במשך עשורים שלמים, תחנות הדלק ליוו אותנו דור אחרי דור. התרגלנו להגיע עם הרכב, לתדלק ולהמשיך לנסוע. אלא שיש לכך השלכות סביבתיות והן משפיעות על החיים שלנו באופן ישיר. מדובר בנזקים לאיכות האוויר שאנחנו נושמים, פליטה מזהמת של הרכבים וגם זיהום של הקרקע, אליה מחלחלים דלקים ושמנים. התוצאה של זיהום האוויר המתמשך היא פגיעה באקלים ותופעות טבע הרסניות שקורות לעיתים תכופות יותר בשנים האחרונות. סופות, שיטפונות, שריפות ענק, הצפות וטמפרטורות גבוהות יותר ויותר- כל אלה גורמים לפגיעה בחיי אדם ורכוש בכל העולם. אולם, רגע לפני שיהיה מאוחר, אפשר עדיין לנסות ולהפחית את הנזקים בדרך מיידית. מדובר על מעבר לתחבורה חשמלית שהיא לא מזהמת, שקטה, נוחה וזולה יותר לתפעול. כן, רכב חשמלי הפך בשנים האחרונות לנפוץ יותר וגם בישראל התפתח שוק לא קטן, בייחוד עם כניסתה של טסלה. רכב חשמלי צורך חשמל שמגיעה לסוללה שברכב וכך הוא נוסע. החשמל מגיע לרכב בעזרת כבל שמתחבר מהרכב לעמדת טעינה חשמלית שיש בה שקע. ניתן לטעון רכב חשמלי בבית, אך בדרך כלל, עמדות הטעינה הן ציבוריות ופרושות בכל מיני מקומות כמו חניונים, מרכזי קניות, כבישים ראשיים ועוד. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות של עמדות הטעינה החשמליות בעולם. עוד ועוד עמדות טעינה ציבוריות מוקמות בפריסה רחבה כדי לעודד את השימוש ברכב חשמלי. הנתונים מראים שבכל מקום שבו הייתה השקעה בתשתיות טעינה חשמליות, נרכשו שם יותר רכבים חשמליים ביחס למקומות אחרים. ומה בישראל? יש אצלנו עמדות טעינה חשמליות שפזורות ברחבי הארץ ובשנה האחרונה חל שינוי לטובה והוקמו עמדות נוספות בתהליך מואץ. מדובר בהשקעות של משרד האנרגיה שהחל בהקמת עמדות נוספות, חלקן מהירות. עמדות הטעינה הללו פרוסות בכל הארץ, בחניונים ציבוריים, בכבישים מהירים, מרכזי קניות ועוד. ניתן למצוא עמדות טעינה בקניוני עזריאלי, באזור מפרץ חיפה והקריות, בים המלח, הרצליה, רעננה, חניונים בתל אביב ומקומות נוספים רבים. חוץ מהעמדות הקיימות, התכנון הוא להרחיב את הכמות שלהן ולהקים עמדות טעינה מהירות יותר, כך שזמן הטעינה יתקצר והנסיעה תהפוך לנוחה יותר. חוץ מהשקעות של משרד האנרגיה, ישנן השקעות של חברות פרטיות כמו חברת סונול, שצפויה להקים בשנה הקרובה כשלושים עמדות טעינה מהירות בתחנות הדלק שלה ברחבי הארץ ולפי החזון של החברה, היא צפויה להרחיב את המיזם גם למתחמי עזריאלי, שם יוקמו עשרות עמדות נוספות. מיזם פרטי נוסף הוא של חברת EV Edge, אשר תקים כמאה עמדות טעינה בנכסים של חברת אמות השקעות. העמדות החדשות יותקנו במרכזי מסחר, קניונים ומגדלי משרדים, כך שגם הקונים וגם העובדים במתחמים הללו יוכלו לטעון את הרכבים בנוחות. גם קבוצת לובינסקי השקיעה והקימה למעלה ממאה עמדות טעינה חשמליות במתחם שורק, דבר שעוזר לעובדי החברה וגם להגדלת המכירות של רכבים חשמליים שהקבוצה מייבאת בהצלחה עבור קהל רחב יותר. כמו שמראים הנתונים בכל העולם: מקום שיש בו תשתית לטעינה חשמלית טובה, שם ימכרו יותר רכבים חשמליים. השיטה עובדת בהצלחה, מסתבר. משמעותית לא פחות היא חברת טסלה שנכנסה לישראל לאחרונה, הקימה עמדות טעינה מהירות בקניון עזריאלי בתל אביב ומרחיבה את הפרישה הארצית. כך למשל, טסלה תקים בקרוב עמדות מהירות במצפה רמון ולאחר מכן באילת, כמו גם בחיפה. המטרה של טסלה היא שהתשתית הרחבה והמתקדמת שלה תשמש את הקונים הרבים שכבר נוסעים ברכבים שלה כאן ואף תגדיל את קהל הקונים המקומי.
כמו בכל העולם, גם ישראל נכנסה לעידן הלא מזהם, עידן תחבורתי שבו אין צורך בדלק, רעש ותשתית שפוגעת בסביבה. אין ספק שמה שקורה כעת הוא צעד חשוב לקראת העתיד שבו כמות תחנות הדלק תצומצם לטובת עמדות טעינה חשמליות נקיות, בדרך לאיכות סביבה גבוהה ואקלים נוח יותר.
קרדיט תמונה: unsplash