ברכת המזון במנהגי העדות השונות

ברכת המזון היא ברכה שמטרתה היא להודות לבורא עולם על האוכל המצוי על שולחננו. אולם מעבר לכך, ברכת המזון היא בעלת השפעה רוחנית משמעותית וזאת לאור הסגולות המיוחסות לה כגון: שלא יחסר לאדם המברך כסף או בריאות. כאשר הקדוש ברוך הוא נותן לנו אוכל, חשוב שנברך על כך בצורה מדויקת ומתוך הסיר מילה במילה ובכוונה גמורה. ברכת המזון היא ברכה מיוחדת שיכולה להשפיע על השפע והברכה של הבית. יחד עם זאת, חשוב מאוד להבין כי יש הבדל בין ברכת המזון של עדות המזרח לבין נוסחים אחרים.

מה צריך לדעת על ברכת המזון נוסח עדות המזרח?

נהוג כאמור לומר את ברכת המזון בנוסחים שונים. הנוסח המוכר ביותר הוא של עדות המזרח ויש הבדל בין הנוסח המדובר לנוסח של עדות אחרות בפרט אחד: הנוסח של המזרח כולל בו פסוקים נוספים שמטרתם היא להביא את האדם שמקריא את הברכה להתקרב לקב”ה ולהפוך אותו לירא שמיים. פסוקים אלה לא מופיעים בנוסח של עדות אשכנז. ההבדל בנוסחים איננו מתייחס רק לעדות המזרח אלא גם לעדות אחרות, כאשר לכל עדה יש נוסח משלה. גם לעדה התימנית יש נוסח משלה וגם לתנועת חב”ד יש נוסח שונה. אולם המטרה של ברכת המזון היא לברך על המזון מתוך כוונה להודות עליו וכן להוביל לשמירה והגנה על האדם ולתת לו שפע לא רק בהיבט של האוכל.

למעשה ברכת המזון מורכבת מכמה ברכות כאשר שלושת הברכות הראשונות יהיו: ברכת הזן את הכול, ברכת הארץ וברכת בונה ירושלים. בברכות הללו מודים לאלוקים על כך שהוא מאכיל ומפרנס. לאחר מכן מודים על ארץ ישראל ומתפללים שיבנה בית המקדש. מקומן של ברכת הארץ וכן של ברכת בונה ירושלים בברכת המזון היא בכדי להזכיר שהמזון הוא לא רק גשמי אלא גם רוחני. הברכה האחרונה היא ברכת הטוב והמיטיב ואותה תיקנו חכמים לאחר מאורעות שונים שעבר עם ישראל.

סוגי הנוסחים וההבדל

עיקר ברכת המזון הן ארבע הברכות שהוזכרו לעיל והן יופיעו בכל הנוסחים השונים. פסוקים נוספים מלבד הברכות הללו יהיו בהתאם למה שנהגה להוסיף כל עדה בהתאם למה שקיבלה מבית אב. מלבד סוגי ברכת המזון נוסח ספרד וכן ברכת המזון נוסח אשכנז, הרי שניתן למצוא הבדל גם בין העדות עצמן כאשר יהודי תימן למשל מברכים נוסח ברכת המזון שונה מעדות המזרח כולו והוא נקרא נוסח בלדי.

 לסיכום ניתן לומר שכל יהודי צריך לברך מתוך סידור המותאם לעדתו את ברכת המזון, בהתאם לנוסח העדה, אך כמובן שכל ברכות המזון בהתאם כל הנוסחים הן מקובלות ורצויות בפני הקב”ה ולכולן יש סגולות טובות וראויות ויש לברך אותן לאחר קביעת סעודה או אכילת לחם בכוונה גדולה.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן