את הטעות הוויראלית של קלוגס עוד ילמדו בבתי הספר למומחי מדיה חברתית, אם היו כאלה. לפני מספר ימים, יצאה החברה, שמוכרת בזכות דגני הבוקר שלה, בקמפיין שיווקי-הומניטרי, שכוונות טובות בבסיסו: מטרתו להאכיל ילדים רעבים.
המטרה מבורכת, אבל השיטה היתה קצת משונה: בחשבון הטוויטר של החברה פורסם ציוץ שמספר שעל כל ריטוור תינתן ארוחת בוקר לילד רעב.
למי שלא בקיא בז’רגון של טוויטר, ריטוויט (Retweet) פירושו פרסום מחדש של ציוץ מסוים על ידי משתמשים אחרים. דהיינו, בקלוגס התנו לכאורה חלוקה של ארוחות לנזקקים תמורת זה שהגולשים יפיצו את הקמפיין שלהם. הגולשים, מיותר לציין לא ממש התלהבו מהרעיון.
“@KelloggsUK: 1RT = 1 breakfast for a vulnerable child” Anyone else find this kinda creepy? Like sayin “Help us advertise or kids go hungry”
— James Wong (@Botanygeek) November 9, 2013
@KelloggsUK sick bastards, if you have the capability to feed vulnerable children then do so. This is sickening.
— Perry (@AdamDanielPerry) November 10, 2013
“עוד מישהו חושב שזה טיפה מטריד? זה כאילו הם אומרים ‘עזרו לנו לפרסם או שהילדים ימשיכו להיות רעבים”, כתב אחד הגולשים. גולש אחר כתב: “אתם ממזרים חולניים. אם יש לכם את היכולת להאכיל ילדים נזקקים אז פשוט עשו את זה. זה מעורר בחילה”.
סביר להניח שבקלוגס לא באמת התכוונו להתנות את הארוחות בריטווטים ופשוט לא ממש הקפידו על לשון הציוץ. הבעיה: כשמדובר בחברת ענק אין ממש מקום לטעויות כאלה.
כך או אחרת, קלוגס מיהרה למחוק את הציוץ הבעייתי ולהתנצל:
We want to apologise for the recent tweet, wrong use of words. It’s deleted. We give funding to school breakfast clubs in vulnerable areas.
— Kellogg’s UK (@KelloggsUK) November 10, 2013
“אנחנו רוצים להתנצל על הציוץ הקודם, זה היה שימוש לא נכון במילים. הוא נמחק. אנחנו מספקים ארוחות לבתי ספר באיזורים נזקקים”, נכתב בהודעת ההתנצלות.
הטעות הזו של קלוגס מבהירה בעיקר שאם אנשי שיווק בוחרים להתעסק עם רשתות חברתיות – הם צריכים לעשות זאת נכון. בלי “שימוש לא נכון במילים” ובלי טעויות. בדיוק כמו שהחברה לא תיתן לפרסומת טלווזיונית לצאת עם טעויות כאלה – כך צריך להיות גם עם ציטוטים או סטטוסים בפייסבוק.
הסיפור הזה מזכיר לנו סיפור שקרה לפני מספר חודשים למקדונלדס. אנשי הטוויטר של רשת המזון המהיר ביקשה מהגולשים לשתף סיפורים שקשורים למקדונלדס ביחד עם ההאשטג McDStories#. הגולשים אכן עשו את זה – אבל לא כמו שאנשי השיווק וודאי חשבו. הם סיפרו סיפורים על ג’וקים בהמבורגרים, שיערות במקנאגטס ועוד שאר זוועות-מזון-מהיר. למקדונלדס לא היתה ברירה אלא להסיר את הקמפיין – אבל זה כבר היה מאוחר מדי, שכן סיפורי ה-McDstories המשיכו להציף את טוויטר.
המקרה של קלוגס לא עגום כמו זה של מקדונלדס – אבל עדיין לא כל כך נעים. וסביר להניח שהוא גם לא האחרון מסוגו שנראה. המדיה החדשה ממשיכה לבלבל אנשי שיווק – מה שמוביל ללא מעט סיפורים כאלה, שנובעים מחוסר הבנה של המדיה או חוסר תשומת לב באינטראקציה עם גולשים.
תמונת שער: Shutterstock