אחת הרעות החולות של חברות התקשורת בישראל היא גישת ה”מי שצועק יותר חזק מקבל מחיר טוב יותר”.
כולם יודעים שכדי לקבל מבצעים משתלמים באמת צריך לאיים בניתוק, לקיים משא ומתן של שעות עם נציג שימור ואז אולי, תלוי כמה משכנעים הייתם, תצליחו לקבל את המחיר הכי זול.
זה הופך לבעייתי עוד יותר בגלל שאף אחד לא יודע מה הוא אותו מחיר הכי זול. חברות התקשורת שומרות על הנתון הזה בסודי סודות, ואז לכו תדעו אם המחיר שסגרתם עליו הוא גניבה לאור יום או שיחוק המאה.
אתר ישראלי חדש בשם ספארקי כנראה וויתר על האוטופיה שהיא “מחיר מחירון אחיד”, ומנסה לחשוף את המחירים האמיתיים של חבילות התקשורת שלנו באמצעות חוכמת ההמונים.
האתר מאפשר לכל אחד להעלות למאגר שלו חשבוניות כדי שהוא יוכל ללמוד את מגוון המחירים של החברות השונות ולהציג בפנינו את התמונה המלאה. כך נוכל ללמוד איך המחיר שאנחנו משלמים עומד לעומת שאר מנויי אותה חברה – והאם יש מקום למשא ומתן והורדה במחיר.
איך עושים את זה? אם אתם מקבלים חשבוניות תקשורת דרך המייל את חצי הדרך כבר עשיתם. אחרי שתרשמו לאתר תוכלו להעלות את חשבוניות ה-PDF שאתם מקבלים (או לשלוח אותן לכתובת מייל ייעודית) והמערכת תנתח אותן במהירות כדי לדלות מהן את הנתונים.
אפשר גם לפתוח חשבון מייל ייעודי דרך שרתי האתר לחשבוניות בלבד, שידע לספק לאתר את הנתונים בצורה אוטומטית.
זו ההבטחה של ספארקי:
מפעילי האתר מבטיחים לעשות שימוש סטטיסטי בלבד בכל המידע שמגיע אליהם, ולא לאסוף אותו או להשתמש בו למטרות מסחריות. למרות זאת, היינו ממליצים למשתמשים לטשטש פרטים מזהים מהחשבוניות כמו כתובת באמצעות תוכנה לעריכת מסמכי PDF לפני השליחה. לכל מקרה שלא יהיה.
הבעיה הגדולה ביותר של ספארקי, לפחות כרגע, היא חוסר היכולת להתמודד עם הביקוש. אמנם בראש האתר מוצגת כתובית גדולה “עדיין בהרצה”, אך זה עדיין לא תירוץ לבעיות הטכניות ואיטיות המערכת, שהופכים את השימוש בו לכמעט בלתי אפשרי: כך למשל, אתמול בצהריים לא הצלחתי להשלים את הרשמתי לאתר בגלל תקלות שנמשכו עד השעות הקטנות של הלילה. גם ההבטחה לספק ניתוח חשבוניות בתוך “מספר שניות” אינה ממומשת – והניתוח אורך דקות ארוכות (שיכולות להצטבר גם לשעות). באתר שמסתמך על שיתוף פעולה מצד הגולשים – תקלות כאלה יכולות להיות בלתי הפיכות, שכן הן עלולות להבריח גולשים ובכך להפוך את מאגר הנתונים שלו להרבה פחות רחב.
ועדיין, הרעיון מאחורי ספארקי מעולה, ואם מפעילי האתר יצליחו להתגבר על חבלי הלידה ולגרום לו לעבור כפי שהם מבטיחים הוא יוכל להיות כלי צרכני מעולה בשוק התקשורת הישראלי. שווה לשים עליו עין.
דרך geektime