מענקי עבודה – כל מה שרציתם לדעת

מאת צוות מומחי ייעוץ מס

כל השנה, אנחנו משלמים מסים דרך המשכורת שלנו. אחוז מסוים הולך למדינה ומפחית באופן משמעותי את הכסף שאנחנו יכולים להשתמש בו לצרכים שלנו. הברוטו נשאר אותו דבר, הנטו, קרי מה שנשאר אצלנו, הוא קטן יותר.

אך המדינה לא רק לוקחת מאיתנו כסף, היא גם מעניקה לנו. זה תלוי בשאלה כמה אנחנו מרוויחים כמה מסים שילמנו, וכיצד אנחנו מוגדרים, עצמאים, שכירים, עקרות בית או כל הגדרה אחרת. המדינה מעניקה לנו כסף דרך מענקי עבודה.

מה זה מענקי עבודה ולשם מה הם קיימים?

הרעיון של מענקי עבודה הוא מאוד פשוט. למדינה יש אינטרס לגבות מסים בשביל שהיא תוכל לספק שירותים לכלל האזרחים. אך יש לה גם אינטרס שאנשים ירצו לעבוד בשביל להתפרנס, ויוכלו לכלכל את עצמם ואת בני משפחתם. לכן, אם עובד מרוויח שכר נמוך מדי, בפרט בשביל לשלם מס הכנסה, יש לה אינטרס לעזור לו, בשביל לעודד אותו להמשיך ולעבוד, וכן בשביל שהוא יוכל להמשיך ולפרנס את המשפחה שלו. אחרת הוא יהפוך לנטל על החברה.

מענקי עבודה מוגדרים בצורות שונות, כולל מס הכנסה שלילי, שזה אומר, מי שלא מגיע לרף המס התחתון, יקבל מהמדינה סכום כסף מסוים שיספק לו השלמה. כמו כן, מענקי עבודה נחשבים למענק הכנסה עבור אנשים עובדים במצבים מסוימים ומורכבים.

איך נדע אם אנחנו זכאים למענק עבודה?

אם אתם רוצים לדעת, האם מגיע לכם מענק עבודה על שנת 2022?  (כל שנה אפשר לבדוק האם מגיע לכם מענק על השנה הקודמת), אזי שאתם יכולים לבדוק מה התנאים לכך על פי רשות המסים. ניתן לבצע את הבדיקה לבד או בעזרת רואי חשבון ויועצי מס המתמחים בכך.

בין האנשים הזכאים למענק עבודה אפשר למצוא את הקבוצות הבאות:

  • בני 21 ומעלה שיש ילד אחד או שניים, והשכר החודשי שלהם הוא גבוה מ-2240 ונמוך מ-6750
  • הורים שיש להם שלושה ילדים ומעלה והשכר שלהם גבוה מ2240 ונמוך מ7400 שקל
  • הורים יחידנים לילדים שמתגוררים אצלם ותלויים בהם מבחינה כלכלית.
  • בני 55 ומעלה ללא ילדים, ששכרם גבוה מ-2240 ונמוך מ-6750 שקל.
  • נשים שמלאו להן 60-62 והשכר שלהן גבוה מ-840 שקל אך נמוך מ88160 שקל.
  • עובדים עם מוגבלויות פיזית או נפשית.

חשוב לציין, מענקי עבודה לשנת 2022 ובכלל, ניתנים אך ורק לעובדים המוגדרים תושבי ישראל, מעל גיל 18, וכן לשכירים או עצמאים על פי התנאים. הם צריכים להציג הכנסות מעבודה, בין אם זה באמצעות תלושים ובין אם זה כעצמאים המגישים דוח שנתי.

איך עוזרות בית, מטפלות ועקרות בית מקבלות מענק?

מאחר ומדובר על עובדים שלא מקבלים תלוש משכורת, אזי שהמענק ייקבע בהתאם לסכום ביטוח לאומי שהם משלמים או להבדילן שהמעסיק שלהם משלם. חשוב לוודא שאכן יש דיווח לביטוח לאומי על בסיס קבוע, במשך כל ימות השנה.

מי איננו זכאי למענק?

על פי החוק, מי שיש לו דירת מגורים משלו או חמישים אחוז מבעלות הדירה איננו זכאי לקבל מענק. כמו כן, מי שמקבל את שכרו מבני משפחה. אם בחלק מהשנה מקבלים שכר מבן משפחה, בעוד שבחלק אחר לא, אפשר שעל החלק השני כן תהיה זכאות לקבלת מענק.

כיתד מגישים תביעה ומקבלים את המענק

בשביל לקבל מענק עבודה, יש להגיש תביעה. אפשר לעשות זאת באופן מקוון דרך רשות המסים. ניתן להגיש את כל המסמכים במועד שנקבע מראש, על פי הדרישה של הרשות. במידה ומאחרים את המועד, ייתכן מאוד שהרשות לא תסכים לקבל דחייה ואז לא יהיה ניתן לקבל אותו.

בעת הגשת תביעה דרך האתר, יהיה צורך לבצע רישום למערכת, למלא את כל פרטי הבקשה, להגיש את המסמכים הרלוונטיים, ואז יש לחכות לתשובה. במידה והבקשה נדחית, יש לבדוק אופציה להגשת ערעור.

במידה ורוצים, ניתן גם להגיש את התביעה בסניפי הדואר, באמצעות הצגת פרטים מזהים, כולל צ’ק מקורי מחשבון הבנק אליו יועבר המענק במידה ויתקבל. חשוב להציג מסמכי שכר ברורים, מסמכים רלוונטיים לגבי המעסיק, וכן מסמכים לגבי בן או בת זוג. ההחלטה תתקבל תוך מספר ימים ותועבר למגיש הבקשה.

המידע מהמומחים של financialplan בייעוץ מס

קרדיט לתמונה Freepik

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן