כל מי שעצמאי יודע שלחופש העיסוק נלווה עול כבד בדמות לקוחות. חלקם, איך ננסח בעדינות? הגיעו ישירות מגיהנום. כשיש שיחה נכנסת מהאנשים האלה תהיו בטוחים שעל הצג מופיע המספר 666.
זו נחלתם של אלה שהחליטו לא להיות שכירים והחליפו את השיט של הבוס עם השיט של הלקוח. על כן, האתר Clients from Hell, שמביא את תמצית הסיפורים על הלקוחות הכי גרועים ביותר, הוא המוצדק, המדויק והמצחיק ביותר אבר.
ראו גם: שיט שעושים לקוחות ישראלים אספים בבתי קפה
לפניכם תיאורים של מצבים אמיתיים לכאורה של יחסי לקוח-פרילנסר בתחומי הגרפיקה, צילום, קופירייטינג, עיצוב וכו’. אי אפשר שלא להתפקע מהדרישות הביזאריות, מגוחכות, מקוממות של חלקם. ומה נותר לעצמאי לעשות? לרוב להבליג ולתת ללקוח המטורלל את מבוקשו. מה לעשות, בעל המאה הוא בעל הדעה. גם אם זו הדעה המטופשת בעולם.
האתר הפך למוקד של עצמאים שרוצים להתפרק, לקטר, ולשפוך אור על מצבם המורט עצבים. לדברי מקים האתר, ברייס בלאדון, מי שסובל הכי הרבה מלקוחות פסיכיים הם מעצבי אתרים. הם נאלצים להתמודד עם הטירופים של הלקוחות ונדרשים להיות סבלניים כדי לשמור על פרנסתם. אז אם שקלתם להיכנס לתחום, ראו הוזהרתם.
איך אפשר להימנע מלהיות לקוח מגיהנום? בלאדון מנסח את זה מעולה: “ישנן שתי סיבות שלקוח שוכר את שירותיו של מישהו. או שאין להם את הזמן או שאין להם את הכישרון. אתם צריכים להעריך את הזמן והכשרון של האיש או הצוות ששכרו. אל תבזבזו זמן של עובד אם בחרתם בו בתבונה. במקביל, אל לפרילנס להימנע מלהבין כמה מהחלטותיהם. במקביל עליך להבין שהחברה ששכרה אותה מוכשרים בתחום עיסוקם יותר ממך”.
אני נזכרת איך שיגעתי את מי שעמל על עיצוב האתר שלי “מיס טומורו” כשהתעקשתי על הגוון המדוייק של נוצות לילית השלג ברקע. כמה פעמים הבהרנו והכהנו את העיצוב עד שנכנעתי. שיגעתי אותו עד שכמעט רצה בטח לתלוש את הנוצות לכל הרוחות. אבל הוא היה סבלני איתי בטירוף. אכן, צריך עצבים של ברזל לעסק הזה.
אז הנה לכם, כמה דוגמאות קורעות:
“הפונט הזה נראה לי קצת ישן, בוא ננסה משהו מודרני יותר. תמיד אהבתי את הגופן Comic Sans”.
הלקוח: הצילום נראה ממש צהוב וכתום.
אני: טוב, זה שקיעה.
הלקוח: נכון. אבל אתה יכול להפוך את הדבר הזה במרכז לפחות צהוב וכתום?
אני: אתה מתכוון לשמש?
הלקוח: כן. בוא נחשוב על צבע אחר מאשר הצהוב-כתום. אולי ירוק?
הלקוח: התמונות הללו זבל!
אני: מה לא בסדר איתן?
הלקוח: צילמת את כל הצלחות הפוך!
אני: סובב את ההדפסה ב-180 מעלות ואז הן יהיו כלפי מעלה.
הייתה שתיקה רועמת לפני שהוא ניתק לי.
הלקוח: יש לנו שני עניינים על הפרק. אחד: לשנות את הפונט לHelvetica.
אני: זה כבר ב-Helvetica
הלקוח: אהה.
אני: ומה השינוי השני?
הלקוח: לשנות את המילה “ייעוץ” ל”ייעולץ”.
הטקסט “אינטרנט אקספלורר לא יכול להציג את הדף אתר” היה נראה טוב יותר באדום על אפור ברקע.
אני: אז יש לך רעיונות או צבעים שתרצה להשתמש בהם לרקע של האתר שלך?
הלקוח: כן. אני ארצה בולדוג ברקע.
אני: אוקיי… אולי נוכל לעשות אותו בהצללה? או…
הלקוח: אני פשוט ממש רוצה תמונת בולדוג חוזרת על עצמה שוב ושוב ברקע האתר. אתה יודע, כדי שיראה מתוחכם.
הלקוח: אני רוצה שזה יהיה בצבע כחול-סגול.
אני: כמו לילך?
הלקוח: אני לא מכיר את כל טרמנילוגיית העיצוב הפלצנית שלכם!
“אני אוהב את השטח הלבן אם היו בו יותר דברים בפנים”.
“האם תוכל לשים את הטקסט בשחור? אני יודע שהרקע שחור, אבל אני רק רוצה לראות איך זה נראה”.
“ברור שאתה בתחום בשביל הכסף, זה ברור כמה אתה נואש אתה לתקציב לפני תחילת העבודה. ואם אתה כזה נואש, אתה צריך להיות מוכן לקבל כל עבודה, עם תשלום או לא”.
“כמה אקסטרה אתה דורש על הודעות?”
“אני יודע שהרזולוציה של התמונות נמוכה אבל מה אם ניקח צילום של הצילום? לא, לא, אני יודע! אבל נעשה רזולוציה גבוהה של הצילום של הצילום”.
“תעצב משהו קול, אתה יודע, עם קווים וצורות”.
“אני לא רוצה שהניווט והלינקים באתר שלי יהיו סטטיים. אני רוצה שהם ינועו באופן אקראי כמו דבורים לאורך כל האתר כדי שהגולשים יצטרכו ללכוד אותם אם הם באמת רוצים לעשות קליק כדי להגיע לדף הבא. זה יהיה ממש קול אם הם יוכלו להיעלם באופן אקראי ולהופיע מחדש בדפים אחרים גם”.
“אני לא יכול להסביר למה בדיוק, אבל האילוסטרציה של הדינוזאור לא נראה ריאליסטי מספיק. האם נוכל להשתמש בצילום במקום?”
דרך Buzzfeed. תמונת שער: Shutterstock