אזרחות פולנית: היתרון של להיות אזרח פולין

החל משנת 2004 הצטרפה פולין למדינות החברות באיחוד האירופי , ולכן הפכה ליעד מבוקש אצל ישראלים המבקשים אזרחות נוספת משום שאזרחיה נהנים מהטבות רבות. במאמר זה נסביר מהן אותן ההטבות, נסביר מי זכאי לאזרחות פולנית וניגע בנקודות מהותיות נוספות.

יתרונותיה של האזרחות הפולנית

בעליה של האזרחות הפולנית נהנים מזכויות רבות, ביניהן:

  1. פולין נמנית על המדינות החברות איחוד האירופי: החל משנת 2004 פולין היא חלק מהמדינות החברות באיחוד האירופי, דבר אשר מקנה לאזרחיה הטבות רבות ושונות אותן נמנה כאן.
  • לימודים והשכלה: אזרחי פולין יכולים ללמוד באוניברסיטאות במדינות החברות איחוד האירופישחלקן מהמובילות בעולם, ואף לקבל הטבות כלכליות כגון לימודים חינמיים או מסובסדים, סיוע בשכר דירה ועוד.
  • מגורים באיחוד האירופי: אזרחי פולין שהינם חברים באיחוד האירופי, יכולים לגור במדינות החברות באיחוד האירופי ללא צורך בוויזות מיוחדות.
  • כניסה מהירה למדינות האיחוד האירופי: אזרחי פולין יכולים להיכנס למדינות החברות באיחוד האירופי במהירות ובקלות לעומת אזרחי מדינות זרות אחרות שאינן חברות באיחוד האירופי.
  • כניסה למדינות נוספות: אזרחי פולין יכולים להיכנס למדינות שבעלי אזרחות ישראלית בלבד לא יכולים להיכנס אליה. בנוסף, ישנן מדינות כגון ארה”ב הדורשות ויזה מאזרחים ישראליים אך לא מאזרחי פולין.
  • אפשרויות כלכליות חדשות: בפני אזרחים ישראליים המחזיקים באזרחות פולנית נפתחות אפשרויות כלכליות נוספות ומשמעותיות כגון עבודה בפולין או ברחבי האיחוד האירופי ללא צורך בוויזה מיוחדת, פתיחת עסקים ברחבי האיחוד האירופי, לקיחת הלוואות ומשכנתאות והשקעות בנדל”ן.

מי זכאי לאזרחות פולנית?

צאצאיהם של אזרחי פולין זכאים אף הם לאזרחות פולנית, כאשר את הזכאות לאזרחות פולנית נחלק לשתי תקופות עיקריות:

  1. עזיבת פולין לפני 19.1.1951:

על פי החוק הפולני, גבר שנולד לאחר התאריך ה-19.1.1901 ועזב את פולין עד לתאריך ה-19.1.1951, זכאי להחזיק באזרחות נוספת בתנאי שהיה כשיר לשירות בצבא פולין ולא שירת בצבא זר (כולל צה”ל).

מנגד, נשים שהחזיקו באזרחות נוספת על אזרחותן הפולנית בתקופה הזו, נשללה מהן אזרחותן הפולנית, למעט קטינות מתחת לגיל 18 שלאביהן הייתה אזרחות פולנית בתוקף.

המשמעות היא שצאצאים לאישה פולניה שעזבה את פולין לפני 19.1.1951 או לגבר פולני שעזב את פולין גם כן לפני תאריך זה ושירת בצה”ל, ככל הנראה לא יהיו זכאים לאזרחות פולנית.

  • עזיבת פולין לאחר 19.1.1951:

לאחר תאריך זה נשים וגברים יכלו להחזיק בשתי אזרחויות מבלי שתישלל אזרחותם הפולנית, למעט אלו שוויתרו על אזרחותם מרצון.

לכן צאצאים לאזרחי פולין שעזבו אותה לאחר ה-19.1.1951 יהיו ככל הנראה זכאים לאזרחות פולנית, בתנאי שהוריהם לא ויתרו על אזרחותם.

יש לדעת כי גם אזרחים רבים אשר ויתרו על אזרחותם עשו זאת עקב כפייה של הרשויות הפולניות דאז, ולכן גם אלו שלכאורה ויתרו על אזרחותם הפולנית עשויים להיות זכאים לאזרחות פולנית.

מהם השלבים להוצאת אזרחות פולנית?

לאחר שאדם הגיע למסקנה כי הוא זכאי לאזרחות פולנית, עליו בתחילה לאסוף כל מסמך רשמי שיכול להוכיח זאת. מסמכים אלו יכולים להיות מסמכים כגון תעודות לידה, תעודות נישואין וגירושין, תעודות שינוי שם ועוד. כמובן שהעדיפות היא למסמכים מקוריים.

בשלב הבא יש לתרגם את המסמכים לשפה הפולנית, לאשר אותם על ידי אישור אפוטסיל ולהגיש אותם לרשויות הפולניות בשגרירות פולין בישראל או בפולין עצמה.

ויתור על אזרחות קיימת

בניגוד למדינות אחרות בהן עשויות להיות דרישות לוויתור על האזרחות הנוספת, אדם הזכאי להוצאת אזרחות פולנית לא יידרש מהרשויות בפולין לוותר על אזרחותו הנוספת.

בנוסף, יש לדעת כי בניגוד למדינות אחרות בהן הדרישות להוצאת האזרחות עשויות להיות נוקשות ומורכבות, הדרישות להוצאת אזרחות פולנית ידידותיות יותר לאדם המבקש לקבל אותה.

קרדיט לתמונה Freepik

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן