סוגי יבלת בכף הרגל, גורמים, מניעה וטיפול

יבלות הן גידולים קטנים ומחוספסים שיכולים להופיע על העור כתוצאה מזיהום נגיפי. כאשר הן מתפתחות על כפות הרגליים, הן עלולות לגרום לאי נוחות, כאב וחשש אסתטי. יבלות מסוג זה נקראות יבלות בכף הרגל (Plantar Warts), והן מהמצבים הנפוצים ביותר הפוגעים בכפות הרגליים.  הבנת הסוגים השונים של יבלת בכף הרגל  – לרבות מה גורם להן וכיצד למנוע ולטפל בהן, חשובה לשמירה על בריאות כפות הרגליים.

סוגי יבלות בכף הרגל

יבלות בכף הרגל (Plantar Warts)

יבלות בכף הרגל הן הסוג הנפוץ ביותר של יבלות הנמצאות בכפות הרגליים. הן מופיעות על סוליות כף הרגל, במיוחד באזורים הנושאים משקל כמו העקב וכרית כף הרגל. יבלות בכף הרגל יכולות להופיע כיבלה אחת או בצברים, הנקראים יבלות פסיפס.

  • מראה: יבלות בכף הרגל לרוב בעלות מרקם מחוספס וגרגרי עם שטח קשה ומעובה. במרכזן עשויים להופיע נקודות שחורות קטנות (שהן כלי דם קרושים).
  • כאב: בניגוד לסוגי יבלות אחרים, יבלות בכף הרגל יכולות להיות כואבות בשל הלחץ המופעל עליהן בעת הליכה או עמידה.

יבלות פסיפס (Mosaic Warts)

יבלות פסיפס הן סוג של יבלת בכף הרגל הנוצרות כאשר מספר יבלות קטנות מתקבצות יחד באזור אחד. הן נמצאות לרוב על סוליות כפות הרגליים ויכולות להיות קשות יותר לטיפול בהשוואה ליבלות מבודדות בשל גודלן והתפשטותן.

  • מראה: יבלות פסיפס הן שטוחות ויכולות לכסות שטח גדול יותר בהשוואה ליבלות בודדות.
  • כאב: יבלות אלו בדרך כלל פחות כואבות בנפרד, אך יכולות לגרום לאי נוחות משמעותית בשל התפשטותן.

יבלות פריאונגליות (Periungual Warts)

יבלות פריאונגליות מופיעות סביב ציפורני הרגליים (או הידיים). הן עלולות לגרום לאי נוחות ולהפריע לצמיחת הציפורן אם אינן מטופלות.

  • מראה: יבלות אלו בעלות מרקם מחוספס, דמוי כרובית, והן בדרך כלל בולטות מעור המיטה סביב הציפורן.
  • כאב: יבלות פריאונגליות לעיתים קרובות כואבות ויכולות לגרום להתרוממות הציפורן, מה שהופך פעולות יומיומיות כמו נעילת נעליים ללא נוחות.

גורמים להיווצרות יבלות בכפות הרגליים

יבלות בכפות הרגליים נגרמות על ידי זנים מסוימים של נגיף הפפילומה האנושי (HPV). הנגיף חודר לגוף דרך חתכים או סדקים קטנים בעור, וגורם להיווצרות יבלות. זני ה-HPV האחראיים על יבלות בכף הרגל כוללים לרוב את HPV סוגים 1, 2, 4, 60 ו-63.

הדבקה

נגיף ה-HPV מדבק מאוד ויכול להתפשט באמצעות מגע ישיר או עקיף. הליכה יחפים במקומות ציבוריים כמו חדרי הלבשה, בריכות שחייה ומקלחות משותפות יכולה להעלות את הסיכון להיחשף לנגיף, שכן הנגיף משגשג בסביבות חמות ולחות.

  • מגע בין אדם לאדם: יבלות יכולות להתפשט באמצעות מגע עור בעור עם מישהו שיש לו יבלת פעילה.
  • הדבקה עצמית: אם יש לכם יבלת באחת מהאזורים בגוף, נגיעה בה ואז נגיעה באזור אחר עלולה לגרום להתפשטות היבלת.

גורמי סיכון

גורמים מסוימים עשויים להגביר את הסיכוי לפתח יבלות בכפות הרגליים, ביניהם:

  • מערכת חיסונית מוחלשת: אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת חשופים יותר להידבקות ב-HPV.
  • עור פגוע: חתכים, שריטות או עור סדוק בכפות הרגליים מקלים על הנגיף לחדור לגוף.
  • סביבות לחות: הליכה יחפים באזורים ציבוריים לחים בהם הנגיף משגשג מגבירה את הסיכון להידבקות.

מניעת יבלות בכפות הרגליים

בעוד שיבלות עשויות להיות קשות להימנעות מוחלטת, אימוץ אמצעי מניעה אלו יכול לעזור להפחית את הסיכון להתפתחותן בכפות הרגליים.

נעילת נעליים במקומות ציבוריים

תמיד נעשו כפכפים, סנדלים או נעלי מים כאשר אתם הולכים באזורים ציבוריים משותפים כמו בריכות, חדרי הלבשה ומקלחות. זה יגן על כפות הרגליים ממגע ישיר עם משטחים שעלולים להכיל את נגיף ה-HPV.

שמירה על ניקיון ויובש של כפות הרגליים

היבלות משגשגות בסביבות לחות, ולכן חשוב לשמור על כפות הרגליים נקיות ויבשות. החליפו גרביים באופן קבוע והימנעו מנעילת נעליים לחות או מזיעות לאורך זמן. תנו לנעליים שלכם להתאוורר ולהתייבש בין שימושים, במיוחד אם אתם עוסקים בפעילויות שגורמות להזעת כפות הרגליים.

הימנעות מנגיעה ביבלות

אם כבר יש לכם יבלת בגוף, הימנעו מלגעת בה או לגעת בה, מכיוון שזה עלול להפיץ את הנגיף לאזורים אחרים בגוף או לאנשים אחרים. רחצו את ידיכם היטב אם אתם באים במגע עם יבלת.

אפשרויות טיפול ביבלות בכפות הרגליים

יבלות נוטות להיעלם מעצמן כאשר מערכת החיסון של הגוף נלחמת בנגיף. עם זאת, זה עשוי לקחת חודשים ואף שנים, וטיפול עשוי להיות נחוץ אם היבלות כואבות, מתפשטות או נמשכות. קיימות מספר אפשרויות טיפול, החל מטיפולים ללא מרשם ועד לפרוצדורות רפואיות מקצועיות.

טיפולים ללא מרשם

ישנם טיפולים מקומיים שונים הנמצאים בבתי מרקחת, כמו חומצה סליצילית ותכשירי הקפאה (קריותרפיה). טיפולים אלו מפרקים בהדרגה את היבלת לאורך זמן, ודורשים יישום מתמיד.

  • חומצה סליצילית: טיפול מקומי זה מרכך את היבלת, מה שעוזר לקלף אותה שכבה אחרי שכבה. עשויים לחלוף מספר שבועות של יישום יומיומי כדי לראות תוצאות.
  • ערכות קריותרפיה: ערכות אלו משתמשות בטכנולוגיית הקפאה להריסת רקמת היבלת. עם זאת, ערכות ביתיות אלו בדרך כלל פחות עוצמתיות מאשר טיפולים המבוצעים על ידי אנשי מקצוע רפואיים.

טיפולים מקצועיים

אם טיפולים ללא מרשם אינם פועלים או שהיבלת גדולה או כואבת במיוחד, רופא יכול לספק טיפולים מתקדמים יותר.

  • קריותרפיה: בסביבה מקצועית, מוחל חנקן נוזלי על היבלת כדי להקפיא אותה. טיפול זה אינטנסיבי יותר מאשר גרסאות ללא מרשם, ולעיתים נדרשות מספר פגישות.
  • טיפול בלייזר: טיפול בלייזר משתמש באור ממוקד להריסת רקמת היבלת. לרוב, משתמשים בטיפול זה ליבלות עקשניות שאינן מגיבות לטיפולים אחרים.
  • ניתוח קטן: במקרים מסוימים, רופא עשוי לבחור להסיר את היבלת בניתוח. זהו בדרך כלל מוצא אחרון ועשוי לכלול חיתוך היבלת או שימוש במחט חשמלית מיוחדת.

סיכום

יבלות בכפות הרגליים, במיוחד יבלות בכף הרגל, עלולות לגרום לאי נוחות וקושי בטיפול אם אינן מטופלות. אם היבלות נמשכות או גורמות לאי נוחות משמעותית, תמיד כדאי להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לאבחון וטיפול נכון.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן