איך בוחרים עו”ד בתביעות סיעוד

לפי ההערכות הקיימות כיום, חברות הביטוח נוהגות לדחות כ-40%(!) מהיקף תביעות הסיעוד שמוגשות בפניהן. מטבע הדברים, חלק בלתי מבוטל מהדחיות הללו מתבסס על נימוקים בלתי מוצדקים, ובמקרים אלו מומלץ לא להרים ידיים, ולהיעזר בשירותיו של עו”ד בקי ומנוסה לצורך הגשת תביעה כנגד חברת הביטוח.

בסקירה שבפניכם נציג מספר עצות וטיפים שלפיהם מומלץ לבחור את עוה”ד המתאים לטיפול בתביעת הסיעוד שלכם.

הקפידו לבחור בעורך דין שמתמחה ומנוסה בתביעות סיעוד

בראש ובראשונה חשוב להקפיד לבחור עו”ד שמתמחה באופן ספציפי בתחום תביעות הסיעוד, להבדיל מעו”ד שעוסק במגוון נושאים שונים, כגון מקרקעין, הוצל”פ, תעבורה, וכדומה, ואשר איננו חי ונושם את עולם דיני הביטוח בכלל תביעות סיעוד בפרט.

חשוב גם לבחור עו”ד סיעוד ותיק שכבר צבר מספיק ניסיון מוכח בניהול תביעות סיעוד, ואשר יודע לאתר את כל נקודות התורפה בנימוקי הדחייה של חברת הביטוח, וכיצד להתמודד איתם מבחינה משפטית. זאת, להבדיל, מעו”ד טרי יחסית, שנמצא רק בתחילת דרכו, ואשר עדיין איננו מכיר תחום זה באופן פרקטי, הלכה למעשה, על כל שלל ההיבטים והניואנסים שמאפיינים אותו.

בצד ההתמחות והניסיון המקצועיים, מומלץ כמובן גם לקחת בחשבון את אופיו של עוה”ד ויחסי האנוש שלו. היבט יחסי האנוש של עוה”ד הינו רלוונטי כמובן בכל תיק משפטי, אולם דומה שכאשר מדובר בתיק תביעת סיעוד הוא חשוב כפליים, וזאת בשל הרגישות הרבה שעל עוה”ד לגלות הן כלפי הלקוח הסיעודי, נוכח מצבו הבריאותי והקשיים הלא נעימים שעליו להתמודד עמם, והן כלפי בני משפחתו, שבדרך כלל נושאים בעיקר נטל הטיפול בו. לפיכך, חשוב למצוא עו”ד שאיננו רק בקי ומנוסה מבחינה מקצועית, אלא גם רגיש, סבלני, וזמין  בגבולות הסביר והמקובל.

אגב, אם נתקלתם בעו”ד בעל משרד שתחלופת העובדים בו הינו רבה וגבוהה מהממוצע, הדבר מהווה סימן מובהק לעו”ד שמוטב להתרחק ממנו, וזאת גם אם התרשמתם לכאורה שמדובר בעו”ד מאד בקי ומנוסה.

מקורות לחיפוש עורך דין שמתמחה ומנוסה בתביעות סיעוד

כיום ישנם מספר מקורות לחיפוש ואיתור עו”ד שמתמחה ומנוסה בתביעות וסיעוד, החל מהשיטה ‘הקלאסית’ של המלצות מפה לאוזן וכלה באמצעות חיפוש ברשת האינטרנט.

המלצות מפה לאוזן ניתן לקבל מכל מיני אנשים בסביבתכם הקרובה שכבר נעזרו בעו”ד לצורך הגשת תביעת סיעוד והיו מרוצים ממנו. בנוסף, ניתן לפנות לעו”ד שונים, לאו דווקא מתחום דיני הביטוח, ולשאול אותם האם הם אולי יכולים להמליץ על קולגה שעוסק בתביעות סיעוד.

מטבע הדברים, אין תחליף להמלצה אישית, ממקור ראשון, על עורך דין סיעוד מקצועי, בין אם היא ניתנה מלקוח שלו ובין אם היא ניתנה מקולגה שלו. יחד עם זאת, מובן שלא תמיד ניתן לקבל המלצה כזו. במקרים אלו, מומלץ לעשות חיפוש ממוקד באינטרנט כדי למצוא פרסומים על עו”ד שמתמחים ומנוסים בתביעות סיעוד. למותר לציין שמומלץ לעשות זאת גם במקרה שבו קיבלתם המלצה אישית על עו”ד, וזאת על מנת שתוכלו גם אתם להתרשם ממנו בעצמכם.

לשם כך ניתן לעשות חיפוש כללי בגוגל או חיפוש ברשתות החברתיות, כגון פייסבוק, לינקדאין, ועוד. כיום לרבים מעוה”ד יש אתרי אינטרנט שבהם הם מפרסמים מידע ופרטים שונים אודות עצמם ועיסוקם, השכלתם, שנות הוותק המקצועי שלהם, מאמרים מקצועיים, פסקי דין שבהם הם זכו, המלצות מטעם לקוחות שלהם, ועוד. אגב, מומלץ לעיין באתרים אלו, וזאת לא רק כדי להתרשם מאיכותו של עוה”ד, אלא גם כדי ללמוד באופן כללי על סוגיית תביעות הסיעוד.

ביצוע בדיקות מקדימות אודות עורך הדין  

נניח שקיבלתם המלצה על עו”ד שמתמחה בתביעות סיעוד או מצאתם לבד אחד כזה. במקרה כזה חשוב להמשיך ולבצע בדיקות מקדימות אודותיו, וזאת על מנת לוודא ככל הניתן שאותו עו”ד אכן מתאים לכן.

גם את הבדיקות הללו ניתן לעשות באמצעות רשת האינטרנט, וזאת בעיקר לצורך איתור חוות דעת וביקורות של לקוחות קודמים של אותו עו”ד. יש כמובן לקחת בחשבון שלא כל ההמלצות החיוביות או ההכפשות השליליות הינן בהכרח אוטנטיות ומהימנות, אבל כאשר יש בעיקר או רק ביקורות שליליות על עורך הדין, מטעם לקוחות שונים, ועם טענות דומות חוזרות ונשנות, הדבר צריך כמובן להדליק נורית אדומה.

בנוסף, מומלץ לבצע חיפוש של פסקי דין שניתנו בתיקים שבהם הופיע אותו עו”ד, לרבות במאגרי הפסיקה השונים הקיימים (יש לקחת בחשבון שחלקם מאפשרים כניסה רק לבעלי מנוי בתשלום). כמובן שלא תמיד ניתן למצוא פסקי דין כאלו, אבל תמיד מומלץ לנסות לחפש אותם, מאחר שניתן ללמוד מהם לא מעט על האופן שלפיו אותו עו”ד ניהל את התיק בפני בית המשפט.

עריכת פגישת הכרות עם עורך הדין

השלב הבא, לאחר שכבר חיפשתם עו”ד, מצאתם אותו, וגם טרחתם לבצע בדיקות מקדימות אודותיו, הוא כמובן לקבוע עמו פגישת היכרות ראשונית.

לא משנה כמה שיחות טלפון מקדימות ערכתם איתו, אין תחליף לפגישה פרונטאלית של שניכם, שבה תוכלו להתרשם ממנו באופן ישיר ובלתי אמצעי.

במהלך פגישה זו, חשוב לוודא שאותו עו”ד אכן מכיר היטב את הפרקטיקה של תביעות הסיעוד, ושהוא מסוגל  להסביר לכם באופן בהיר ומובן על ההליך המשפטי שמחכה לכם. תוכלו להציג בפניו שאלות מקצועיות אודות המקרה שלכם ולהתרשם מתשובותיו, ולא פחות חשוב מכך, תוכלו לבחון גם את האישיות וטיב יחסי האנוש שלו.

אל תתביישו ואל תהססו לשאול ו את עו”ד שאלות ישירות וממוקדות, כגון כמה שנות וותק וניסיון פרקטי יש לו בטיפול בתביעות סיעוד בכלל, ובנסיבות שדומות למקרה שלכם בפרט; מהם אחוזי ההצלחה שלו; האם הוא עצמו יטפל בתיק שלכם באופן אישי או עו”ד אחר ממשרדו, ואם כך, באיזה עו”ד מדובר ועד כמה הוא יפקח עליו; ועוד.

נקודה חשובה נוספת שיש לתת עליה את הדעת היא לוודא עם אותו עו”ד שהוא עוסק אך ורק בייצוג מבוטחים, ואיננו עוסק בייצוג חברות ביטוח, כך שאין חשש לניגוד עניינים לגביו.

מומלץ לא להסתפק בעריכת פגישת היכרות עם עו”ד אחד בלבד, אלא לערוך מספר פגישות כאלו עם מספר עו”ד, וזאת גם כדי להגדיל את האופציות לבחירת עוה”ד שהכי מתאים לכם, וגם כדי לקבל מגוון רחב ככל הניתן של חוות דעת על התיק שלכם.   

קביעת שכר הטרחה של עורך הדין

אלמנט נוסף חשוב שיש לקחת בחשבון בעת בחירת עוה”ד הוא כמובן סוגיית שכר הטרחה שלו. יש לברר עמו היטב מהו שיעור שכר הטרחה שהוא נוהג לגבות ולבדוק האם המדובר בסכום סביר ומקובל.

בנוסף, יש לברר ולסכם עמו מראש האם המדובר בסכום נקוב בש”ח או בסכום שמשולם רק לפי הצלחה בתיק ונגזר באחוזים מסכום פסק הדין.

ככל שמדובר בסכום קבוע, יש לוודא האם הוא משולם לפי שעות עבודה בפועל או לפי סכום גלובאלי (fixed price), שמבוסס על הערכה מראש של שעות העבודה שיושקעו בתיק, ללא תלות בשעות שהושקעו בפועל. את הסכום הגלובאלי מקובל בדרך כלל לחלק לתשלומים, שישולמו לפי שלבי התקדמות ההליך המשפטי (למשל: הגשת כתב תביעה; השגת פשרה לפני שלב ההוכחות; השגת פשרה לאחר שלב ההוכחות ולפני שלב הסיכומים; וקבלת פסק דין).

עקרונית, אין חובה חוקית לערוך הסכם שכ”ט בכתב, ולכאורה ניתן לערכו גם בעל פה. יחד עם זאת, מומלץ מאד לערוך הסכם שכ”ט בכתב, באופן ברור ובהיר, וזאת כדי למנוע מחלוקות מיותרות בעתיד. במסגרת הסכם זה יש להסדיר לא רק את סוגיית שכה”ט של עורך דין סיעוד, אלא גם את סוגיית תשלום אגרות בית המשפט וההוצאות הנלוות, שבדרך כלל מוטלות על הלקוח בלבד (אגב, חשוב גם לקבוע בהסכם שכה”ט מי זכאי לקבל את תשלום שכר הטרחה ככל שהוא נפסק במסגרת פסק הדין: הלקוח או עוה”ד).  

לסיום: בחירת עוה”ד המתאים לניהול התיק שלכם מהווה מרכיב מרכזי, שלא לומר קריטי, בהצלחת התיק. לפיכך, וכדי לקבל החלטה מושכלת ומבוססת ככל הניתן בעניין זה, חשוב להיעזר בעצות ובטיפים שפורטו לעיל, ולהשקיע בהם את כל הזמן הדרוש לכך, מבלי להיחפז. בנוסף, מומלץ להתחשב גם בשני האלמנטים הבאים: מידת הכימיה האישית שנוצרה ביניכם לעוה”ד, ותחושת האינטואיציה האישית שלכם לגביו. אין לזלזל בשני האלמנטים הללו, מאחר שניסיון החיים מוכיח שגם הם עשויים לשמש כאינדיקציות בעלות משקל לגבי מידת ההתאמה של אותו עו”ד לתיק שלכם.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן