סוכרזית גורמת לנו להשמין?

צילום: Shutterstock

זה לא חדש שסוכרזית וממתיקים מלאכותיים אינם בריאים לנו, לצד מרכיבים מלאכותיים נוספים במזונות שלנו. אבל לפי מחקר שנערך לאחרונה מסתבר שסוכרזית אפילו עלולה לגרום להגברת הדחף לצריכת סוכר ולהשמנה.

על פי המחקר, אי אפשר לעבוד על המוח על ידי צריכת “דמויי-סוכר” ולעבור על זה בשתיקה. למרבה האבסורד, מסתבר שככל שנצרוך יותר מזונות המכילים ממתיקים מלאכותיים כך יגבר הדחף שלנו למתוק הזה. זאת, כי כאשר אנו צורכים מאכל או משקה ממותק מלאכותית, המוח מזהה את המרכיב ומצפה לאנרגיה, אך במהרה מבין שעבדנו עליו ודוחף אותנו לחיפוש אחר סוכר או מקור אנרגיה אמיתי.

לפי הממצאים האלה, זה לא מפתיע אם כן שכניסת הממתיקים המלאכותיים לשוק לא הפחיתה את צריכת המזונות והמשקאות עתירי הסוכר, ושהם שעדיין מהווים גורם עיקרי להשמנה ולעודף משקל. מסתבר, שדווקא מה שדוחף אנשים לצרוך כמויות גדולות של סוכר, בין היתר, הם הממתיקים המלאכותיים. ההסבר לכך הוא די פשוט: כאשר אנו צורכים סוכר אנו חשים תחושת הנאה בגלל שהמוח משחרר כימיקל בשם דופמין, שמתקשר גם לתחושה של תגמול. כאמור, אי אפשר לעבוד על המוח, וברגע שאוכלים מאכל ממותק מלאכותית הוא אמנם מגרה את בלוטות הטעם, אבל משאיר אותנו “רעבים” לסוכר.

על פי פרופ’ איאן דה ארוג’ו, שהוביל את המחקר שנערך באוניברסיטת ייל, לא צריך להגיע למצב של הימנעות מוחלטת לא של סוכר ולא של ממתיקים מלאכותיים. הצעתו היא, לצרוך כמויות קטנות של מזונות שמכילים סוכר ובכך לגרום למוח לייצר את אותה תחושת הנאה שהסוכר גורם. זה, לטענו, ייתן מענה לדחף למתוק וימנע צריכת כמויות גדולות יותר של מזונות ומשקאות המכילים סוכר. הצריכה המתונה הזו של הסוכר, תגרום לשחרור יציב וקבוע של דופמין במוח, וכך ימנע מה”רעב” למתוק מלהצטבר. לצד זה, אפשר גם לשלב צריכה מתונה של מוצרים ממותקים.

את המחקר ערכו פרופ’ דה ארוג’ו וצוותו על עכברים. הם מאמינים כי ניתן להשליך מתוצאותיו גם על בני אדם. הם עקבו אחר התגובות הכימיות שנוצרו במוחם של עכברים לאחר צריכת סוכר וסוכרזית, ובדקו מתי נוצרת תגובה של תגמול. מסתבר, שכשהופרע התהליך במוחם של הפיכת סוכר לאנרגיה, ירד הדחף של העכברים לממתיקים מלאכותיים וגם הייתה ירידה ברמות הדופמין במוחם. כהוכחה לממצאים אלו, נמצא שעכברים שחשו רעב נטו לבחור במצב זה בסוכר לעומת ממתיקים מלאכותיים, גם כאשר הממתיק המלאכותי היה מתוק יותר.

האם אפשר להטיל את כל האשמה רק בממתיקים מלאכותיים? סביר להניח שלא. בכל זאת, אנו כבר יודעים מניסיון שכל דבר שאנו צורכים יותר מדי עלול להזיק לנו. ככל הנראה אין צורך להיכנס להיסטריה ולשנות הרגלי אכילה, אחרי הכל, כל יום צצים עשרות מחקרים סותרים, שטוענים על כל מה אנו אוכלים או שותים שהוא לא בריא ושניה לאחר מכן ממליצים על אותם דברים “מזיקים” כדבר הכי בריא בעולם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן