אומרים שאין דבר כזה פרסום רע, ושמה שבאמת חשוב בקמפיין פרסומי הוא שידברו עליו.
מבחינה זו, קמפיינים פרובוקטיביים בהחלט עושים את העבודה: אם קמפיין מסויים מצליח לעצבן, להרגיש ולהכעיס משמע שהוא גרם לאנשים לחשוב על המותג ולדבר עליו. אם הקמפיין צבר מספיק תלונות בשביל שיורידו אותו מהאוויר אז הוא בכלל זכה בכל הקופה, כי הוא כנראה יזכה בכתבות בעיתונים.
בין אם מסכימים לגישה הזו או לא, קמפיינים פרובוקטיביים הם בהחלט מעניינים, במיוחד במבט לאחור. האם הפרסומות השיגו את מטרתן, או סתם עיצבנו אנשים ואז נשכחו? האם הן עומדות במבחן הזמן או לא?
אספנו בשבילכם חמישה קמפיינים פרובוקטיביים מהשנים האחרונות שצונזרו בזמן אמת. שפטו בעצמכם אם זה היה שווה.
1. הרשות השנייה כן מחליטה עליי!
הפרסומת החדשה יחסית ל”שוש”, חטיף הבוטנים שהוא אינו במבה, הצליח לעצבן לא מעט אמהות. הפרסומאים הציגו ילדון קטן שמתאמן מול המראה על המנטרה “את לא מחליטה עליי”, כדי להגיד אותה לאימו כשזו תציע לו במבה במקום שוש. על פניו, מדובר בקופי חמוד – אבל במחשבה שנייה מדובר גם בפרסומת מאוד לא אחראית. אין מה לעשות, הורים לילדים קטנים כן מחליטים עליהם – ופרסומת שמעודדת תינוקות להתמרד מול הוריהם יכולה להוביל לתוצאות מאוד לא נעימות.
לאחר כמה ימים באוויר החליטה הרשות השנייה להגביל את שידור הפרסומת אך ורק לשעות בה תינוקות לא אמורים לצפות טלוויזיה. מסתבר שמישהו כן יכול על שוש.
נציב פניות הציבור של הרשות השניה אמר בזמנו על הפרסומת: “”אמנם מדובר בפרסומת הומוריסטית אך הומור זה אינו מובן לילדים הצופים בפרסומת ועובדה שחלקם מחקים את הילד המופיע בפרסומת ואומרים להוריהם ״אתם לא תחליטו עלינו״ אם לא די בכך גם הקריין בפרסומת תומך בילדים ומעודד אותם מול הוריהם.”
2. התינוק שהפך ליו הפנר
תינוק חמוד נוסף שהורד מהשידור היה התינוק הפלייבוי של “מיני כריות”, שהסתובב בחברת בחורות בלבוש מינימלי והתגאה שלמרות שהוא קטן הוא מלא קרם.
טעם טוב? אולי רק בכריות, בטח לא בפרסומת הזאת – וזמן קצר לאחר עלייתה לאוויר החליטה הרשות השניה לאסור על שידורה.
3. קמפיין הפטמות הזקורות של המזגן
רשת חנויות החשמל Best Buy רצתה להדגים עד כמה המזגנים שלהם יכולים לקרר בקיץ – ויצרו באנרים לרשת בו מוצגת בחורה עם חולצה צמודה ואפשרות לשלוט בטמפרטורה של החדר בו היא נמצאת. ככל שהייתם הופכים את החדר לקר יותר – הפטמות של הבחורה היו מזדקרות בהתאם.
מיותר לציין שארגוני הנשים לא ממש אהבו את המשחק הזה, והקמפיין שרד שעות ספורות לפני שירד מהאוויר בעקבות התלונות. מנכ”ל משרד הקריאייטיב שיצר את הקמפיין אמר אז: “”המיעוטים שמנהלים אותנו בכל פן בחיים שלנו ניהלו גם את הקמפיין הזה. הידד אחמדינג’אד וקאן!”.
4. סקס מוכר, שערוריות יותר
בשנת 2010 ניסו מנהלי קניון ארנה להשיג קצת הייפ לקניון הוותיק והלא כל כך אופייני על זה, ועשו זאת באמצעות סדרה של שלטי חוצות שהיוו “מחווה לצילומי האופנה לכל הזמנים”. מסתבר שהמחווה הזו כללה במיוחד דימויים של נשים כמעט עירומות שנטפו מין ואלימות – והצליחו להכניס לא מעט אנשים. כעבור כשבוע השלטים הוסרו – ואז גם התבררה האמת: הפרובוקציה היתה חלק מהקמפיין, והמטרה המקורית שלו היתה לעשות כמה שיותר רעש ולא להשאר כמה שיותר זמן על שלטי החוצות.
רעש הוא אכן הצליח לעשות – אבל האם הוא הצליח להחזיר את השיק לקניון ארנה? נשאר את זה ככה – מתי הפעם האחרונה בה ביקרתם בקניון הזה?
5. היטלר מוכר שמפו
ולסיום, קמפיין בניחוח בינלאומי: Biomen, מותג שמפו טורקי, ניסה לפרסם את עצמו באמצעות לא אחר מאדולף היטלר, שטען בסרטון פרסומת שגברים אמיתיים צריכים להשתמש בשמפו מיוחדלגברים – מסר מוכר בפרסומות לשמפואים המיועדים לגברים סטייל “השמפו של אמא עושה אותך נשי”.
מנהל חברת הפרסום שיצרה את הפרסומת טוען שהוא עומד מאחוריה, ושהמטרה הראשונית היתה ליצור סרטון מגוחך ומצחיק – אבל זה לא עזר לו כשהפרסומת הורדה במהירות מהאוויר אחרי שצברה תלונות רבות.
זוכרים עוד קמפיינים שערוריתיים שלא שרדו יותר מדי זמן באוויר? שתפו אותנו בתגובות!