זה רק דו”ח תנועה – לא סוף הדרך

למרות הירידה המורגשת שחלה בשנים האחרונות בהיקף האכיפה שמשטרת התנועה מבצעת, יש עדיין מספר עבירות שהם אוהבים לאכוף, גם לאור הקלות באכיפתן וגם בגלל הסיכוי הנמוך שתבקשו להישפט עליהן.

בעשור האחרון חלה ירידה דרמטית בכמות ניידות התנועה המסתובבות בכבישי ישראל.
הסיבות לכך רבות ומגוונות וחלקן כרוכות בהיעדר תקציבים לתחזוקה, מחסור בכח אדם, הגברת שימוש באמצעי אכיפה אלקטרוניים וסיבות רבות ומגוונות נוספות שקצרה היריעה מלהרחיב אודותיהן.

יחד עם זאת המשטרה, כמו יתר מוסדות המדינה, נמצאת בפיקוח הדוק ורציף של הממשלה והציבור, ומנסה להציג מדי שנה נתונים המעידים על אכיפה מרובה ואיכותית בהתאם למצופה ממנה.

כך למשל התגאו אגף התנועה התגאה שבתחילת שנת 2024 חולקו קרוב ל-6,000 דו”חות תנועה במגוון רחב של עבירות בפרק זמן של שבוע.
עוד פורסם כי לאורך 5 השנים האחרונות רשם אגף התנועה במשטרה 5.76 מיליון דו”חות ומתוכם עבירות המהירות קטפו את המקום הראשון עם 1.48 מיליון דו”חות.

אלא שכאמור בשורה התחתונה הנתונים הראו בצורה מפורשת שהמשטרה אוכפת בעיקר עבירות קלות למדידה ולתיעוד ופחות עבירות מסכנות חיים.

דוז פואה

נהגים שמבצעים עבירות תנועה לעיתים קרובות לא באמת מוטרדים מהקנס הכספי שנלווה להן, שכן הסכומים אותם יידרשו לשלם אינם גבוהים במיוחד, והשאלה היחידה שמדירה שינה מעיניהם היא “כמה נקודות זה שלילה ?”

הסיבה לכך היא שיטת הניקוד של משרד הרישוי אשר עוקבת באופן אקטיבי אחר מצב הנקודות שנרשם לחובתו של כל נהג, ומטילה עליו אמצעי תיקון בהתאמה.
כך למשל נהג שצבר “רק” 12 נקודות יחויב לעבור בהצלחה קורס נהיגה נכונה כתנאי לחידוש הרישיון, מחיקת הנקודות והמשך נהיגתו.

לדוגמא, נהג אשר יקבל דו”ח על טלפון ייאלץ להיפרד מ-1,000 ₪ ולחובתו יירשמו 8 נקודות.
נקודות אלה יהיו בתוקף למשך שנתיים ממועד ביצוע העבירה.
אם נהג זה יבצע עבירת מהירות ברף בינוני (750 ₪ ו-8 נק’) בתקופה זו סך כל הנקודות שיירשמו לחובתו יעמוד על 16 נקודות וזו כבר סיבה למסיבה.

בתוך זמן קצר הנהג יקבל ממשרד הרישוי הודעה על חיובו בביצוע קורס תוך פרק זמן מוגדר (בד”כ בתוך 6 חודשים) ובמידה ולא יבצע את הקורס רישיון הנהיגה שלו יותלה (ייפסל) עד לאחר ביצוע הקורס.

במידה ובפרק הזמן שעד הקורס יצטרך לחדש את הרישיון, תסרב הרשות לחידושו עד לביצוע הקורס.
ואם כל זה עדיין לא מספיק הרי שביצוע הקורס הוא תנאי למחיקת הנקודות, ככה שגם אם חלף פרק הזמן הקבוע למחיקתן (שנתיים או ארבע שנים), הנקודות לא יימחקו עד שלא יבוצע הקורס.

המצעד

כאמור העבירה הנפוצה ביותר בקרב הנהג הישראלי הינה עבירת המהירות.

לאורך חמש השנים האחרונות אמנם חלה ירידה משמעותית בכמות עבירות המהירות שהנהג הישראלי מבצע מ-477 אלף עבירות מהירות בשנת 2020 ל-198 אלף עבירות מהירות בשנת 2024, אך עדיין מדובר בעבירת התנועה הנפוצה ביותר.

כיום אכיפת עבירות המהירות מתבצעת באמצעות 3 שיטות שהן מצלמות מהירות מסוג א’3 אשר צפויות להיעלם מכבישי ארצנו בשנים הקרובות (לטובת מכמונות חדשות), אקדח הממל”ז הידני ומכשירי ה”דבורה” המותקנים על-גבי ניידות האכיפה.

הטלפון מצלצל

העבירה השניה הנפוצה ביותר היא עבירות השימוש בטלפון בזמן נהיגה.

בשנת 2024 נרשמו 105 אלף דו”חות תנועה מסוג זה ותודו שצפיתם למספר גדול יותר.
סביר להניח שהסיבה למספר הנמוך (באופן יחסי) נובע מהמודעות ההולכת וגוברת לסכנה ש הטמונה בשימוש בטלפון בזמן נהיגה וכן לעובדה שכמעט בכל כלי הרכב שעלו על הכביש בעשור האחרון יש דיבורית בלוטות’ מובנית במערכות הרכב.

כמובן שגם דיבורית שכזו אינה מונעת מנהגי ישראל לקרוא ולשלוח הודעות “וואטספ” בזמן הנהיגה ומכאן ההסבר להימצאותה במקום השני והמכובד.

הולך בתל

עבירה נפוצה ומסוכנת לא פחות היא עבירה כנגד הולכי רגל.

בשנת 24′ “זכו עבירות אלה לאכיפה של 25 אלף דו”חות וחשוב לציין שאלה רק המקרים שנאכפו על-ידי המשטרה.
גם בתחום זה חל שיפור משמעותי שכן בשנת 2020 סך העבירות שנאכפו עמד על 73 אלף, ואולם עדיין מדובר במספר עצום שמסביר היטב את גרף תאונות הדרכים המאמיר מדי שנה.

למסקנה זו הגיעו גם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב”ד) לאחר שניתחו את הנתונים והגיעו למסקנה שעבירה זו הובילה בשנה שעברה ל-340 תאונות קשות וקטלניות.

אכיפה מהירה

מבחינת אגף התנועה במשטרה הכי קל לאכוף עבירות מהירות, טלפון, רשיונות -ובמיוחד עם תחילת השימוש במערכת “עין הנץ”, אי ציות לרמזור ועקיפות.

מרביתן של עבירות אלה מסתכמות ברישום של דו”ח תנועה עם נקודות (לאו דווקא הזמנה לדין) ורוב הנהגים יימנעו מהגשת בקשה להישפט אשר תוביל אותם לעמוד מול שופט.
לכך גם מצטרפת העובדה שרוב הנהגים לא ביקרו מעולם בבית המשפט ושכירת שירותיי עורך דין לענייני תעבורה לא נכללה בחשבון ההוצאות המתוכנן – והרי לכם מנגנון משומן לגביית מס נוסף מנהגי ישראל.

מעבר לסכנה הטמונה בביצוע עבירות תנועה הרי שמטרתם של הדו”חות היא להעניש את מי שלא מציית לחוק בתקווה שישפר את דרך נהיגתו.
יחד עם זאת גם לרישום דו”ח יש תנאים שעל השוטר האוכף להקפיד וכל סטייה מהם יכולה להוביל להקלה משמעותית בעונש שהוטל על הנהג.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
ישנים
חדשים פופולרים
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן