כאשר הרכבת שלכם עוצרת פתאום באמצע הדרך, וגורמת לכם לעיכוב של כמה עשרות דקות בלוח הזמנים שלכם, זה עלול די לעצבן. זה מה שקרה אתמול בצהריים לנוסעים שעלו על הרכבת מחיפה לתל-אביב. בשלב מסוים הרכבת עצרה על הפסים, והנוסעים ירדו ועברו לרכבת הבאה אחריה.
קוראים מגיבים על “נטופיה”: “לוי ומור עשו עבודה יפה בבניית העולם שלהם, בהמצאות עתירות דמיון, ובתחושה שלמרות שזה עוד לא כאן, זה ממש קרוב” – רן בן נון, ידיעות אחרונות (פרסומת)
ב-ynet דווח שהסיבה לעצירת הרכבת היתה נוסע שמשך את בלם החירום. ״מדובר בעיכוב של כ-25 דקות״, אמרה הנהלת הרכבת בנוגע למקרה. נשמע זניח, לא?
צילום מסך: ynet
נדב בן ארצי, מי שמשך את בלם החירום, לא חושב ככה. בסטטוס שפירסם בפייסבוק הוא מספר סיפור שונה בתכלית, על שריפה שפרצה מתחת לגלגלי הרכבת הנוסעת, וניסיון של הנהלת הרכבת לטייח את המקרה על חשבון בטיחות הנוסעים.
בסטטוס, שפורסם אתמול בערב, הוא כתב:
יש טיוחים שעלולים לעלות בחיים!
רכבת ישראל הודיעה היום שבעקבות משיכה של נוסע בידית החרום, הרכבת נעצרה ועל כן התעכבה ב 25 דקות בדרכה מחיפה לת”א.
אני הוא אותו נוסע, אני זה הוא זה שמשך את ידית בלימת החרום. ולמה משכתי?
כי הקרון שלנו התחיל להמתלא בעשן לבן וסמיך, הנוסעים בקרון נבהלו קמו מקומותיהם והחלו לצעוק שיש שריפה, שיש עשן בקרון האוויר היה מחניק וצורב בגרון. שהסתכלתי החוצה ראיתי שמגלגלי הרכבת יוצא עשן רב שרק מתגבר ומתגבר.
בזמן שחבר שלי אלעד רץ לכיוון הקטר (ישבנו בקרון השני) על מנת לדפוק לנהג על הדלת וליידע אותו על השריפה שמתפתחת בקרון, אני משכתי בידית החירום ועצרתי את הרכבת. תוך שניות מאבטחי הרכבת שלפו מטפים, פתחו את הדלתות, קפצו מהרכבת והחלו לכבות את השריפה שיצאה מגלגלי הרכבת. אחרי כמה מטפים, ואישה שקפצה החוצה מחנק ובהלה, ראינו כי המאבטחים השתלטו על מוקד השריפה. הכרוז ביקש מאיתנו להתפנות לכיוון חלקה הצפוני של הרכבת (כמה שיותר רחוק ממקור השריפה) וכולנו נשמענו להוראותיו.לאחר 20 ד’ הכרוז הודיע כי הרכבת נעצרה “בגלל שנוסע משך את ידית החירום”. כבר כאן הבנו שמשהו מריח לא טוב וזה לא העשן שטרם הספיק להתפוגג. 5 דק’ אחר כך בישר הכרוז שנמשיך בנסיעה רק עד תחנת הרכבת הקרובה (בת גלים) ושם נעבור לרכבת חלופית. רגע לפני שיצאנו לדרך, דאגו מאבטחי הרכבת לעבור ולפתוח את כל החלונות של הנוסעים על מנת שלא נחנק מעשן במקרה בו השריפה תשוב בשנית. הגענו לבת גלים והתבקשנו ועברנו רכבת.
הגענו לת”א, נהג המונית מספר לנו ששמע בחדשות שהיה עיכוב ברכבת כי “מישהו משך בבלם החרום”, שאמרתי לו שאני הוא זה שמשך בידית החרום, הוא חשב שאני צוחק איתו.
השוק הגדול היה שהגענו הבייתה. ב-ynet התנוססה אותה הודעה שהנהג מונית שמע ברדיו.ולמה אנחנו כותבים לכם את כל זה?
כי יש טיוחים שעלולים לעלות לנו בחיים!
לא יכול להיות שרכבת ישראל שהתמודדה היום עם שריפה תוך כדי נסיעה ברכבת מלאה נוסעים, תדווח שהסיבה לעיכוב הייתה “הנוסע שמשך בבלם החרום” ולא תתמודד עם כשלי בטיחות שעלולים להיסתיים באסון.
בניגוד להנהלת רכבת ישראל, חשנו שלפחות עלינו חלה חובת הדיווח.בברכה
זה שמשך בחבל…
אם דבריו של בן ארצי נכונים, מדובר לכל הפחות באי-שקיפות: ראוי שהנהלת הרכבת תדווח לציבור אם חל אירוע בטיחותי במהלך נסיעה, ולו רק בשביל שנוסעים נוספים יגלו עירנות שתוכל למנוע אסון בפעם הבאה שזה יקרה. הטלת העיכוב על אותו נוסע שמשך בבלם החירום, מבלי למסור את הסיבה, נראית כמו התחמקות לא כל כך אלגנטית מאחריות.
בן ארצי סיפר שהוא ניסה לפנות ל-ynet ולספר להם את הצד שלו בסיפור, אך מלבד כמה שאלות ששלחו אליו באתר לא פורסם אייטם נוסף בעניין. אולי עכשיו, כשהסיפור מתחיל להפוך לויראלי בפייסבוק (מעל ל-300 שיתופים נכון לכתיבת שורות אלה), יואיל מישהו מהנהלת הרכבת להגיב לסיפור המוזר הזה.
פנינו לרכבת ישראל בבקשה לתגובה, אך זו עדיין לא התקבלה. כשתתקבל, נעדכן אותה באייטם.
תמונה: Shutterstock