14 סימנים שיעזרו לכם לגלות האם הפרפקציוניזם שלכם יצא משליטה

פרפקציוניסטים הם על פי ההגדרה אנשים שחייבים להיות מושלמים בכל מה שהם עושים או לפחות להצטייר ככאלה. יש מי שמבחין בין פרפקציוניזם שמבוסס על חתירה למצוינות ומעודד הישגיות לבין חתירה לשלמות שהיא בעייתית, משום שהעולם אינו מתנהל בתנאי מעבדה ולעתים רחוקות יכולים פרפקציוניסטים להגיע לדרגת שלמות שחלמו עליה. לרוב זה כלל לא אפשרי. פרפקציוניזם קיצוני עלול להיות נלווה בלחץ נפשי, לעודד דחיינות, להוביל לדימוי עצמי נמוך ולעתים אף לגרום דיכאון והפרעות אכילה.

מלבד מרכיבים אישיותיים, הפרפקציוניזם מושפע גם מהמבנה של החברה, שמתגמלת ומעודדת הצלחה, הישגיות ותחרותיות. המרכיבים הללו יוצרים לחץ אדיר על הפרפקציוניסט, כך שבעוד הוא מצליח ומרקיע לשחקים כך הוא נהיה יותר ויותר אומלל ולא מסופק, ומעורער מלחץ וכישלונות או לפחות מה שהוא תופש ככישלון (ובעיני אחרים עשוי להצטייר כהצלחה אדירה).

פרפקציוניזם היא תכונה מעולה כל עוד היא לא משתלטת על החיים ומותירה אותנו עצובים ומרוטיי עצבים. כדי לדעת שאנו לא מגזימים והורגים את עצמנו בדרך למעלה, אתר האפינגטון פוסט ריכז 14 סימנים שיעזרו לנו לקבוע אם הפרפקציוניזם שלנו מעכב אותנו או גורם לנו להישאר במקום, במקום לקדם אותנו.

1. דחף אדיר לרצות אחרים

פרפקציוניזם לרוב מתחיל בילדות. ההורים והמורים תמיד מבקשים מהילדים לשאוף גבוה, ומתגמלים את מי שמצליח במשימה שהוטלה עליו. כך, חלק מן האנשים לומדים בגיל צעיר שהישגיות והצלחה אלו הדברים הכי חשובים בחיים, ואין דבר שמשמח אותם יותר מהרשמת אחרים בביצועיהם. אך בעוד מדובר בדבר חיובי, זה עלול לצאת משליטה. השאיפה לפרפקציוניזם היא כחרב פיפיות, היא מונעת בידי רצון להצליח וגם פחד אדיר מכישלון והשלכותיו.

2. אנחנו יודעים שהפרפקציוניזם פוגע באיכות החיים שלנו, אך מרגישים שזה המחיר שעלינו לשלם על מנת להצליח

פרפקציוניסטים לרוב יעשו מאמצים אדירים, עד כדי פגיעה בבריאותם, על מנת להיות הכל מלבד ממוצעים, המוטו שלהם הוא “קשה באימונים, קל בקרב”. לא במפתיע, לרוב יש קשר בין פרפקציוניזם לבין וורקוהוליזם. הפרפקציוניסטים מכירים בכך שהסטנדרטים שלהם גבוהים מאוד, מלחיצים ולא סבירים, אך הם מרגישים שרק בדרך זו יצליחו להגיע להישגים ורק כך יוכלו להיות פרודוקטיביים.

3. נטייה לדחיינות

האירוניה בפרפקציוניזם היא שדווקא הניעות בידי הרצון העז להצליח, היא זו שעלולה למנוע את ההצלחה. פרפקציוניסטים מוצפים לרוב בתחושות של פחד מפני כישלון ונוטים להתנהגות שעלולה להוביל לכישלון, כמו נטייה לדחות דברים עד כמה שניתן.

4. ביקורתיים כלפי אחרים

מדובר במכניזם פסיכולוגי של הגנה עצמית: אנו דוחים באחרים את מה שאיננו מסוגלים לקבל כתכונה שקיימת בנו. אם פרפקציוניסטים ינסו להרפות מעט מן הביקורת העצמית כלפי אחרים, הם יראו שהם מצליחים גם להיות פחות ביקורתיים כלפי עצמם.

5. “הכל או לא כלום”

לרוב, פרפקציוניסטים מאמצים דפוס חשיבה של שחור-לבן: רגע אחד הם הצלחה מסחררת, ולאחריו הם כישלון מוחלט, בהתבסס על ההישגים או הכישלונות האחרונים שלהם. תכונה כזאת היא מאוד מגבילה, ולרוב פרפקציוניסטים ישתתפו רק בפרויקט שהם משוכנעים שיצליחו בו. אם יש אפילו סיכוי קטן לכישלון, הם ימנעו מכך לחלוטין. הם בדרך כלל נמנעים מסיכונים, דבר שיכול לפגוע ביצירתיות שלהם או ביכולת שלהם לחדש.

6. קושי להיפתח בפני אחרים

פרפקציוניסטים בדרך כלל יעטפו את עצמם בחומות מגן כבדות, כדי שאנשים לא יוכלו להכיר אותם באמת. הם פוחדים שמי שיתקרב אליהם עלול לדעת על הכישלונות והפגמים שלהם. אמנם, הם עושים זאת כדי להימנע מפגיעה, אך בסוף הפגיעה היא בהם משום שהם מרחיקים אנשים. הפחד מכישלון ומדחייה לא מאפשר לפרפקציוניסטים להיחשף או להראות את הצדדים הפגיעים שלהם. זה בא לידי ביטויי בכל סוגי הקשרים החברתיים, כאשר הם תמיד מבקשים להציג עצמם כחזקים וכשולטים ברגשותיהם. אפילו אל מי שהכי קרוב אליהם הם פוחדים להיפתח ולדבר על פחדים, חוסר ביטחון ואכזבות.

7. אין טעם לבכות על חלב שנשפך, אך עושים זאת בכל זאת

גם כשמדובר בדבר הקטן ביותר כמו איחור קל לפגישה או אוכל שנשרף, הפרפקציוניסטים אינם מסוגלים להרפות. זאת בנוסף זה ללחצים אחרים שהם חווים שגורמים להם להתפרצויות זעם, התמוטטות עצבים ומשברים. כשאדם מתעקש להתמקד בכישלונות, ועושה כל שביכולתו כדי להימנע מהם, אפילו הטעות הקטנה ביותר עלולה להיות הוכחה לכישלון גורף של האדם. העדר הערכה עצמית יציבה ועמוקה, גורמת לכך שגם הטעויות הכי קטנות עלולות לחולל נזק רב ולגרום לדיכאונות ממושכים.

8. לוקחים כל דבר באופן אישי

כיוון שכל ביקורת או מכשול נלקחים באופן אישי, זה גורם לפרפקציוניסטים להיות פחות עמידים בפני ביקורת ולהתאושש מכך באיטיות רבה יותר מאחרים. במקום להיעזר בהם וללמוד מהם, המכשולים והביקורת מפילים את הפרפקציוניסט לקרשים. כך, כל צעד מוטעה הוא בגדר אימות לפחד העמוק ביותר שלהם: “אני לא מספיק טוב”.

9. כאשר מבקרים אותם הם מיד מתגוננים

פרפקציוניסטים לרוב יעשו מאמצים אדירים על מנת להגן על עצמם, אפילו כשמדובר בדבר הקטן ביותר שעלול להתפרש כביקורת. על מנת לשמר על תדמיתם כחסינה ובלתי-פגיעה, הפרפקציוניסט ינסו לשלוט בסיטואציה על ידי מגננה מפני כל איום שהוא, גם כאשר האיום אינו קיים כלל.

10. הם לעולם לא “שם”

בגלל שפרפקציוניזם הוא מרדף שלא מסתיים לעולם, אדם שמחפש אחר שלמות אף פעם לא מרגיש שהוא הגיע לשם, לאותו מקום אליו הוא שואף. פרפקציוניסטים תמיד יתמקדו במה שעדיין לא הספיקו להשיג, במטרה לדחוף את עצמם להצלחה ולהישגים נוספים.

11. התמונה הבאה ממש מלחיצה אותם

average excellent

דרך: huffingtonpost.com

 

12. אין שמחה כמו שמחה לאיד!

הפרפקציוניסט מבלה את רוב זמנו בדאגה ומחשבה מתמדת על הכישלונות שלו, לכן זה אך טבעי שהוא מוצא נחמה ואף שמחה בכישלונות של אחרים. אומנם לטווח הקצר לשמוח על כישלון של אחר יכול לעודד, אך לטווח הארוך זה רק מחזק את החשיבה הביקורתית והתחרותית של הפרפקציוניסט, ממנה הוא ניזון.

13. בסתר לבם הם מתגעגעים לימי בית הספר

פרפקציוניסטים לרוב מתגעגעים לימי בית הספר, שם הכל היה פשוט והיה אפשר לכמת הצלחה במספרים. בבית הספר הכל היה פשוט יותר, מקבלים משימות, ציונים, משוב חיובי. לרוב הפרפקציוניסטים היו התלמידים המועדפים על המורים והוכתרו כבעלי הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח. אך בעולם האמיתי, העניינים קצת יותר מסובכים. ההצלחה נמדדת בצורה יותר מורכבת, ובכלל נדמה שיש צורך בהמון משאבים נפשיים רק כדי להשיג דברים ולהצליח.

14. נשמה מלאה רגשות אשמה

מתחת לחזות השמורה היטב ומלאת הביטחון, פרפקציוניסטים לרוב הם אנשים אכולים רגשות אשם ובושה. הם מונעים בין היתר מהמחשבה שאם יעשו הכל בצורה מושלמת, הם ירחיקו מעצמם את כל הרגשות השליליים הללו. הם עלולים לחוש מדוכאים ולחוצים במיוחד, הפחד שמה אנשים יראו אותם כמו שהם, הביקורת החיצונית והביקורת שלהם כלפי עצמם, הכל יחד יוצר מעמסה רגשית אדירה שקשה לשאת אותה לאורך זמן.

אולי אי אפשר לפתור את כל הבעיות הללו ביום אחד, אך בתור התחלה, אם רק נרפה טיפה וניתן לאנשים לראות אותנו כמו שאנחנו באמת, על ההצלחות והכישלונות שלנו, החוזק והחולשות שלנו, אולי נוכל להתחיל להרגיש יותר טוב עם עצמנו ולחיות עם מי שאנחנו בשלום. גם אם אנחנו לא מושלמים.

תמונות: shutterstock.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן