הביטוח הלאומי מחמיר את הפיקוח על חברות הסיעוד

תחום הסיעוד בישראל כבר עבר רפורמה אחת בשנת 2018, ומאז גדל מספר הזכאים לגמלת סיעוד ב-71 אחוזים. כעת יוצא המוסד לביטוח לאומי במכרז חדש, שמטרתו לשפר את טיב השירות הסיעודי הניתן לזכאי הגמלה.

לאור הגידול המתמיד בזכאים לקבלת גמלת סיעוד, בשנת 2018 בוצעה רפורמה בשיטת הניקוד והחלוקה לרמות הזכאים – במקום 3 רמות, כיום מדובר ב-6 רמות זכאות. שינוי זה הקל על מטופלים סיעודיים ובני משפחותיהם לקבל זכאות ברמות הנמוכות, וכן הגדיל את הקצבאות החודשיות. שינוי מבורך נוסף בתחום הטיפול הסיעודי, מגיע כיום בעקבות דוח של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

הדוח, שפורסם כבר בחודש מאי 2022, מציין מספר כשלים משמעותיים בתחום הטיפול הסיעודי הביתי הניתן על ידי המדינה. בעקבות כשלים אלו, החליט הביטוח הלאומי לפרסם מכרז חדש לשירותי סיעוד, עבור כלל האזרחים הוותיקים בישראל. המכרז אמור לתת פתרון לכשלים שצוינו בדוח המבקר (מקור: אתר אייס, 14.9.2022).

יותר אחריות על חברות הסיעוד

לדוגמה, קובע הדוח כי רוב המטפלים והמטפלות הסיעודיים (67% עד 70%) לא עברו הכשרה מקצועית כלשהי לצורך מילוי תפקידם. בעיה זו הופכת חמורה שבעתיים כאשר מדובר במטופלים סיעודיים ברמת תלות גבוהה מאוד, הזקוקים לסיוע והשגחה צמודים 24 שעות ביממה. מעבר לכך מצא הדוח, כי חברות סיעוד רבות דיווחו ב-2017 עד 2019 כי אינן עומדות בתנאי חוזה הסיעוד.

רק כדי לסבר את העין – כיום יש מעל 300 אלף מקבלי גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי; עלייה של כ-71% לעומת סוף 2018 (תחילתה של הרפורמה בסיעוד, שהקלה על קבלת הגמלה עבור רבים). מבקר המדינה אנגלמן מציין בדוח כי עד שנת 2060, מספר זה צפוי להגיע לכדי יותר מ-780 אלף מקבלי קצבת סיעוד בישראל – כמעט פי 4 לעומת 2021. גידול זה בענף הסיעוד יגדיל גם את התשלומים הצפויים מטעם המדינה, והם עתידים להגיע לסכום של כ-57 מיליארד שקל (פי 5 לעומת 2021).

המכרז החדש של הביטוח הלאומי יפעל בכמה רמות במקביל, בהתאם לכשלים שנמצאו בדוח המבקר. לדוגמה, חברות הסיעוד יחויבו לוודא שלפחות 80% מהמטפלים הסיעודיים יהיו בעלי הכשרה מקצועית מתאימה. כמו כן תהיה הסדרה של כל נושא הבקרה והפיקוח על טיב השירות, וזאת באמצעות מגוון אמצעים (בהם גם סקרים טלפוניים).

מעבר לכך: ספק שירותי סיעוד שיפר חוזה, יסרב לתת שירות לזכאי/ת או לדאוג לזכויות המטפל/תצפוי לקנסות בגובה אלפי ועשרות אלפי שקלים (מקור: אתר אייס, 13.9.2022). הנה כמה דוגמאות למצבים שונים, ולקנסות המקושרים אליהם:

  • סירוב לתת שירות סיעודי לזכאי/ת – 5,000 שקל קנס.
  • אי מתן שירות בהתאם לתוכנית הטיפול – 1,000 שקל קנס עבור כל שבוע.
  • דרישת תשלום על טיפול שלא ניתן – 500 שקל קנס.
  • אי ביצוע בקרה שוטפת – 200 שקל קנס עבור כל יום.
  • דיווח נוכחות שקרי – 500 שקל קנס עבור כל יום.
  • השפעה בלתי הוגנת על הזכאי/ת – עד 20 אלף שקל קנס.
  • אי תשלום שכר ממוצע למטפל/ת – עד פי 10 קנס לכל אורך התקופה.
  • שכר מטפל/ת נמוך משכר המינימום – 3,000 שקל קנס עבור כל חודש.
  • אי תשלום עבור שעות נוספות, לילות וסופי שבוע – 3,000 שקל קנס עבור כל הפרה.
  • אי הפקדה לקרן פנסיה / חשבון פיקדון של עובד זר – 3,000 שקל קנס עבור כל חודש.
  • הפקדה חלקית או לא במועד – 500 שקל קנס בכל חודש עבור כל מטפל/ת.

הכתבה באדיבות “קו למעסיק” – המדריך להעסקת עובדים זרים בסיעוד

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
ישנים
חדשים פופולרים
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן