האיראנים מתנערים מהכחשת השואה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא מתרשם מהברכות לראש השנה שפירסם שר החוץ של איראן, ג’וואד זריף בחשבון הטוויטר שלו. “אינני מתרשם מברכות שיוצאות מפיו של משטר שרק בשבוע שעבר איים להשמיד את מדינת ישראל”, אמר נתניהו, על פי “הארץ”.

זריף אישר בסוף השבוע לסוכנות הידיעות “טאסנים” כי הוא פירסם ציוץ שנה טובה. הבלבול נוצר לאחר שהתברר כי ציוץ שנה טובה שנשלח כביכול מהנשיא האיראני החדש, חסן רוחאני, הוכחש לאחר שגורמים רשמיים במשטר האיראני מסרו כי לרוחאני אין בכלל חשבון רשמי בטוויטר. יועץ רשמי של הנשיא האיראני מסר כי על אף ייתכן שחשבון הטוויטר של רוחאני מופעל על ידי תומכיו, הוא אינו חשבון רשמי ואין לראות בו נושא דברו של הנשיא.

לעומת זאת, הציוץ של שר החוץ האמריקני זכה לאישור רשמי. עיתונאים איראנים ציינו כי באיראן קהילה יהודית המונה בין 25,000 ל-80,000 בני אדם, והעובדה כי המנהיגים האיראנים מברכים אותם לרגל השנה החדשה אינה בהכרח מרעישה או מבשרת על תפנית ביחס המשטר האיראני לישראל או לארה”ב.

הציוץ שלא יצא מרוחאני.

 

הציוץ הרשמי משר החוץ האיראני.

ההתבטאות המעניינת יותר של שר החוץ האיראני הייתה ביחס לשואה. הוא ענה לתגובה בטוויטר של כריסטין פלוסי, בתה של ננסי פלוסי, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, שענתה לו: “תודה. השנה החדשה תהיה אפילו מתוקה יותר אם תשים סוף להכחשת השואה של איראן”. הוא הגיב: “איראן מעולם לא הכחישה את השואה. האיש שנתפש כמכחיש שואה כבר הלך. שנה טובה”. הוא התייחס לנשיא לשעבר אחמדינג’אד, שהרבה לטעון שהשואה הייתה שקר. “אנחנו מגנים הרג יהודים בידי הנאצים כפי שאנחנו מגנים הרג של פלסטינים בידי הציונים”, אמר זריף ל”טאסנים”.

אמירות מרוככות של גורמים רשמיים באיראן לא בהכרח מנותקות מהעובדה כי ההתבטאויות הקיצוניות של אחמדינג’אד, יחד עם תוכנית הגרעין האיראנית, תרמו לבידוד העמוק ממנו סובלת איראן בשנים האחרונות. כל זאת לאחר ארבעה סבבים של סנקציות מצד האו”ם ואין ספור החלטות של מועצת הביטחון שקראו לאיראנים להפסיק את העשרת האורניום, מחשש שהיא מפתחת פצצת אטום. איראן סרבה עד כה לציית להחלטות, וטענה כי היא מתכוונת להעשיר אורניום אך ורק למטרות שלום. הנשיא רוחאני הודיע ביום חמישי שמשרד החוץ האיראני יוביל את המשא ומתן עם סוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית במקום מועצת הביטחון העליונה. המהלך נועד להבטיח שזריף – בעל ניסיון במשא ומתן עם המערב ובעבר חבר בצוות האיראני באו”ם – ישלוט ישירות על השיחות, שיתחדשו ב-27 בספטמבר. מותר להניח שההתנערות של איראן מדברי אחמדינג’אד לא נולדה מאהבת ישראל פתאומית אלא מתוך הבנה שהאיש גרם נזק למדיניות האיראנית ורצון לשמור על העיקר מבחינת ההנהגה האיראנית. קרי, תוכנית הגרעין.

תודה ל-Oded Kenny על הטיפ. תמונת השער: מעטפה ישנה לציון הטיסה הישירה הראשונה מלוד לטהרן. תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן