מבוגרים בני 60-85 שהתאמנו במשחקי וידאו השיגו תוצאות טובות יותר במבחנים קוגניטיביים מקבוצת ביקורת של צעירים בגילאי ה 20 שלא התאמנו
כבר ידוע לנו מזה זמן מה, שמשחקי וידאו ומשחקי מחשב תורמים לשפור ושימור היכולת הקוגניטיבית ועל כך פורסמו כמה וכמה מחקרים (1-2)
מחקר חדש שפורסם בעיתון המכובד Nature (3) מראה כי משחקי וידאו עשויים להביא לשיפור יכולות קוגניטיביות, קשב וזיכרון בזכות פיתוח יכולת ביצוע משימות מרובות (מולטי טאסקינג).
ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרה קוגניטיבית מוגדרת כסדרה של תהליכים עצביים המאפשרת אינטראקציה של בני האדם עם הסביבה המורכבת באופן מכוון מטרה. לעתים קרובות אנו מאתגרים תהליכי בקרה אלו, בניסיון לבצע מספר משימות בו זמנית, דבר הגורם להפרעה כתוצאה ממגבלות ביכולת עיבוד המידע. למרות הקושי הביולוגי, אין ספק כי ביצוע משימות מרובות באותו זמן, הפך כיום לדרישה נפוצה מאוד במקומות העבודה ובעולם הטכנולוגי שבו אנו חיים.
במחקר שפורסם בתחילת ספטמבר השנה, הדגימו החוקרים ירידה ליניארית ביכולת לבצע מספר משימות בו זמנית, כפי שנקבע לפי משחקי וידאו תלת-ממדיים, בנבדקים בני 20 לגיל 79. באמצעות אימונים בעזרת משחקי הווידאו, נרשמה ירידה במבוגרים בגילאי 60-85 שנים בקושי לבצע מספר משימות בו זמנית, בהשוואה לקבוצות הביקורת. באמצעות אימון במחשקי וידאו המשתתפים הצליחו למעשה להגיע לרמות תפקוד טובות יותר משל צעירים שלא התאמנו בשנות העשרים לחייהם, כאשר השיפור נצפה לאורך חצי שנה.
ממצאים אלו מדגישים שוב את הפלסטיות של מערכת הבקרה הקוגניטיבית הפרה-פרונטאלית במוח המזדקן, ומספקים לדברי החוקרים, הדגמה לאופן שבו משחקי וידאו מותאמים אישית עשויים לסייע בהערכת היכולות הקוגניטיביות לאורך החיים, תוך הערכת מנגנונים עצביים ושיפור היכולות הקוגנטיביות של המטופלים.
מקורות
1. Brian D. Glass et al.. Real-Time Strategy Game Training: Emergence of a Cognitive Flexibility Trait. PLoS ONE, 2013; 8 (8): e70350
2. http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130821094924.htm
3. J. A. Anguera et al. Nature, sept 5th Vol. 501, p. 97-103