מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי אצל פסיכיאטר מומחה?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי או בקצרה טיפול CBT הוא טיפול פסיכותרפי ממוקד מטרה שהוא גם מוגבל בזמן. בניגוד לסוגים אחרים של טיפולים פסיכותרפיים שגם אותם עורך פסיכיאטר מומחה, כמו לדוגמא טיפול דינמי, כאן אין ניתוח עמוק מדי של חוויות העבר. טיפול CBT הוא בעצם טיפול ששם דגש על ההווה, והמטרה שלו היא לפתור בעיות הכוללות דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים. אז איך בדיוק הטיפול הזה עובד, עבור מי הוא מומלץ ומה עוד עליכם לדעת על כך? בכתבה זו תוכלו למצוא את כל התשובות.

למי הטיפול מתאים?

טיפול קוגניטיבי הוכח בתור טיפול יעיל בצורה חסרת תקדים עבור מגוון רחב מאוד של בעיות ומצבים נפשיים שונים ביניהם ניתן למנות הפרעות חרדה, OCD, דיכאון, הפרעה פוסט-טראומטית, הפרעת אישיות וכיוצא בכך.

כמה זמן הטיפול לוקח?

אחד מההבדלים העיקריים בין טיפול קוגניטיבי לבין טיפולים פסיכותרפיים אחרים הוא משך הזמן הקצר שלו, והעובדה שמדובר בשיטת טיפול מוגבלת בזמן. למעשה, טיפול זה בדרך כלל לוקח עד 12 מפגשים. אמנם, במקרים בהם מטופל סבור כי הוא זקוק לעוד טיפולים בהחלט יהיה ניתן לערוך מפגשים נוספים, אך המטרה של אותם מפגשים היא נטו “לרענן” את החומר הנלמד במהלך פגישות הטיפול, והם יתרחשו רק לאחר תקופת הפוגה קצרה.

תרופות פסיכיאטריות לצד טיפול CBT – האם זה מתאפשר?

קיימים לא מעט מקרים בהם אכן משלבים טיפול פסיכותרפי (כמו טיפול CBT) לצד טיפול תרופתי. חשוב להדגיש כי מתאפשר לעשות זאת מאחר והטיפולים אינם “מפריעים” זה לזה, ובמקרים מסוימים אם המטופל בהחלט צריך גם טיפול תרופתי – הם אף עשויים להשלים אחד את השני. אמנם, חשוב מאוד להדגיש כי דרושה כאן אבחנה של פסיכיאטר על מנת להחליט יחד עם המטופל אילו טיפולים כדאי לשלב ביחד ובאיזה טיפול הכי כדאי לו להיעזר.

להתמודד עם הפחד

חשוב להדגיש כי הצלחת טיפול קוגניטיבי אותו ניתן לקבל מידי פסיכיאטר מומחה מותנית בשיתוף פעולה אקטיבי מצדו של המטופל. בניגוד לטיפולים אחרים – כאן המטופל מקבל “שיעורי בית”. אחרי כל מפגש, יתכן כי המטפל יראה לנכון לתת למטופל מספר משימות הדורשות תרגול חזרתי קצר מידי יום בבית. המטרה של אותו תרגול היא להרגיל את המטופל לאותם דפוסים חדשים וחיוביים שיותר שהוא ינסה לבנות במהלך הטיפול, ולהפוך אותם להרגלים לכל דבר. לפיכך, על מנת שהטיפול יצליח והמטופל יראה שיפור ניכר ותוצאות מקסימליות – המטופל עבור לשתף פעולה עם המטפל שלו. לכן, מדובר בטיפול שמתאים אך ורק למטופלים אקטיביים, שמוכנים לפעול למען שינוי. עיקרון נוסף בטיפול זה הוא שפחד מוביל הימנעות, ואילו הימנעות מגבירה את הפחד – ולכן ייתכן כי לאורך תקופת הטיפול המטופל יצטרך להיחשף בהדרגה למקומות או חוויות שונות שמפחידים אותו.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן