האם המטרונום של בטהובן היה שבור?

כאשר מוזיקאים מנגנים יצירות קלאסיות, הם משתדלים ליצור מחדש את התחושה המקורית של היצירה, אך כאשר הם מנגנים בטהובן, מוזיקאים רבים מתעלמים מהוראות הטמפו המקוריות.

למשל, הפרק השני בסימפוניה השמינית נחשב פרודיה על המטרונום, מכשיר ששוכלל מאוד בתקופתו של בטהובן על ידי חברו, יוהאן מלצל (שהיה בעליה של התרמית הנהדרת הטורקי המכני). גם יצירות אחרות של בטהובן רצופות שינויים פתאומיים בדינמיקה, במשקל ובטמפו.

66 מתוך 135 מוזיקאים התייחסו להוראות המקוריות כאל “מהירות באופן אבסורדי ולפיכך שגויות”, עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת American Mathematical Society. מחקר חדש מספק הסבר פשוט לטמפו המוזר של בטהובן – המטרונום שלו היה שבור.

בטהובן, שביקש להתמודד עם אובדן השמיעה שלו, קיבל את המטרונום שלו ממלצל שביקש לעזור. נלהב מן המכשיר החדש והיעיל, הוא החל להוסיף ליצירותיו הוראות טמפו מספריות, שנרשמו לצד האותיות MM (מטרונום מלצל).

בטהובן השקיע מאמצים רבים בקביעת הטמפו המדויק הן של יצירותיו החדשות והן של יצירותיו שכבר פורסמו. גישתו של בטהובן השפיעה על אירופה כולה, ומלחינים רבים פסעו בעקבותיו ורשמו ביצירותיהם הוראות טמפו מספריות, לצד הוראות הטמפו המילוליות.

ההיסטוריון פיטר סטדלן אמנם איתר את המטרונום של בטהובן, אך מצבו לא איפשר לבחון את תפקודו, כך שהעניין נותר לבדיקה של מתמטיקאים. וכאן נדרש הסבר: במוזיקה המערבית, המושג מהירות מתייחס בדרך כלל למהירותו של דופק הפעמות. מוזיקאים מכנים את מהירות הפעמות בכינוי טמפּוֹ. החל מן המאה ה-17, החלו לציין את הטמפו באמצעות מילת תואר הנרשמת בראש היצירה מעל החמשה. לדוגמה, המילה Allegro פירושה באיטלקית “שמח”, והיא מורה על טמפו מהיר. היות שהוראות טמפו מילוליות אינן מדויקות מעצם טיבן, סרבו המלחינים והוצאות התווים להסתפק בהן, ובסוף המאה ה-17 החלו בחיפושים אחר שיטה מדויקת יותר שתאפשר לייצג את הטמפו באמצעות מספר. המוזיקאים גייסו לעזרתם מדענים וממציאים, שעמלו במשך שנים רבות על המצאת המכשיר המתאים והיעיל ביותר. וכך בא לעולם המטרונום. (הסבר).

החוקרים שבחנו את ההיסטוריה של המטרונומים, המתמטיקה מאחורי פעולתם והמוזיקה של בטהובן, הגיעו למסקנה שהמטרונום של המאסטר לא היה תקין:

“כיצד בטהובן לא הבחין בהתנהגות המוזרה של המטרונום שלו? בחינה מדוקדקת של פיטר סטדלן מעלה את הרושם כי המאסטר לא חש בנוח עם המכשיר החדש, בייחוד עם התהליך של המרת תדרי קצר לסימוני טמפו עבור חצי תיבה, רבע תיבה ועוד. אנחנו משערים כי אחד או יותר מהמכשירים היה פגום. ייתכן שהוא נפגע בטעות במהלך נגינה סוערת. תהא הסיבה אשר תהא, הניתוח המתמטי מגלה כי מטרונום פגום אכן יספק קצבי טמפו כפי שסימן בטהובן”.

למרבה הפלא, השילוב של המטרונום השבור – יחד עם אובדן השמיעה של בטהובן (בעת מופע הבכורה של הסימפוניה התשיעית הוא כבר היה חירש לחלוטין), הרעלת עופרת וצרות נוספות – לא מנעו מבטהובן לחבר את המוזיקה הגאונית שצליליה מתנגנים מאות שנים לאחר מותו. (דרך smithsonianmag.com).

תמונות: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן