מה לאלעזר ששירת איתי בחאן יונס ולעתיד כלכלת ישראל?

בתחילת חודש דצמבר 2023 עם תחילת התמרון בחאן יונס של אוגדה 98 נכנס גם הגדוד בו שירתתי במילואים ללוחמה בגזרה. גדוד הנדסה 7071 של חטיבה 4. באחד הימים אני פוגש חייל חדש, אותו לא הכרתי לפני כן, אלעזר שמו, שהצטרף לפלוגת הצמ”ה שלנו כטכנאי חימוש.

כמה דקות שיחה בין משימה למשימה והסתבר לי שאלעזר, חייל חרדי, התגייס עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, לאחר שראה את זוועות המרצחים והבין שגם על המגזר החרדי מוטלת חובת ההשתתפות בנטל האזרחי והמלחמתי במדינה, בוודאי מאחר ורצונם הוא בהעמקת ההשתלבות בחברה הישראלית.

אלעזר לא לבד, כמוהו התגייסו לצבא מאות חיילים חרדים חדשים, ויותר מכך, אלפי בחורי ישיבות חרדים החלו להתנדב במקומות רבים סביב הלחימה. הרב דוד לייבל, מגדולי הרבנים בעדה החרדית, רב חדשני ומודרני, מקובל ומוערך על פני עשרות רבות של קהילות במגזר החרדי: “מבחורי הישיבות הוא ביקש “לקרוע” את עצמם, כפשוטו: “אנחנו לא התאמנו ולא יודעים להחזיק נשק, אז אנחנו צריכים להתגייס בצורה אחרת… בהזדמנות אחרת, כשדרש לבקר חיילים ולהשתתף בהלוויות, כתב כי אלו המבקשים פטור מתרומה למאמץ המלחמתי בחסות הטענה שהתורה מגינה ומצילה, צריכים לשאת באחריות על כישלון ההגנה כאשר אותה תורה שנלמדה, או שמא לא נלמדה, לא הגנה על הנרצחים בשמחת תורה”

האתגר הגדול העומד בפני החברה הישראלית מצוי ביכולת לשמר תהליכים אלו ולהרחיבם כך שהסביבה בה אפשר יהיה לשרת שירות לאומי, אזרחי או צבאי תורחב ותאפשר לא רק לבנות דתיות לאומיות לבצע שירות לאומי משמעותי אלא גם למגזרים חדשים כמו החרדים והערבים.

מגזר ההייטק צמא לעובדי פיתוח יצירתיים, בעלי חשיבה מקורית ומחוץ לקופסא, כאלה שבאים עם רעיונות חדשים ומאתגרים את המערכת באופן קבוע, כך נולדים הרעיונות הגדולים ביותר שמבשילים לאחר שנים לאקזיטים שמייצרים מיליארדי דולרים להכנסות המדינה ממיסים. החינוך החרדי אמנם חסר לימודי ליבה כיום וגם אלו הקיימים ברובם לא ברמה מספקת לשוק העבודה הגלובאלי ואולם האינטלקט החרדי וליתר דיוק פוטנציאל ההתפתחות שלו בקרב בוגרי הישיבות הוא כמעט אינסופי.

בוגר הישיבה החרדי לא רק יודע תורה, הוא יודע להעמיק, לעשות איפכא מסתברא, לפתח רעיונות חדשים, לפקפק במוסכמות ועוד איכויות קוגנטיביות רבות שבמגזר החילוני לא ממש מפתחים כחלק ממערכת החינוך הממלכתית. בעיניי, מדינת ישראל יכולה להציע מסלול שירות לאומי הכולל עבודה מלאה בחברות הייטק במשרות פיתוח כאשר המדינה על חשבונה תכשיר את בוגרי הישיבות ותשלים להם את לימודי הליבה החסרים וקורסים מקצועיים שונים בתחומי הטכנולוגיה במשך שנת השירות הלאומי הראשונה, לימודים כל יום כל היום, ובשנתיים הבאות יעבדו בוגרים אלו בחברות הייטק, בשכר של דמי קיום, בדומה לחיילים ומשרתים אחרים עד לסיום שירותם במסלול זה.

הרי המדינה משקיעה עשרות אלפי שקלים בהכשרת כל לוחם ובעל תפקיד אחר בצה”ל במהלך שנתו הראשונה בשירות, אין כל סיבה לא להשקיע סכומים אלו בהקניית יכולות מתקדמות ומודרניות לבוגרי הישיבות החרדיות המעוניינים לשרת את מדינתם.

במהלך אחד משיגה המדינה מספר הישגים משמעותיים, והכל בבחינת זה נהנה וזה לא חסר: אלפי חרדים כל שנה יצטרפו למעגל העבודה, יהפכו לתורמי הכנסה למדינה ממיסים עם סיום שירותם הלאומי במקום להיות מושכי תשלומי העברה מביטוח לאומי, המדינה מגדילה את כח העבודה במגזר היצרני והתורם ביותר כיום במדינה, ובראש ובראשונה, הקיטוב החברתי בחברה הישראלית השסועה יקטן. הרי אנחנו מתרחקים ופוחדים מהלא מוכר, הן החילוניים והן החרדים בעיקר חוששים אלו מאלו, עבודה יחד, באותו המשרד, באותה הסביבה, תלמד האחד את השני שהשדים מהם חששנו בעצם אינם שדים ובוודאי אינם מחפשים את רעתנו, ההיפך, נגלה שאנחנו יכולים לחיות ולעבוד כתף לכתף.

אלעזר היקר, שעזב משפחה, 6 ילדים קטנים ואשה, והתגייס למרות גילו המתקדם הראה והוכיח שיש דרך אחרת ואפשר בהחלט אחרת, במאמץ לא גדול ובמעט חשיבה יצירתית ומקורית.

תודה אלעזר, אחי היקר, שיעור מאלף לחיים נתת בעצם התנדבותך והגעתך לתוככי הקרבות בחאן יונס, יישר כוחך!

הכותב הוא חנוך פז, מייסד Save – התנועה להצלת ההי טק הישראלי

קרדיט תמונה יח”צ

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן