דלקות אוזניים לילדים והטיפול ברפואה סינית

דלקות אוזניים בילדים הן מחלה שכיחה, הפוגעת במיליוני ילדים ברחבי העולם מדי שנה. בקליניקה לרפואה סינית המתמחה בטיפול בילדים, דלקות באוזניים היא אחת התופעות השכיחות ביותר. דלקות אוזניים יכולות להיגרם על ידי חיידקים או וירוסים ויכולות לגרום למגוון של תסמינים, כולל כמובן כאבי אוזניים, הפרשות וריח רע מהאוזניים, חום ועצבנות. רוב דלקות האוזניים בגיל צעיר מקורן בוירוס ולא חיידק ולכן דווקא במקרה זה, הרפואה הסינית מאוד יכולה לעזור בריפוי וחיזוק חיסוני. אשמח לתת קצת אור בנושא הזה ולעזור להורים להקל על ילדיהם ולהבין איך אפשר לסייע לילדיהם כשהם חולים.

 הרפואה המודרנית וטיפול בדלקות

הרפואה המודרנית מטפלת בדרך כלל בדלקות אוזניים בשילוב של אנטיביוטיקה (במקרה של חיידק), תרופות לשיכוך כאבים, ובמקרים מסוימים יותר נדירים, התערבויות כירורגיות כמו למשל ניתוח כפתורים הידוע שלמעשה מחורר קלות את עור התוף ומאפשר איוורור האוזן והקלה. המטרה העיקרית של הטיפול האנטיביוטי היא לחסל את הזיהום החיידקי האחראי לכאב האוזניים, אבל מכיוון שברוב המקרים הסיבה לדלקת היא לא חיידקית, טיפול אנטיביוטי יכול רק לעכב החלמה, להחליש חיסונית ולגרום לדלקות חוזרות. גישה זו הייתה יעילה ביותר במתן הקלה מהירה ומניעת סיבוכים הקשורים לדלקות אוזניים. עם זאת, יש לציין חששות לגבי עמידות לאנטיביוטיקה ותופעות לוואי אפשריות, במיוחד בלקיחה ללא אבחנה וודאית של חיידק.

צמחי מרפא עתיקים בזמנים מודרניים

מספר מחקרים חקרו את השימוש בצמחי מרפא כטיפולים משלימים לדלקות אוזניים. שמנים אתריים המופקים מצמחים כמו שום ושמן עץ התה נמצאו כבעלי תכונות אנטי-מיקרוביאליות, שיכולות לסייע במאבק בזיהום. צמחים נוספים כמו אכינצאה, תרופה צמחית פופולרית, מעוררת את המערכת החיסונית ועשויה להפחית את תדירות דלקות האוזניים. תרופות טבעיות אלו נחשבות עבור הרופאים כטיפולים משלימים אך עדיין ברוב המקרים, רופאים לא משתמשים בצמחי מרפא ככלי מרכזי לטיפול, אלה רק כלי משלים כחלק מהרפואה המשלימה.

גישת הרפואה הסינית המסורתית

ברפואה הסינית המסורתית, הגישה לטיפול בדלקות אוזניים היא הוליסטית, כלומר, הרצון של מטפל ברפואה סינית היא מצד אחד להקל על המטופל, להקל ולהביא לריפוי מהיר של הדלקת, אבל לא פחות חשוב ואף יותר חשוב היא המטרה לטפל בשורש הבעיה, לחזק את מערכת החיסון, להבין למעשה בפועל, איזו מערכת או איזה איבר פנימי מתפקד בצורה פחות יעילה ולעזור לשיקומו.ובמטרה לאזן את אנרגיית הגוף ולחזק את המערכת החיסונית ולמנוע דלקות חוזרות וכך לשפר איכות חיים.

צמחי מרפא סינים לטיפול בדלקת אוזניים

הרפואה הסינית מסתמכת על פרמקופיה צמחית נרחבת, עם צמחי מרפא ספציפיים הידועים בתכונות האנטי-מיקרוביאליות והאנטי-דלקתיות שלהם. כמו כן ישנם צמחים רבים העוזרים לחזק מערכת החיסון, לייבש נוזלים והפרשות מהאוזן, להקל על הכאב ולשקם את רירית האוזניים. מס’ צמחי מרפא בשימוש נפוץ לטיפול בדלקות אוזניים בילדים כוללים חרצית, Forsythia ו- Radix Scutellariae. Lian qiao, huang qin ועוד. צמחים העוזרים לחזק את מערכת החיסון יכולים להיות בין השאר ג’ינסנג, אסטרגלוס, שוש קרח ועוד. על פי מחקרים ונסיון, צמחי מרפא אלה, מביאים תוצאות מבטיחות בהפחתת כאבי אוזניים ודלקות.

דיקור סיני כטיפול בדלקות

דיקור סיני הוא כלי טיפולי מרכזי נוסף של הרפואה הסינית, המשמש כדי לשפר את המערכת החיסונית של המטופלים ולטפל בגורמים השורשיים לדלקות אוזניים חוזרות וכמובן עוזר בצואה מופלאה לטיפול אקוטי בדלקות אוזניים. מחקרים מוכיחים שדיקור סיני יכול לעורר שחרור של אנדורפינים, הפועלים כמשככי כאבים טבעיים.

חיזוק מערכת החיסון

גם הרפואה הסינית וגם הרפואה המודרנית מכירים בחשיבותה של מערכת חיסונית חזקה במניעת דלקות אוזניים חוזרות אצל ילדים. הרפואה הסינית גם ממליצה על התאמות תזונתיות, טכניקות הפחתת מתח (כן כן גם לילדים יש מתחים) ומפגשי דיקור לחיזוק המערכת החיסונית.  גם הרפואה המודרנית מנסה להתמקד באורח חיים בריא, כולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה וחיסונים כדי להגן מפני גורמים לדלקות אוזניים.

סיכום

דלקות אוזניים אצל ילדים עלולות להיות מטרידות, אך ישנן גישות מרובות לטיפול, כולל רפואה מודרנית ורפואה סינית מסורתית. בעוד שהרפואה המודרנית משתמשת בעיקר באנטיביוטיקה ושיכוך כאבים, הרפואה הסינית נוקטת בגישה הוליסטית על ידי שימוש בצמחי מרפא, דיקור ושיפור מערכת החיסון. לשתי הגישות יש יתרונות, וחשוב לשלב בין השתיים לתוצאות טובות יותר. חיוני להורים להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר לדלקת אוזניים של ילדם, תוך התחשבות בטיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים כדי להבטיח את התוצאה הטובה ביותר לבריאותם ולרווחתם.

זיו אלקלעי

מטפל בכיר ברפואה סינית/ מומחה לטיפול בנשים ובילדים

קרדיט לתמונה Freepik

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן