מהו חינוך פיננסי ומדוע הוא חשוב?

התנהלות כלכלית היא חלק מרכזי ויומיומי בחיים של כולנו, ללא יוצא מן הכלל. רובנו, לפחות המבוגרים יותר שבינינו, לא זכינו לקבל חינוך מסודר ו”מקצועי” בכל הנוגע לאופן בו כדאי להתנהל כלכלית. אך כמו תחומים חשובים ומרכזיים אחרים בחיים, גם (ובמיוחד) תחום זה ניתן וכדאי ללמוד בצורה מסודרת

מהו בעצם חינוך פיננסי וכיצד ניתן ללמוד כיצד להתנהל נכון ומסודר יותר מבחינה כלכלית? מדוע זה חשוב כל כך ומומלץ בחום עבור כל ילד/ה ובן/ת נוער כיום?

חינוך פיננסי – במה מדובר?

חינוך פיננסי, כשמו כן הוא, עוסק בהתנהלות פיננסית בסיסית בעולם של ימינו, זו לה נדרש כל אדם בוגר באשר הוא. אין צורה אחת ויחידה של חינוך פיננסי כמובן, אלא מגוון רחב של אפשרויות המועברות על ידי גורמים שונים, עוסקות בנושאים מעט שונים בתוך עולם הפיננסים וכלכלת המשפחה ומיועדות לטווח רחב של גילאים – החל מילדים, דרך בני נוער וכלה במבוגרים. כאמור, גם מרבית האנשים הבוגרים של היום לא זכו לחינוך פיננסי שיטתי של ממש, והתנהלותם הכלכלית השוטפת יכולה רק להרוויח מהשתתפות בלימודים שכאלו, גם כיום, כאשר הם כבר אינם ילדים.

באופן כללי, חינוך פיננסי בסיסי צריך לכלול היכרות כללית עם הרכיבים השונים של החיים הכלכליים שלנו ושל ההתנהלות הכלכלית השוטפת שלנו כבני אדם וכאזרחים במדינה. נושאים כמו חסכונות ופיקדונות, ניהול ותכנון של ההוצאות וההכנסות החודשיות והשנתיות, הלוואות ומשכנתאות, שוק ההון ונושאים רבים נוספים – כל אלו רלבנטיים כיום לכולנו, וכדאי לפחות להכיר באופן בסיסי נושאים אלו, להבין מה הם אומרים ומהם המושגים הנפוצים והבסיסיים בהם משתמשים במסגרת השיח הפיננסי.

מעבר להיכרות כללית שכזו, חינוך פיננסי טוב יכלול גם סקירה מעמיקה של אפשרויות רצויות שונות הזמינות עבור כולנו. דוגמאות מתבקשות לכך הן אפשרויות חיסכון קצרות או ארוכות טווח וניהול מערך ההוצאות וההכנסות השוטפות (הן שלנו כיחידים והן של משק הבית, במקרה של משפחות) באופן מושכל.

ניתן למנות דוגמאות רבות נוספות, אך התשובה לשאלה מה זה חינוך פיננסי כבר ברורה – חינוך פיננסי אמור להעניק לנו ידע, היכרות והבנה טובים יותר של הנושאים המרכזיים המשפיעים עלינו ורלבנטיים עבורנו מבחינת התנהלות כלכלית שוטפת.

מדוע חינוך פיננסי חשוב כל כך?

קבלת חינוך פיננסי היא חשובה כל כך (ובעדיפות כבר מגיל צעיר), מכיוון שהתנהלות כלכלית טובה בעולמנו אינה דבר פשוט או מובן מאליו. החיים והכלכלה המודרניים סבוכים ומורכבים כל כך, עד כי ללא למידה וחינוך ייעודיים קשה מאוד להתנהל בצורה יעילה ומושכלת לאורך זמן. התוצאות עלולות להיות כניסה לחובות, אי הגעה בעתיד לאפשרות לממש יעדים כלכליים בסיסיים וחוסר אונים אל מול הצורך להתנהל אישית נכון מבחינה כלכלית.

ילדים, בני נוער ומבוגרים גם יחד אשר זוכים כיום לקבל חינוך פיננסי מסוג זה או אחר, ירכשו כך את הכלים והמוטיבציה לבנות לעצמם עתיד כלכלי טוב ומבטיח יותר. ככל שנזכה לחינוך שכזה מוקדם יותר בחיים, כך יקל עלינו יותר להתמודד בהצלחה עם האתגרים שמציבים החיים של ימינו בכל הנוגע להתנהלות כלכלית.

קרדיט תמונה PEXELS

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן