איך מתמודדים עם ההאטה במשק

מאת: ירון לוי

ההאטה במשק הישראלי מורגשת היטב במרבית המגזרים. היא מתבטאת בירידה במכירות מחד, ולא פעם בהגדלת עלויות מאידך, מה שיוצר בעיה תזרימית משמעותית. כולנו מקווים כמובן שתקופה זו של אינפלציה גבוהה וריבית גבוהה תסתיים במהירות, אך גם טובי הכלכלנים אינם יכולים לומר מתי בדיוק ישובו ימים טובים יותר. אכן, בעוד שכלכלות מקבילות לשלנו מציגות שיפור בעת האחרונה, הכלכלה הישראלית עדיין מתקשה לצאת מהתקופה הקשה, בין היתר עקב המצב הפוליטי, ירידת השקל מול הדולר, ועוד. על כן, לכל בעל עסק חשוב להיערך בימים אלו, אם עוד לא השכיל לעשות זאת, ולבנות תוכנית עסקית המאפשרת להתמודד בצורה נכונה עם ההאטה במשק הישראלי.

לעבור לעבודה מסודרת ונכונה

עבודה מקצועית, מסודרת ומדויקת הינה חשובה תמיד, אך כידוע במשק הישראלי מדובר יותר ב- “המלצה” מאשר התנהלות בפועל. חבל שכך, שכן התוצאה הברורה והמיידית היא בלגן, אי וודאות, אי מיצוי של הפוטנציאל העסקי והכלכלי, אובדן לקוחות ואף משברים חמורים. יחד עם זאת, במיוחד בימים אלו אי אפשר עוד לעבוד ‘בערך’ ועל הבסיס של ‘כיבוי שריפות’ ו- ‘יהיה בסדר’. בתקופה הנוכחית של האטה כלכלית במשק אי אפשר עוד להזניח את הטיפול בהיבטים משמעותיים של העסק, הנדחקים לעיתים לקרן זווית, ובפרט אסור להזניח את המישור הכלכלי.

כל בעל עסק חייב כיום להכיר ולהבין לעומק את המצב הפיננסי לאשורו, לרבות היקף ההוצאות בתחומים השונים, רמת ההכנסות והרווחיות המדויקת, כמה ירדו (או עלו) המכירות, מהו מצב התזרים, כמה מחזירים על הלוואות ובאילו תנאים. בימים אלו חייב להיות סדר, התנהלות הרבה יותר קפדנית ומדויקת ממה שהתרגלתם אליה בעבר, ולו מהסיבה שמרווחי הרווחיות שניתן היה להסתמך עליהם קודם, לרוב אינם קיימים.

מבחינת ההוצאות, קשה למצוא עסק שבו הן אינן עולות, בין אם מדובר בעלויות של חומרי הגלם, עלויות הפעלות פס הייצור, עלויות הייבוא מחו”ל, עלויות החשמל והשכירות, עלויות החזרי ההוצאות בדגש על ריבית משתנה, ועוד. אז כאמור, כיום יותר מאי פעם יש חשיבות עצומה לבדיקה מדוקדקת והבנה ברורה של היקף ההוצאות בכל תחום, ואף לבצע את הבדיקות בצורה שוטפת ועדכנית עקב השינויים האינפלציוניים ובריבית במשק.

כמובן, אחד הכלים להבנה בסיסית של הרווחיות הוא דוח הרווח וההפסד של רואה החשבון. עם זאת, אסור לשגות במחשבה כאילו רואה החשבון הוא גורם שתפקידו לייצב את העסק מבחינה פיננסית, ואין להסתמך על הדוחות שלו באופן בלעדי. לדוגמא, בעוד שדוח רווח והפסד של רואה החשבון מצלם ומקפיא מצב מלפני מספר חודשים, ייתכן מאוד שהמצב הנוכחי שונה מאוד מבחינת הרווחיות עקב עלייה בהוצאות וירידה  במכירות. כמו כן, בדוח של רואה החשבון כלל לא מופיעים החזרי ההלוואות שהתייקרו בגלל עליית הריבית, ולפיכך, בעלי עסקים שמסתמכים על הדוח של רואה החשבון עלולים לבצע טעויות משמעותיות בהערכה של הרווחיות.

על מנת לעשות סדר במצב הפיננסי יש לפנות אל יועץ עסקי בעל ניסיון רב, והשכלה כלכלית מקיפה, אשר יבצע סקירה מעמיקה של ההוצאות, ההכנסות  והרווחיות. בהתאם לכך, היועץ העסקי יספק תמונה מקיפה, מקצועית ואובייקטיבית של המצב הכלכלי, התבסס על נתונים מדויקים עדכניים, ובמידת הצורך גם יכתוב לכם דוחות מפורטים שיוסברו בגובה העיניים.

אל תמונת המצב הכלכלית יצטרפו המלצות לשיפור, בדגש על התייעלות בהוצאות, בין אם מדובר במשא ומתן מחודש על הסכמים מול ספקים, שינויים בתמחור מוצרים ושירותים מסוימים, מחזור או סגירה של הלוואות, וכיוצא בזאת. בתוך כך, היועץ העסקי יספק כלים פיננסיים להתנהלות תקינה ונכונה. לדוגמא, היועץ העסקי יסייע לבנות בפעם הראשונה דוח תזרים מזומנים לתקופה של שלושת עד ששת החודשים  הבאים, יסביר את חשיבותו וכיצד מבצעים עדכון תדיר שלו. 

מדובר בדוח המתייחס אל הוצאות והכנסות וודאיות, הוצאות והכנסות לא ודאיות, וכן אל השורה התחתונה. הוא מאפשר לדעת את מצב חשבון הבנק מספר חודשים קדימה, וניתן להסיק ממנו מסקנות חשובות, כמו היערכות לקרחת חריגות, חיזוי מראש של בעיות כלכליות, ביצוע פעולות למניעת תזרים חלש או שלילי,עדכון של הבנק על חריגות צפויות, וכדומה. בד בבד, דוח תזרים מזומנים גם ימנע מכם לשגות בערכת יתר של ההכנסות מול הערכת חסר של ההוצאות.

עובדים עם תוכנית עסקית מקצועית, מפורטת ומסודרת

אם עד היום לא עבדתם עם תוכנית עסקית רצינית, או שלא הייתה בכלל תוכנית עסקית לעסק, הרי שכיום מדובר בהכרח של ממש. מדובר בתוכנית המספק תחזית ברורה של ההכנסות וההוצאות מדי חודש לשנה או השנתיים הבאות, וחשוב להסתייע ביועץ עסקי שמאחוריו מאות תוכניות עסקיות. היועץ העסקי יתחיל בסקירת כלל הפעילויות בעסק, בדגש מיוחד על הפן הכלכלי כאמור לעיל, ולאור התובנות, הבעיות, ההמלצות והפתרונות יבנה תוכנית עסקית זהירה ואפילו מעט פסימית, הלוקחת מרווחי זהירות וביטחון בתקופה זו של חוסר וודאות והאטה במשק.

מטרתה הכללית של התוכנית העסקית היא להגדיל את הרווחיות, ואף את המחזור בעסק, אך בתקופה של האטה כלכלית היא לכל הפחות שואפת לייצב את העסק ולספק לו תשתית איתנה בראייה לעתיד. התוכנית העסקית תתבסס על נתונים מדויקים שנמצאו בבדיקות המקדימות של היועץ העסקי, תגדיר מטרות ברורות וכן צעדים ישימים וריאליים שאינם מבוססים על משאלות הלב, אלא על הבנה מצוינת של הנעשה במשק ובענף, עם תחזיות מדויקות ככל הניתן.

באמצעות התוכנית העסקית ניתן להתקדם קדימה, עם האצבע על הדופק, ולאור תוכנית מסודרת המפרטת את הצעדים הנדרשים. זאת, בניגוד להתנהלות של כיבוי שריפות, שרק הולכות וצוברות תאוצה בתקופה של מיתון והאטה כלכלית. מטבע הדברים, הצעדים שמתווה התוכנית העסקית משתנים מעסק לעסק. לדוגמא, היא עשויה להתוות תמחור מחודש של מוצרים ושירותים בעסק בהתאם לבדיקת רווחיותם האמיתית בתקופה של עלייה בהוצאות ייצור ואספקה. מאידך, ייתכן שלאור הבדיקות תעלה המסקנה שאת חלק מהמוצרים והשירותים כדאי להסיר מהמדף, לפחות בימים אלו.

כאמור, התוכנית העסקית עשויה להתוות גם דרכים להתייעלות בהוצאות, כגון הקטנת הוצאות שאינן הכרחיות, העברת חלק מהשירות בעסק למיקור חוץ, וכדומה. מאידך, בתחום המכירות עשויה התוכנית העסקית להתוות הנחות ומבצעים כדי לשמר את מעגל הלקוחות הקיים ואף להגדילו, להתוות ערוצי מכירה ושיווק חדשים ו/או לחזק את הקיימים, ליצור תמריצים לאנשי המכירות, לחדד את תקציב השיווק במדיה הדיגיטלית, לכוון לשיתופי פעולה עסקיים, וכדומה.

התמודדות עם ההאטה במשק – בהתאם לעסק

הנקודות שהובאו לעיל הן כלליות, וכמובן שבשטח המצב משתנה מעסק לעסק. כך למשל, יש עסקים שעבורם הדבר הנכון ביותר יהיה לנסות לשמר את הראש מעל המים עד שתחלוף הסערה, ואילו עבור אחרים דווקא נוצרו הזדמנויות יפות להגדלת הרווחיות והמחזור, למשל עקב סגירה של מתחרים ו/או יצואנים הנהנים מהתחזקות של הדולר. לכן ההמלצות של היועץ העסקי עשויות להיות שונות, אך מה שבטוח הוא שבתקופה זו של אי וודאות חובה להתנהל בצורה הרבה יותר מקצועית ומסודרת. ההיבט החיובי של המצב הוא, שעסקים שישכילו לקחת ייעוץ עסקי ייהנו בכל מקרה משיפור בהתנהלות השוטפת, בניהול הפיננסי, במערך המכירות ועוד, כאשר הכלים שיקבלו עוד ילוו אותם לתקופה ממושכת, הרבה מעבר להאטה הנוכחית שכולנו מקווים שתסתיים עד מהרה.

קרדיט לתמונה Freepik

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן