40 עובדות, לא תיאוריות שהמתנגדים לחיסון הפוליו לא יודעים

תקציר ההתפתחויות האחרונות במבצע החיסונים: משרד הבריאות הודיע בשישי על החלטתו שלא להעביר את מבצע החיסונים נגד נגיף הפוליו לבתי הספר עם פתיחת שנת הלימודים. המאמץ יוסיף להתרכז בתחנות טיפת חלב.

הנגיף התגלה לראשונה גם בצפון הארץ. במשרד הבריאות אומרים כי נדידת הנגיף צפונה מוכיחה כי יש צורך בחיסון הילדים בכל המדינה. מתחילת מבצע החיסונים של משרד הבריאות התחסנו כ-182 אלף ילדים

משרד הבריאות ומומחים למחלות זיהומיות מבקשים להרגיע את החשש הגובר מהידבקות של בעלי מערכת חיסונית חלשה בנגיף הפוליו, בעקבות מבצע החיסונים הארצי.

יו”ר איגוד רופאי הילדים, פרופ’ אלי סומך, העומד בראש הוועדה המייעצת למשרד הבריאות על מבצע החיסונים, אמר השבוע כי רק קבוצה מצומצמת מאוד באוכלוסייה מצויה בסיכון גבוה. לדבריו, קבוצה זו כוללת חולים שעברו השתלת מח עצם וכן בעלי בעיה מולדת ביצירת נוגדנים.

קולם של מתנגדי החיסון ממשיכים להישמע בריש גלי. אחד המתנגדים הבולטים, העיתונאי אבישי מתיה, פירסם לפני ארבעה ימים פוסט בפייסבוק שקיבל יותר מ-1,300 לייקים ו-3,600 שיתופים. ד”ר ראמי גריפאת, מומחה לבריאות הציבור, מגיב לטענות של מתיה בטקסט המודגש.

ראו סיבוב קודם: מחוסנים מהאמת: תשובות לפוסט של אבישי מתיה

כבר שבועיים וחצי מאז התחלתי לקרוא ולהיחשף למידע בנושא חיסון הפוליו המוחלש (אני עושה זאת כבר ארבע שנים מאז סיימתי לימודי רפואה). כהורה, כאב, כמאמן, ככותב, כעורך לשעבר, אני קורא היטב את הטקסטים, אני מנסה לברור את העובדות, אני משתדל להבין מה המציאות, אני מתאמץ לזהות את האמת המסתתרת מאחורי מסך העשן. (היתכן שאתה עושה זאת לא מספיק טוב?) תחת ידיי ומול עיניי עברו עשרות רבות של טקסטים, מסמכים, מספרים, מידע, תגובות, עדויות, ציטוטים, צילומי וידאו, קטעי אודיו. והכל בניסיון נואש לאתר את אותו חיסון המכונה “חי מוחלש” שמוחדר מדי יום ביומו לגופם של עשרות אלפים מילדי ישראל. עד כה, אין לי שמץ של מושג. ואני בספק אם גם למשרד הבריאות יש (דבר על עצמך). עובדה שהוא לא מצליח לייצר תגובה אחראית, בהירה ועקבית. דובריו סותרים זה את זה, יום אחרי יום. זו דעתך בלבד.

אני לא רופא. (אני כן) אבל אני עיתונאי. כבר 31 שנה. נדמה לי שמבעד למלים הגבוהות, לדרמה, למניפולציות השקופות, אני יכול להבחין במבוכה.
מבוכה היא המלה המתארת במדויק את תגובת עולם הרפואה לפוליו (עולם הרפואה “הנבוך” צימצם את התחלואה מאז הכנסת החיסון לשימוש ב-99%! בעשרים שנים האחרונות החיסון המוחלש מנע בעולם 5 מיליון מקרי שיתוק). במשך שנים נולדו תיאוריות שלמות סביב הדרך להיאבק בפוליו. תאמינו לי, קראתי וראיתי שרובן ככולן הופרכו. תמיד נמצא לכך הסבר, צולע או נכה. אבל הסבר הוא רק הסבר שנועד לכסות על המבוכה. עשרות, מאות ואלפי רופאים לא הצליחו להסביר התפרצויות, או מגפות, או מקרי שיתוק, אז הם הגדילו את כמות המנות, או שילבו בין חיסונים, או הפסיקו חיסון אחד, או הורידו זן אחד. בקיצור, ביצעו תרגילים כאלה ואחרים. לא בטוח שהיה קשר בין התרגילים לבין הירידה בכמות החולים או הנדבקים. זו עוד תיאוריה. שוב, דעתך. הפוליו נמצא בעבר ברוב מדינות העולם, כיום רק בשלוש והוא עתיד להיות מוכחד ב-2018 כמו שקרה לאבעבועות שחורות. לולא הקשיים שחלקם נערמים על ידי אנשים כמוך, המטרה הייתה מושגת קודם לכן.

לכן, אני מבקש מכם, מכאן ולהבא, להפריד בין העובדות לבין התיאוריות. כי העובדות הן המציאות. והתיאוריות הן המציאות האפשרית. וההבדל ביניהן תהומי. הגיוני, רק צריך לעשות את זה נכון.

עובדות:
1. אין פוליו בישראל 25 שנה. אין חולים. אין משותקים. אין מתים. החולים האחרונים היו ב-1988 בנפת חדרה שהילדים שם קיבלו חיסון מומת בלבד. בשאר הארץ ניתן חיסון חי מוחלש ולא היו חולים. ההתפרצות הופסקה עם מבצע חיסונים של החיסון החי מוחלש. מאז אין חולים.
2. פרופ’ מרדכי רביד חשף: “היו מקרי מוות” (לטענתו, לא הוכח הקשר לחיסון החי מוחלש). במערכת ניטור תופעות לוואי לא נמצאו תגובות קשות. בטח לא מקרי תמותה.
3. מרבית או כל הנפגעים בשיתוק בהתפרצות של 1988 חוסנו בנגיף החי מוחלש. החיסון המומת טוב יותר בהגנה על המתחסן מאשר המוחלש. המוחלש טוב יותר בחסינות מעיים המונעת הפצת המחלה. החסינות המיטבית מתקבלת משילוב שלהם. בנוסף, ההשוואה שלך שגויה, אתה צריך להשוות את שיעור החולים מקבוצת המחוסנים לשיעור החולים מקבוצת הלא מחוסנים. השוואה כזו תראה עליונות החיסון בהגנה מפוליו.
4. החיסון החי מוחלש גרם ל-30 התפרצויות במצרים בין השנים 1983-1993 (ותודה למרדכי קטן על המידע). זו טענה, איפה ההוכחה? מרדכי אמר? מצרים נקיה היום מפוליו בזכות החיסון, וזאת למרות שחלק ניכר מהאוכלוסיה גרים בכפרים נידחים ללא הפרדה טובה בין מים וביוב ועם מקרי פטירה רבים בגלל זיהומים במים.
5. החיסון החי מוחלש הוצא מתכנית החיסונים האמריקנית כבר בשנת 2000. נכון, במחשבה שאין הוא נחוץ להמשך בקרה טובה על פוליו כי לא היו מקרי פוליו מ-1994, וזה עבד טוב. אין פוליו כיום בשתי האמריקות. גם לא חצבת ואדמת בזכות החיסון MMR.
6. החיסון החי מוחלש הופסק בישראל ב-2005. נכון, במחשבה שאין הוא נחוץ להמשך בקרה טובה על פוליו. זה עבד טוב למשך 7-8 שנים.
7. החיסון החי מוחלש גרם להתפרצות במספר מדינות עד 2010: בהיספניולה בקאריביים, בפיליפינים, במדגסקר, בסין, באינדונזיה (ותודה למרדכי קטן). עוד טענות. הבא הוכחות.
8. לחיסון המוחלש יש תופעות לוואי. במתכונת מתן החיסון המוחלש רק אחרי המומת, תופועת הלוואי האפשריות הן קלות, נדירות וחולפות: חום, הקאות, שלשולים ותגובה אלרגית לרגישים למרכיבי החיסון. בהשוואה לתועלת מהחיסון, אין ספק שהוא כדאי. בכל השנים שהוא ניתן בשילוב עם המומת, החיסון המוחלש לא גרם לאף מקרה של שיתוק בארץ ובארה”ב.
9. החיסון החי מוחלש עלול לגרום לשיתוק. טעות. במתכונת הנוכחית הוא לא גורם לשיתוק. החיסון המומת מעניק לילד חסינות מתופעת לוואי זו. בילדים שלא חוסנו מעולם נגד פוליו שיתוק חד מופיע בילד אחד מתוך 2.6 מיליון ילדים. בחלק גדול ממדינות העולם זה נחשב סיכון סביר מול התועלת העצומה של החיסון.
10. יונה סאלק בעדות בפני הסנאט ב-1976: החיסון החי מוחלש הוא הסיבה העיקרית ואולי היחידה להידבקותם של 140 אמריקנים בפוליו מאז 1961. זאת בגלל שנתנו חיסון מוחלש לבד, וכשנותנים אותו למיליונים רבים לעשור וחצי בסיכון של אחד למיליון – 3 מיליון, מצטברים עשרות של מקרי שיתוק. מצד שני, כמה מקרי שיתוק מפוליו הוא מנע? לפחות אלפים. בנוסף, יונה סאלק הוא ממציא החיסון המומת, “המתחרה” של המוחלש. האם הוא היה מספיק אוביקטיבי בהצהרותיו?
11. הנגיף נמצא בביוב מאז פברואר לפחות. נכון.
12. עד היום אין אף חולה פוליו בישראל. אני מתפלל שלא יהיו. יש כאלה שחושבים שהופעת מקרה אחד בלבד הייתה מעלה עוד יותר את היענות הציבור. זה אכזרי אבל נכון.
13. וגם לא במצרים, שבה הסניטציה ירודה. מצרים חיסנה את כל אוכלוסייתה בעקבות גילוי הנגיף בביוב: כ-80 מיליון מנות מנות חולקו.
14. וגם לא בארה”ב, אליה נכנסים מיליוני תיירים ומהגרים מדי שנה. אם התכוונת לארה”ב, התנאים האפידמיולוגיים שם שונים ולכן מסתבר שאחרי תקופה שבה ניתן החיסון המוחלש יחד עם המומת, מספיק המומת כיום כדי להגן על האנשים. בנוסף, תנאי לקבלת ויזה הוא קבלת חיסונים, ביניהם נגד פוליו.
15. לא היתה מגפת פוליו בישראל כבר למעלה מ-50 שנה. זו תוצאה יפה של תוכנית החיסונים. ראה תמונה ב-17.
16. היתה ירידה במספר מקרי הפוליו עוד לפני הכנסת החיסון. נכון, בזכות שיפור תנאי הסניטציה וההיגיינה. הירידה עד לאפס מקרי פוליו לא הייתה אפשרית בכלל ללא תכנית חיסוני השגרה ומבצעי החיסון שניהל משרד הבריאות.
17. והיתה עלייה גם אחרי שנכנס. עליה זה דבר יחסי. היו גלי תחלואה קטנים שדעכו תוך כדי מגמה כללית של ירידה. כדי לקבל את התמונה המלאה ראו עמוד 62 בספר או בתמונה הבאה:

18. חברת GSK היתה מעורבת בעשור האחרון במספר שערוריות הקשורות בשחיתות, בשוחד, בפברוק מאמרים, בהסתרת מידע ובהונאה, ושילמה מיליארדי דולרים בהסדרי טיעון. הצע חברה אחרת לרכישת החיסון שאין לה עבר כזה. עד שתמצא, נצטרך לקנות ממנה עם ביצוע הבקרה הטובה ביותר עליה ועל שאר החברות. החשיפות והקנסות האלה הן תוצאה של מערכת הבקרה.
19. חברת GSK אחראית למחדל האלטרוקסין. ראה תשובה קודמת.
20. למרות מחדל האלטרוקסין משרד הבריאות בחר לקנות את חיסון הפוליו מחברת GSK. האם היית מציע שנקנה מחברה סינות או הודית?
21. וגם את החיסון נגד סרטן צוואר הרחם (שהוצא משימוש ביפן לפני כשלושה חודשים). זהו מוצר אחר ואין להסיק ממנו על החיסון נגד פוליו. גם החיסון השני נגד סרטן צוואר הרחם שמיוצר על ידי MERCK הופסק כאמצעי זהירות עד אימות הדיווחים על תופעות הלוואי ובדיקתם.
22. ל-GSK יש אינטרסים בישראל: היא תורמת למוסדות והשקיעה מיליוני דולרים בחברה בת של טבע. מה זה מוכיח? החיסון שלה נמכר גם במדינות אחרות.
23. ארגון הבריאות העולמי בחר את החיסון עבור משרד הבריאות. המומחים הגדולים ביותר לפוליו עובדים בארגון הבריאות העולמי. הוא אכן ייעץ למשרד הבריאות לבחור ב-bOPV. אבל כל מתמחה מתחיל בבריאות הציבור יודע את עדיפות bOPV על החיסון הקודם tOPV. לכן ברור היה מאליו שחיסון זה יבחר. הסיבות העיקריות בעיניי הן: לא להחזיר את זן 2 (גם אם הוא מוחלש) לסרקולציה אחרי שהוכחד, החיסון bOPV יעיל יותר מ-tOPV והוא גם בטוח יותר ממנו.
24. 6 מומחים לפחות מארגון הבריאות העולמי מקבלים כסף מחברת GSK. אני מצהיר שאני לא מקבל כסף. גם המנכ”ל פרופ’ רוני גמזו, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ’ איתמר גרוטו, ראש האגף לאפידמיולוגיה ד”ר אמיליה אניס וראש הוועדה המייעצת למשרד הבריאות על מחלות זיהומיות וחיסונים פרופ’ שמואל רשפון ומומחים מכובדים רבים אחרים.
25. אחד מהם קיבל לפחות 6 מיליון דולר ב-2010 “למטרות מחקר”. לפתח חיסון חדש עד לנקודה שניתן להתשמש בו עולה בממוצע מיליארד דולר.
26. ארגון הבריאות העולמי הכריז בעשור האחרון על 3 מגפות שלא היו ולא נבראו: הסארס, שפעת העופות ושפעת החזירים. הוכרז על SARS ועל שפעת העופות כמחלות חדשות עם פוטנציאל פנדמי. הפוטנציאל התממש בשפעת הפנדמית 2009. האם היית מציע להתעלם מהמחלות ולהסתכן שנותקף במגפה בלי שפיתחנו אמצעי מוכנות?
27. חברות התרופות הרוויחו מחיסוני שפעת החזירים (כזכור, מגפה שלא היתה) 7 מיליארד דולר. הכל יחסי. הסכום מתייחס לחיסונים שהופצו לכל העולם כמעט. כן הייתה פנדמיה, רק ששיעור הקטלניות ויכולת ההדבקה שלה לא היו פחות ממה שנצפה. האם אתה עצוב כי קנית ביטוח לרכב ולא עשית תאונה?
28. פרופ’ מרדכי רביד פסל ב-2007 את החיסון החי מוחלש. דעתו של איש אחד מול הסכמה של קהילה שלמה על כך שהחיסון הוא כלי יעיל ובטוח.
29. פרופ’ מרדכי רביד מצדד ב-2013 בחיסון החי מוחלש. אולי השתכנע?
30. איש אינו יודע מה השוני בין החיסון הישן-לכאורה לביו החיסון החדש-לכאורה. אתה מוזמן לעיין בתדריך החיסונים הישראלי, באישורי הרישום של החיסונים ובדפי היצרן שלהם.
31. איש אינו יודע מתי יוצר, היכן יוצר, איפה נוסה וכמה בני אדם קיבלו אותו (יש מספר גרסאות). הוא מיוצר בבלגיה, ויש עליו תאריך יצור ותאריך תפוגת תוקף. ראה תגובה 32 לשאר התשובות.
32. עד כה לא המציא משרד הבריאות ולו מסמך אחד ובו פירוט הניסוי הקליני שנערך לגבי החיסון.ניסוי קליני על bOPV: זה אותו חיסון של יצרן אחר. החיסון אושר לשימוש על סמך הדמיון הגדול מאד עם החיסון tOPV בתהליכי היצור ובתכולה מלבד שהוצא ממנו הנגיף המוחלש מזן 2.

33. משרד הבריאות כן פרסם לינקים שגויים ומסמכים לא רלוונטיים שלא נתנו מענה לשאלה.קיבלת תשובות לכל טענה.

עכשיו תביטו שוב בעובדות. לא כולן היו עובדות!

ועכשיו תקראו את התיאוריות.

תיאוריות:
1. החיסון אינו מסוכן. עובדה: החיסון בטוח יותר מהחיסון הוותיק tOPV. ראה מעלה תופעות לוואי אפשריות, תוצאות ניסוי קליני ותוצאות ניטור תופעות לוואי בשטח.
2. החיסון ידביר את הפוליו. החיסון עשה זאת בארץ אנדמית גדולה עם סניטציה “לא בשמיים” – הודו. צפוי שיעשה זאת גם אצלנו.
3. מגפה עלולה להתפרץ. יש עדות להעברה מסיבית של הנגיף מאדם לאדם, זאת רואים בשינויים גינטיים קטנים בין הנגיפים מבידוד לבידוד. מה צריך כדי לקבל חלילה מקרה שיתוק אחד: שהנגיף יפגוש כאלף אנשים שלא חוסנו, חסינותם דעכה או סובלים מדיכוי חיסוני משמעותי.
4. החיסון יגן על האחרים. חסינות מעיים שהיא היתרון של החיסון המוחלש תצמצם משמעותית את הדבקת המעיים של הילדים בפוליו פרא וכך תמנע העברה לאחרים. זה הכלי הנחוץ לסילוק הפוליו מהארץ.
5. “תאוריית העדר”. התכוונת חסינות העדר. החיסון המוחלש יוצר אפקט חסינות עדר טוב יותר מהחיסון המומת בזכות חסינות המעיים שהוא מעניק.
6. אם לא תחסנו, אתם מסתכנים. הוסבר על ידי המשרד שוב ושוב שהחיסון המומת מגן על מקבלו ביעילות גבוהה. אך כדי למגר את הנגיף הוא אינו מספיק. האם לחיות בסביבה עם פוליו פרא מסוכנת? ודאי שכן. אני מעדיף לתת לבתי ולבני את החיסון כדי שיתרמו למבצע החיסון ויוכלו לחיות במדינה בלי פוליו.

האם העובדות משתלבות עם התיאוריות? ראינו שעשית סלט בין התיאוריות לעובדות.
האם העובדות סותרות את התיאוריות?
האם יש קשר בין העובדות לפני התיאוריות?
למי יש אינטרס להפיץ את התיאוריות?
מי מרוויח מהתיאוריות?
ומי יפסיד?
אחרי ההבהרות, בוא ניתן לאנשים להחליט.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן