מראית העין: מה שנחשף בסרטון ריאליטי של יאיר לפיד בדרכים

בווידאו “אינטימי” שצולם על ידי העוזרת שלו, שר האוצר, יאיר לפיד, מביע שביעות רצון.

למרות הגזירות הכלכליות שהובילו לירידה בסקרים, וההתקפות הבלתי פוסקות מצד יותר ויותר מגזרים בציבור הישראלי, שר האוצר יאיר לפיד, בסך הכל מרוצה.

את הראיון בנוסח ריאליטי צילמה העוזרת האישית שלו במהלך נסיעה לילית בין ירושלים לתל אביב. זה קרה בשבוע שעבר לאחר אישור תקציב המדינה. בסרטון, שכותרתו “יאיר לפיד עונה על שאלות ב 3 בבוקר בסיום המושב” נראה לפיד עונה על שאלות עוזרתו תוך כדי נסיעה. “אתה מבסוט”, שואלת את לפיד גילי האוזנר בהתייחס למצבו הנוכחי.

“כן”, הוא עונה, “אני מרוצה”, אך אם חופרים מתחת לשכבה החיצונית מתגלים סדקים. הוא מתמהמה בתשובה ומספק תשובה פתלתלה בזמן המחשבה: “אני צריך לחקור במשמעות המילה. מבסוט מתקשר אצלי לאנשים שיושבים על כסא נוח על חוף הים”.

בהמשך, לפיד, מכונת אגו שניזונה מאהדת הקהל, מודה שלא קל להיות בתפקיד האיש הרע. “אם היית קודם יותר אהוב, ו(כעת) אתה פחות – אז אתה מרגיש שלקחו לך את זה”, הוא אמר לפיד בגילוי לב לכאורה אך מיד מתברר שזה נעשה רק בשביל להחניף לעצמו: “בגלל זה צריך איזשהו סוג של מבנה אישיות, בשביל לעסוק במה שאני עושה”.

הסרטון הועלה ככל הנראה לאחר הסקרים הלא מחמיאים שנחשפו, לפיהם 78% לא סומכים על לפיד ו-82% לא חושבים כי הוא מתאים להחליף את נתניהו כרה”מ. למעשה, הוא ההתגלמות של המשבר אליו נקלע לפיד הפוליטיקאי: הכל למראית עין.

למראית עין, מדובר בסרטון “אותנטי” המלווה את לפיד האיש בלבטיו הקשים, הנקרע בין רצון העם לבין צרכי המדינה. וכל זה קורה במודגש בשלוש בבוקר – כדי שנבין שהאיש עובד קשה. הלכה למעשה, אין בו כנות: כפי שכותבת מזל מועלם, לפיד לא מתוודה על טעויות, לא על הפרת הבטחות לבוחרים, לא על הפיאסקו במינוי הנגיד שהפכה בפיו להלצה, לא על הדרך בה התמודד עם ביקורת באמצעות השתקה, למעשה על כלום.

האבסורד מבחינתו הוא כי דווקא ההודאה בטעות הייתה מרככת את תדמיתו של לפיד. מודה ועוזב ירוחם. הודאה כזו הייתה מציירת את שר האוצר כאנושי יותר, כטירון פוליטי שנקלע לעמדה בלתי אפשרית אך מנסה כמיטב יכולתו למלא את תפקידו, לדבריו. אך לא.

בהמשך לפיד מונה ‘טור בעל פה’ בנוסח ‘5 דברים שמנהיגים אמרו לי’: “קלינטון אמר לי: תבוא לעבודה ותעבוד. אל תתייחס לכל אלה שאומרים ‘דה ביג פיקצ’ר’. טוני בלייר אמר לי: אתה תהפוך למנהיג ברגע שתתחיל להגיד לא לאנשים. אל תפחד מזה. שמעון פרס אמר לי להעז זו הברירה היותר בטוחה”.

ניים דרופינג במקום מנהיגות, אמונה שהדרך להנהגה עוברת בהפניית עורף לקולות ההמונים במקום להיות קשוב להם, ובאמירות כגון עוד לא נולד המגהפון שישמעו אותו בתוך ישיבות הממשלה. מבלי להיות מודע כי בו, בשליחותו הציבורית, בהבטחה לפוליטיקה החדשה, התגלמה ההבטחה להיות המגהפון הזה, ועל כן כגודל הציפיות גודל האכזבה.

ההתאהבות הזו של לפיד במקומו הרם, החלוקה הברורה של “אנחנו ואתם”, הממשלה מול הציבור, כפי שהגיב למורה לאזרחות שטען כי חוק המשילות שבו תמך לפיד מתנגש עם החלטתו להשעות את ח”כ עדי קול: “כולנו אידיוטים עד שקרה הנס והגעת אתה, שלא היית יום מימיך בכנסת”.

משמע, רק מי שנמצא בכנסת מבין עניין כמו לפיד, שלא טועה אך גם לא מבין שהיום יותר מבעבר חוסר קשב לקולות הציבור והתבשמות בשכרון גבהים רק תהפוך את הנפילה ליותר כואבת. למראית עין, לפיד איש חזק, שר אוצר כל יכול. למעשה, הסרטון הזה חושף שבריריות גדולה יותר מכפי שאנשיו של לפיד ביקשו לחשוף.

nonchalantI: “הסרטון הזה שבו העוזרת של יאיר לפיד מצלמת אותו ,בנונשאלנטיות באיזו פוזה של “מצלמה ניסתרת” ,כשהוא אומר,בשיחה אקראית {יה רייט} שהוא לא מחפש להיות פופולארי או בקיצור – “הם יכעסו עכשיו אבל יגידו תודה אחר כך” זה כנראה שפל המדרגה ברצון העז שלו לקבל אמון ציבורי שוב. אני מניח שהשלב הבא ביחסי הציבור שלו זו עונת VIP באח הגדול..”.
מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן