גרד בפי הטבעת הוא תופעה לא נעימה ושכיחה, המחייבת התייחסות לנוכח הפגיעה בשגרת היומיום, ולנוכח הקשר האפשרי למחלות שונות. יש מה לדעת, ויש כמובן כיצד לטפל במטרד זה.

תופעה זו, המוכרת גם כ״גרד אנאלי״ היא התחושה, הרצון והדחף הבלתי נשלט לחכך ולשפשף את אזור פי הטבעת. גרד המופיע בתדירות גבוהה אכן פוגע בשגרת החיים, במיוחד כאשר אנו מדברים על תחושת גרד שעולה בזמן העבודה או במקומות ציבוריים אחרים.

מדוע מתרחש גרד בפי הטבעת?

הדחף לגירוד נולד כתוצאה מגירוי, תחושת עקצוץ או צריבה. בחלק ניכר מן המקרים, גרד בפי הטבעת הוא תסמין של בעיה מקומית סביב פי הטבעת עצמו. סיבה נוספת לכך יכולה להיות בעיה רפואית כללית. המחלות באזור פי הטבעת כוללות: טחורים, סדק (פיסורה), צניחת רקטום, דלקת ברקטום (פרוקטיטיס), דליפת צואה בשל אי-שליטה על סוגרים ואף גידול. מחלות רפואיות כלליות, יכולות לכלול סוכרת, מחלות עור (פסוריאזיס), זיהום טפילי ועוד. בחלק מן המקרים, לא תימצא לכאורה שום סיבה לגרד (גרד ראשוני).

אבחון וטיפול

בדיקה אצל פרוקטולוג היא השלב ראשון וחשוב באבחון. פרוקטולוג יזהה ויטפל בגרד משני למחלות סביב פי הטבעת. לעתים, הוא יפנה את המטופל גם לבדיקת קולונוסקופיה. זאת על מנת לזהות דלקת או גידול בפנים המעי, העלולים לגרום להפרשות ולגרד.

במקרה של גרד ראשוני (שלא זוהתה לו סיבה), אמצעים פשוטים עשויים לעזור. יש לנקות את אזור פי הטבעת בעדינות (רצוי עם מים), לאחר מכן, יש לייבש היטב ולשמור אותו כמה שיותר נקי ויבש. יש להימנע משימוש בסבון, משחות או מגבונים מבושמים. כמו כן, מומלץ להימנע מקפאין, אלכוהול, מיצי הדר, עגבניות, פלפל ומאכלים חריפים. מומלץ גם להשתמש בבגד תחתון עשוי מכותנה, שאינו צמוד מדי. אמצעים אלה יפתרו את הבעיה ברוב המקרים.

במיעוט המקרים, יהיה צורך במשחות המכילות תרופה. חשוב לזכור, ששימוש לא מבוקר במשחות אלה עלול לעתים להחמיר את הבעיה במקום לשפר אותה. על כן, חשוב ששימוש במשחות תרופתיות יהיה תחת המלצה והשגחה של רופא.

הכותבת היא ד״ר אולגה ברקאי , מומחית לגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה מתקדמת, המשמשת כמנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי ברזילי, ובעלת מרפאה פרטית ברמת החייל בתל אביב.

קרדיט לתמונה Freepik

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן