מאת: נטלי ריער
הסיפור הבא בוודאי נשמע מוכר – דודי ואבי החלו לעבוד במקום עבודה חדש. על פניו, מדובר בשני עובדים בעלי כישורים זהים – בני אותו גיל, בוגרי תואר זהה מאותה אוניברסיטה וחסרי ניסיון שמתחילים את צעדם הראשון בעולם העבודה. אממה? לאחר כשנה בתפקיד, אבי קודם לתפקיד ראש צוות ודודי לא. יתר העובדים במחלקה, ביניהם דודי, לא יכלו שלא לבחוש בשאלה המתבקשת – על פי אילו גורמים מנהליהם של השניים הגיעו להחלטה הזו?
קרא עוד – הדברים שיהרסו לך את קורות החיים
באחד הפרקים בסדרה "איך פגשתי את אמא" דנים בשאלה מי יפוטר במקום העבודה של אחת הדמויות הראשיות: זה שעושה עיסויים בכתפיים? לא בא בחשבון. ההיא שמביאה אוכל לכולם? מה פתאום! מה לגבי זה שעושה קסמים בישיבות? לא, לא, לא. כשזה נוגע לקידום בעבודה, רבים נוטים לחשוב שמדובר אך ורק בהחלטה המתבססת על כישורים אישיים והצלחה בתפקידים קודמים. הפסימיים לעומתם, יאמרו (ויטקבקו) שמדובר בפרוטקציה ובקשרים עם האנשים הנכונים, מה שיכול להיות נכון בחלק מהמקרים – אך לא בכולם.
"למה הוא / היא ולא אני?"
מגזין הטכנולוגיה Mashable ראיין מומחים שונים מתחום הפסיכולוגיה הארגונית, ועל סמך ניסיונם והנתונים אותם צברו באמצעות סקרים במהלך השנים, זיקקו את הטיפוסים האישיותיים שמעסיקים יעדיפו לקדם בעבודה.
אריק הגסטאד, אחד החוקרים שרואיינו ופסיכולוג תעשייתי וארגוני, הסביר כי עבור איוש משרה מעסיקים נשענים בעיקר על תכונות במועמד כמו אמינות ומוטיבציה, אך כשזה נוגע לקידום עובד בתפקידו, האישיות הופכת לפקטור הרבה יותר חשוב "אתה מביט הרבה יותר לעומק, על דברים כמו כריזמה ויכולת להניע אנשים."
אז אילו אנשים יתקדמו לפניך בעבודה? לפי המומחים, מדובר ב-5 הטיפוסים הבאים:
1. "איש של אנשים"
כולם אוהבים את הטיפוס הזה; הלקוחות, הקולגות והבוסים. הוא או היא ניחנו באישיות נעימה, הם מסתדרים עם כולם ואנשים אוהבים לשהות במחיצתם. התכונות החברתיות האלו הן מה שיעזור להם להצליח בניהול צוות ובהנהגת אנשים.
2. "המייצג"
כשעובדים בעלי דרג זהה מתקבצים יחד למשימה קבוצתית, תמיד יהיה האחד (או אחת) שיניח בטבעיות שהוא זה שצריך להנהיג את הלהקה. אותו אדם ידע להנחות את האנשים לפעולה באופן בונה, תוך התייחסות ליכולות השונות של חברי הקבוצה.
3. "המסתגל"
כמו בתורת האבולוציה – המסתגל הוא השורד. מדובר בטיפוס שלומד במהירות רבה ומסוגל להתכוונן ולהתאים את עצמו לכל משימה או סביבת עבודה. האינטיליגנציה והאינטואיציה שלו או שלה יסייעו למעשה, בהבנת הדרך למילוי כל תפקיד.
4. "המחליט"
תמונה: Joel Kramer
אדם בעל ביטחון עצמי גבוה שיודע לקבל החלטות ולעמוד מאחוריהן יהיה מועמד מתאים לתפקיד שדורש כושר מנהיגות. היכולת להחליט על כיוון פעולה במהירות וביעילות היא גם יכולת חיונית למילוי תפקידים אסטרטגיים.
5. "המוסרי"
תמונה: oarrnzli
לטיפוס הזה יש מצפן פנימי שהוא נאמן לו – מעין חוש טבעי למוסר ולצדק שמניע את פעולותיו ללא קשר לאינטרסים ולכוונות של המעסיק שלו. אדם כזה לא יתפשר על עקרונותיו ועל היושר שלו בשביל העבודה, וגם לא ידרוך על עובדים אחרים בדרכו להצלחה.
אי אפשר שלא לתהות אם אותם חוקרים צודקים, או שמטרתם לקדם את התחום שבו הם עובדים. זה נכון שבעולם השיווקי-מסחרי שבו אנו חיים הגבולות הולכים ומטשטשים, אך עצם קידום אג'נדה מסיבה מסחרית, לא בהכרח הופך אותה לשקרית. לפעמים זו פשוט הדרך של העולם להמשיך להתקיים ולהתגלגל. ואם ניקח את הטיפוסים האלו כתכונות מועילות, נוכל למצוא קצת מכל אחד מהם בעצמנו.
כתבות שעשויות לעניין אותך: