פתרון בעיות נפוצות במצברי רכב: מדריך לטיפול ותיקון עצמי

מצבר הרכב הוא אחד הרכיבים החיוניים ביותר בכל רכב, והוא אחראי להנעת המנוע ולתפקוד חלק של כל מערכות החשמל ברכב. כאשר המצבר מתקלקל, כל הרכב כולו מפסיק לעבוד ולכן חברת מאור מצברים כתבו מדריך מקיף לאיתור וטיפול בתקלות נפוצות במצברי רכב באמצעים ביתיים, בלי ניסיון ובלי ידע טכני.

איך לזהות תקלות מצבר לפני שהוא מחליט לשבוק חיים?

נתחיל מזה שהמצבר שלך לא עושה לך בכוונה. הוא לא יודע שדווקא היום יש לך פגישה חשובה שאסור לך לפספס ואז פשוט מפסיק לעבוד. האמת היא, שבדיוק להיפך. המצבר שלך מנסה לדבר אליך ושולח לך מסרים על המצב שלו, מסרים שאף פעם לא לימדו אותך לקלוט. אז כדי לעזור לך להבין את השפה של המצבר שלך, צירפנו מספר סימנים מקדימים שיכולים להעיד על מצבר בסוף תקופת חייו.

  • התנעה איטית או כושלת
    אחד התסמינים הראשונים לבעיה במצבר הוא קושי בהתנעת הרכב. אם הרכב לא מתניע בצורה חלקה או שלא מגיב בכלל, יתכן שהמצבר חלש מאוד או סיים את מעגל חייו. לפני שמכריזים עליו כמקולקל, כדאי לבדוק את מתח המצבר באמצעות מולטימטר ולוודא שהוא מטעין כראוי בזמן שהמנוע פועל.
  • נורות רכב חלשים
    אם נורות הרכב דולקים בעוצמה נמוכה יותר מהרגיל, ככל הנראה שזה סימן לכך שהמצבר לא מספק מספיק זרם חשמלי. יחד עם זאת, התקלה הזו עלולה להיגרם גם בגלל חיבורים חלשים או תקולים במערכת החשמל של הרכב. לכן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע מתחום המצברים שידע לאבחן את המצב בצורה יסודית יותר ולהמליץ לך על המשך הטיפול.
  • המצבר נטען בצורה מהירה מדי
    למרות שעל פניו זה נשמע מעולה, מצבר שנטען ומתרוקן במהירות רבה מדי עלול להצביע על בעיה בתאי המצבר או במערכת הטעינה של הרכב. התקלה הזו עלולה לקרות גם במקרה של קצר או צריכת זרם יתר במערכת החשמל.
  • נזילות וקורוזיה
    עם הזמן, הרכב סופג זעזועים הנגרמים מבורות בכבישים, מדרכות ובאמפרים, מה שגורם למצבר לספוג מכות שעלולות לגרום לנזילות או לסימני קורוזיה על הקטבים או סביבם. קורוזיה עלולה לגרום לירידה ביעילות המצבר ולפגיעה בחיבורי החשמל השונים וכך לפגוע באיכות הזרמת החשמל לרכיבי הרכב השונים. ניקוי קטבים באופן קבוע יכול בהחלט להאריך את חיי המצבר.

עקרונות טיפול ותחזוקה להארכת חיי המצבר

אחרי שלמדנו מה עלול לגרום לתקלות במצבר, אפשר להתקדם לפתרונות קלים ליישום שיעזרו לך להאריך משמעותית את חיי המצבר ולמנוע תקלות רבות במצבר שלך.

טיפול ראשוני בבעיות מצבר

ניסית להניע את הרכב וגילית שהוא לא מניע? אלו השיטות שאפשר לנסות באופן מיידי כדי לנסות להניע את הרכב:

  • בדיקת מתח
    בדיקת מולטימטר תעזור לך להבין את מצב מתח המצבר. מצבר תקין צריך להראות מתח של כ-12.6 וולט כאשר הרכב כבוי.
  • ניקוי קטבים
    ניקיון של הקטבים של המצבר מקורוזיה באמצעות מברשת שיניים ותמיסת סודה לשתייה ומים באופן קבוע ימנע הצטברות של קורוזיה וישפר את הזרמה החשמל לשאר רכיבי הרכב.
  • בדיקת מערכת הטעינה
    מערכת הטעינה של הרכב, זו שאחראית להטעין את המצבר, יכולה לגרום למצבר לא להיטען וכך לא לעבוד. אנחנו ממליצים לבצע בדיקה תקופתית של האלטרנטור והמפסק, אשר אחראים לשמור על טעינת המצבר בעת נסיעה.

טיפים נוספים לשמירה על חיי המצבר שלך

מעבר לטיפים המיידים שיכולים לעזור לך להניע את המצבר מיד, ישנם עוד דברים שניתן לעשות לטווח הארוך יותר שבהחלט יאריכו את חיי המצבר שלך.

  • הקפדה על טעינה נכונה
    לא מומלץ להשאיר את המצבר טעון באופן מלא או פרוק לחלוטין לזמן אורך מדי. טעינות קצרות ותכופות עלולות להזיק למצבר ולכן כדאי לצאת עם הרכב לנסיעות ארוכות מדי פעם כדי לאפשר לו להיטען כמו שצריך.
    בדיקות תקופתיות
  • בדיוק כמו אצל בני אדם ובעלי חיים, בדיקות תקופתיות במוסך למערכת החשמל והמצבר יכולות לוודא שכל הרכיבים השונים פועלים כראוי ואין בלאי בלתי נראה שעלול לגרום לקריסה פתאומית של המצבר.
  • בדיקה ותחזוקת האלטרנטור
    האלטרנטור הוא המכשיר שמטעין את המצבר בזמן נסיעה. אם האלטרנטור לא פועל כראוי, המצבר לא יטען כמו שצריך, מה שעלול לגרום לו להתרוקן מהר מדי. בדיקה תקופתית של האלטרנטור יכולה לזהות תקלות טעינה לפני שהן הופכות לקריטיות ועלולות לגרום לנזק למצבר.
  • ניקוי חיבורי החשמל
    חיבורים חלשים או קרועים עלולים לגרום לטעינה לא עקבית למצבר וכך לפגוע בו. כדאי לוודא שכל החיבורים נקיים ומאובטחים כראוי, כולל הארקות וחיבורים במעגלי החשמל השונים של הרכב. ניקוי ובדיקות קבועים יכולים להבטיח זרימת חשמל חלקה ויעילה מהמצבר אל מכשירי החשמל השונים של הרכב.
  • שימוש נכון במצבר
    חלק ממערכות הרכב מורכבות מצרכני חשמל כבדים כמו מערכות סטריאו מתקדמות, מערכות ניווט, וציוד אלקטרוני נוסף שמותקן לאחר רכישת הרכב. הרכיבים האלו עלולים להעמיס על המערכת החשמלית של הרכב ולכן כדאי להימנע מלהוסיף ציוד חשמלי שאינו נחוץ או לשדרג את מערכת החשמל של הרכב כדי לתמוך בעומס הנוסף.

טיפים לשמירה על חיי המצבר שלך במהלך תקופות של שימוש נמוך או עצירה ממושכת

מצברי רכב עלולים להיפגע במהלך תקופות בהן הרכב לא נמצא בשימוש. הנה כמה דרכים לשמור על המצבר כאשר הרכב הולך לעמוד לתקופה ארוכה:

  1. שמירה על טעינה רציפה
    למרות שהרכב עומד, המצבר מתרוקן מחשמל ולכן כדאי להניע אותו מדי פעם ואפילו לקחת אותו לנסיעה רציפה של כחצי שעה כדי לוודא שהוא נטען כמו שצריך.
  2. ניתוק המצבר
    אם הרכב הולך לעמוד לתקופה יחסית ארוכה, בלי אפשרות להטעין אותו כדי לשקול לנתק את המצבר מהרכב. הפעולה הזו יכולה למנוע דליפת זרם ושחיקה מיותרת של המצבר.
  3. חנייה במקום מוצל
    מצברים רגישים מאוד לשינויי טמפרטורה ולכן במיוחד בקיץ הישראלי הלוהט כדאי להחנות את הרכב במקום מוצל למניעת חימום יתר של המצבר, מה שיכול לפגוע בביצועים ובאורך החיים שלו.

אנחנו מקווים שעזרנו לך להבין קצת יותר במצברים ואיך לשמור עליהם תקינים לאורך זמן. הטיפים שכתבנו כאן, לא יהפכו את המצבר שלך לנצחי אבל בהחלט יעזרו להאריך את חיי המדף שלו ויחסכו לך כסף ולא מעט כאב ראש.
מעוניינים לקנות מצבר חדש? קראו באתר מאור מצברים כמה עולה מצבר לרכב? , בקרו באתר מאור מצברים ותהנו משירות החלפת מצבר בבית הלקוח.

קרדיט תמונה PEXELS

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן