מחאה: ציצים מיניקים, ציצים מיניקים בכל מקום

אם אתם עדיין לא בגיל בו חברים שלכם הופכים להורים (או אפילו הפכתם כבר להורים בעצמכם!) אולי לא נתקלתם בתופעה הבאה: מאות אמהות שינו את תמונת הפרופיל שלהן לתמונת הנקה. חלקן פרסמו תמונות של עצמן מיניקות, אחרות פרסמו ציורים מפורסמים של הנקה, במחאה על הדרת מיניקות מהמרחב הציבורי.

המקור של התופעה הוויראלית הוא במחאת פייסבוק שנוצרה לפני מספר ימים בצורת אירוע בשם ״העם דורשת משמרת מחאת הנקה!״.

Ivana Papo Sela: בתאריכים 10-13/11/13 כולנו משנות ומשנים את תמונת הפרופיל לתמונת הנקה!
יוזמה מבורכת זו הגיעה מנשים שנמאס להן להסתגר בבית עם התינוק, לחפש פינות הנקה במקומות ציבוריים או לספוג הערות מעליבות מבעלי מקומות או מהעוברים והשבים. אין ביוזמה הזאת כל כוונה שהיא להתריס או לעורר פרובוקציה, מטרתנו היא פשוטה: לנרמל את המראה של הנקה. זהו מראה יפה, טבעי ונכון. כך תינוקות אוכלים ולשם כך נועד החזה הנשי, במקורו. ככל שהמראה הזה יהיה נפוץ יותר, כך הוא יפריע לפחות אנשים.
אז איך עושים/ות את זה? מחליפים את תמונת הפרופיל לתמונת הנקה. את לא מניקה? לא רוצה לפרסם תמונה שלך? אתה גבר? אפשר ורצוי להחליף לתמונת הנקה של אישה אחרת (בהסכמתה), תמונה מפורסמת מהאינטרנט או של ציור או פסל בנושא הנקה. אז קדימה, לייקו, שתפו והפיצו! הביאו את היום בו הנקה תעורר בכולם תחושה של רוך ועדנה במקום מבוכה! מי שרוצה לקדם את הנושא מחוץ לגבולות הפייסבוק מוזמנת להצטרף לאירוע זה“.

יוצרת האירוע מספרת על עצמה שהיא עדיין לא אמא, אך נחרדת מהתגובות הציבוריות השליליות להנקה, ולכך שנשים רבות מתביישות להניק את הילדים שלהן בציבור.

בסופר, בבית קפה, בקופת חולים, ואפילו בחניון של קניון רחמנא ליצלן, בפינה נסתרת ואפילו עם כיסוי!

זאת ועוד כשאין שום חוק האוסר על הנקה אבל בהחלט יש חוקים וחוקי עזר שאוסרים על התנכלות ועל הלבנת פני אדם ברבים.

הטבע נתן לנו את אחת המתנות היפות שיכולנו לקבל, היכולת ללדת והיכולת להזין את ילדינו ללא עזרים מלאכותיים. השדיים קיימים בשביל להכיל ולספק חלב למי שצריכ/ה אותו.

כחלק ממטרת הגברת המודעות להנקה, העלו הגולשים את הרעיון לשנות את תמונת הפרופיל. תמונות ההנקה אמורות להישאר בפרופיל הפייסבוק עד ה-13.11, ובתקווה לגרום לאנשים להתרגל למראה של נשים מיניקות. ״מטרתנו היא פשוטה: לנרמל את המראה של ההנקה. זה מראה יפה, טבעי ונכון. כך תינוקות אוכלים ולשם כך נועד החזה הנשי, במקורו. ככל שהמראה הזה יהיה נפוץ יותר, כך הוא יפריע לפחות אנשים״, נכתב בקריאה להחלפת התמונה.

המארגנות ממליצות גם לגברים להחליף את תמונת הפרופיל שלהם לתמונות הנקה – או של בנות הזוג שלהם (בהסכמה כמובן) או של תמונות / ציורים שמציגים הנקות.

 

חלק מהמגיבים טענו כי האמהות שמיניקות בפומבי אינן מתחשבות בשאר הציבור ומתגרות בו במכוון בעוד בפעולה פשוטה של כיסוי העולל היונק הן יכולות להימנע מהחשיפה המיותרת כהגדרתם.

Polina Shtern-Shlomo: “לא מכירה הרבה אימהות מיניקות שמתפשטות בהתרסה וחושפות את עצמן לכל העולם רק כדי לעשות פרובוקציה. מכירה הרבה אימהות שרוצות להיענות לצורך הטבעי של התינוק שלהן לאכול ורובן המוחלט עושות את זה תוך ניסיון להיחשף כמה שפחות. אמא באופן טבעי רוצה לגונן על התינוק שלה ולספק לו סביבה רגועה לאכול. מכירה הרבה יותר אנשים מתערבים וחסרי סובלנות שעצם פעולת ההנקה בפומבי, ולא משנה באיזו מידת חשיפה, מקפיצה להם את הפיוז במיידי.
מכירה הרבה יותר נשים שמחשוף שמלתן או אורך מכנסוניהן חושף פי עשר ממה שחושפת פעולת הנקה ממוצעת, אבל תראו לי את המלצר שיעיז להעיר להן ולבקש מהן לעזוב את בית הקפה. כי זה נחשב לגיטימי לגמרי במרבית המרחב הציבורי הישראלי החילוני והנקה זה מוקצה מחמאת מיאוס. שלא לדבר על השימוש בציצים חשופים בפרסומות, בתכניות טלוויזיה ובסרטים. אבל כשזה בר רפאלי זה סבבה וכשזה מחשוף של אמא מיניקה אז אוי ואבוי – למה את לא מתחשבת? הו הצביעות…ויש משמעות לזה שבתי המתבגרת נחשפת לנשים מיניקות כחלק מהמרחב הציבורי הוירטואלי והממשי, בלי לעשות מזה עניין, כדי שהיא לא תחוש בושה או גועל בבוא היום כאמא מיניקה (ולצערנו לא חסרים סיפורים כאלה)”.

תמונה: Shutterstock

מכיוון שהנקה בציבור היא עדיין לא חלק מהקונצנזוס, הפעולה עלולה לעורר אי נוחות מסויימת בקרב העוברים והשבים. בתגובות לעמוד הפייסבוק סופרו סיפורים רבים מצד נשים מניקות שסבלו מהצקות אלימות לאחר שניסו להניק את התינוקות שלהן בפומבי. מסתבר שיש אנשים שלא בוחלים בלאיים ולנסות להכות נשים זרות כשהן מטפלות בילדים שלהן. גועל נפש.

כולנו תקווה שבעתיד הקרוב תגיע החברה שלנו לסובלנות הנדרשת כדי לקיים את הקונפליקט בין נשים שמעונינות להניק לבין גברים שחשים אי נוחות בקשר לכך. מצד שני, סובלנות, אצלנו? עדיף כבר לנסות בפייסבוק.

אמהות, נשמח לקבל בתגובה או בהודעה את תמונות ההנקה מהפרופיל שלכן ולצרף לכתבה. 

תודה לפולינה שטרן! תמונת השער: תצלום שהפך ויראלי בחודש אוגוסט, 2013, בו נראית אם בת 21 ממיניסוטה בשם אליסיה בינמן שהיניקה לפני דוכן של חברת מזון תינוקות.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן