כך ברבי הייתה נראית עם גוף של נערה ממוצעת בת 19

בובת הברבי המיתולוגית מעוררת לא מעט מחלוקות בשיח הנשי. אין ספק שבמשך השנים, מאז הושקה לראשונה בשנת 1959, הפכה ברבי לסמל תרבות ולמושא נפשן של מיליוני ילדות בעולם אלא שהבובה מייצגת אידיאל יופי גזעני ובלתי אפשרי, שמרבית הילדות אם לא כולן, לעולם לא יגיעו אליו.  

בשנים האחרונות, נשמעות יותר ויותר קריאות ליצירת בובות שמייצגות אידיאל יופי אחר, מגוון יותר ובעל פרופורציות שמייצגות נשים אמיתיות ובריאות. בניגריה, יזם בשם טאופיק טוקויה, החל לייצר בובות בעלות גוון עור כהה לאחר שביקש לרכוש בובה כזו לאחיינתו ולא מצא. מכירות הבובה שיצר טוקויה הביסו את מכירותיה של “ברבי”, מהלך שללא ספק מבשר על שינוי. אלא שגם בובתו של טוקויה נשארה צמודה לפרופורציות הבעייתיות שהכתיבה בובת הברבי. 

 

לקריאה הבלתי פוסקת ליצור אידיאל יופי בעל מידות גוף בריאות נענה האמן ניקולאי לאם, שהשיק בשנת 2014 את בובת “למילי – בובה אמיתית לבנות”. 

הבובה למילי

למילי היא הבובה המנצחת שכל אמא רוצה שהבת שלה תעריץ: היא עוצבה עם פרופורציות של מתבגרת טיפוסית ולכן היא נמוכה יותר וחסונה ביחס לברבי. למילי פרצה לתודעה עם סרטון מבריק שעונה באופן ישיר לתסביכי המשקל של מרבית הבחורות, ולדברי לאם, המכירות טובות ונכון לחודש יולי עומדים הרווחים ממכירת למילי באינטרנט על כ-1.5 מיליון דולר. מנגד, מכירותיה של בובת ברבי כבר צונחים במשך שנים. 

את ההשראה לעיצוב למילי שאב לאם מסיפור התבגרותו שלו, שכן כנער מתבגר הוא שאף להשיג גוף “מושלם” ולצורך כך נאלץ להרעיב את עצמו ולהתאמן ללא הרף. לאם החליט להמיר את הזכרון הכואב לפרויקט בונה ויצא במופגן נגד הפרופורציות המסולפות שיש לבובת הברבי. לצורך כך, החל לאם לפני כשנתיים לשרטט אילוסטרציות שונות שמבוססות על מידות אמיתיות של בנות 19 טיפוסיות. 

המידות של ברבי לעומת מידות המבוססות על מידות ממוצעות של בנות 19

 

הממצאים הראו בין היתר, כי ברבי גבוהה בלמעלה מ-12 ס”מ מבת 19 טיפוסית והמותניים שלה צרות בכמחצית (!) מהיקף המותניים של נערה בת 19. 

 

כילדה, טיפחתי צי ברביות מרשים, שהלבשתי והערצתי שעות רבות במשך שנים. כשבגרתי, אפסנתי אותן במטרה להעביר אותן בבוא העת לבנותי. אלא שהיום כשאני אמא לבת, אני מודעת יותר מתמיד למסרים שאני מעבירה לה ובבוא העת, אעדיף לרכוש לה בובת למילי מאשר להעביר לה את הברביות הרגילות. אבל עם כל הכבוד ללאם ולחזונו המרשים (ויש כבוד), ילדים בסופו של יום מעריצים דמויות בשר ודם אותן הם מנסים לחקות. לכן, כל עוד לא יחול שינוי משמעותי באידיאל היופי שמוצג מסביבנו במדיות השונות, בפרסומות ובעיקר בתכניות הילדים וערוצי הילדים, קשה לי להאמין שהמסר יחלחל.

 

מרלין מונרותזכורת למה שהיה פעם אידיאל היופי האולטימטיבי 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
ישנים
חדשים פופולרים
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן