צורך כלשהו אף אחד לא יהיה מוכן לקנותו.
לדוגמה, נניח ונרצה לייצר חדרי ילדים בעבודת יד. במקרה זה נוכל להגדיר שהמוצר שלנו, חדר ילדים בעבודת יד, נותן מענה להורים שיכולים ומעוניינים לקנות מוצר שונה ואיכותי לפי דרישה ייחודית.האם ישנם הורים אשר מעוניינים בחדר ילדים מיוחד? ובכן, אנו יודעים שישנו פלח שוק נרחב של הורים הקונים חדר ילדים כזה לילדיהם ולכן התשובה היא, שאכן ישנו צורך בשוק שהמוצר שלנו נותן עליו מענה. לסיכום: בבחינת מוצר חדש חייבים להתייחס לצרכי השוק שאכן יהיה ביקוש למוצר.
2. האם ברור ללקוחות התועלות מהמוצר?
מכירת המוצר היא כלי מרכזי בהבטחת הכנסות עתידיות לעסק. במידה והלקוח יבין את התועלות שברכישת המוצר העסק יוכל להגדיל את היקף המכירות ולהתייצב. לדוגמה, מוצץ לתינוקות הוא מוצר בעל תועלת ברורה מאוד. קח את המוצץ והילד יירגע. האם התועלת של מוצר כגון כסא הם תועלות ברורות ומובנות לכולם, או האם הם משתנות ממתחרה למתחרה ומלקוח אחד לאחר? לסיכום: שנבוא לבחון מוצר חדש נבדוק את תועלת הלקוח.
3. האם יש תחליפים אחרי בשוק?
זה לא מספיק שיהיה לכם מוצר בשוק, עליכם לבדוק בנוסף את המוצרים התחליפיים שהלקוח יכול לרכוש במקום את שלכם, ולקבל את התועלת שלה ציפה. נניח שאדם מעוניין לרכוש עוגת יום הולדת לילדתו. הוא יוכל לרכוש עוגה פשוטה וזולה בסופר, עוגה ממותג גדול ומוכר ואו לחילופין עוגה מיוחדת בייצור אישי. מנקודת המבט של הקונדיטורית האישית, כל האלטרנטיבות האחרות (סופר והמותג הגדול) משפיעות על הכנסותיה מהמוצר שהיא מספקת–עוגה בהזמנה מיוחדת. שנבחן מוצר חדש נתחשב במוצרים התחליפיים וברמתם.
4. האם המוצר משרת שוק שיש בו ביקוש?
עכשיו, לאחר שהגעתם למסקנה שהמוצר שאתם רוצים לייצר אכן נותן מענה לתועלות הלקוח וברור, יש לבדוק את מצב הביקוש בשוק. ייצור מוצר אשר יימכר בשוק שבו הרבה מתחרים יכול להיות בעייתי מה שייצור חוסר כדאיות בייצור המוצר העתידי. נחזור לדוגמה שלנו לגבי החדר לילדים. עלינו לשאול את עצמנו האם שוק חדרי הילדים אינו מוצף בעשרות יצרנים.כיצד נוכל למכור את החדרים שלנו, טוב ככל שיהיו, בשוק שבו ללקוחות יש אלטרנטיבות מרובות? בחינת מוצר חדש כדאית יותר בשווקים שבהם הביקוש נמוך יותר.
5. מהי ההשקעה הראשונית שעל העסק לבצע בכדי לייצר את המוצר?
במידה והחלטתם שכדאי לכם לייצר את המוצר ולשווקו בשוק, חשוב להעריך את ההשקעה הראשונית הנדרשת לייצור המוצר שלכם. האם עלות ההשקעה הראשונית של דוכן סושי שווה לעלות ההשקעה הראשונית של מפעל לייצור שוקולד?
לעלות ההשקעה השפעה רבה על הפעילות העסקית, הן מבחינת מבנה הפעילות והן מבחינת אפיק המימון שאליו תפנו לצורך הקמת העסק. מוצר בעל עלות השקעה ראשונית נמוכה מאפשר לממן במקרים רבים את הקמת העסק בעזרת הון עצמי. מצד שני, עלות השקעה ראשונית גבוהה מצריכה במקרים רבים גיוס אשראי כגון הלוואות לעסקים או משקיע חיצוני. נעריך במדויק את ההשקעה הראשונית שגורר אופי המוצר תוכלו להקים את העסק שלכם בצורה נבונה ומושכלת יותר עם הרבה פחות סיכונים.
בחינה מקיפה ונבונה של מוצר לעסק בהקמה תאפשר לכם להעמיד תמונת ראי מציאותית כנגד סיכויי ההתכנות של העסק העתידי שלכם. כיזמים אתם מחויבים להשקיע מאמצים רבים בתכנון העסק ובבדיקת כדאיותו. הצלחה בהקמת תכנית עסקית נכונה תחזק את סיכויי ההצלחה של העסק העתידי שלכם ולכן מומלץ להשתמש בשירותיה של חברת ייעוץ עסקי המתמחה במתן סיוע לעסקים קטנים.