מה חשוב לדעת לגבי ימי מחלה בעבודה? נועצנו עם מומחה בנושא זכויות רפואיות

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר היוצאים ל שוק העבודה, וצפוי כי מגמה זו עתידה להתגבר. יש לזכור כי היוצאים החדשים לשוק העבודה נחשפים לראשונה לעולם מושגים חדש, העשוי להיות מבלבל בתחילה: דמי הבראה, השתלמות, הלנת שכר, ועוד. אי-הכרת שלל מושגים אלה על בוריים עשויה להוביל לפגיעה בזכויות העובד, חס וחלילה, ועל כן חשוב להבינם לעומק. אחד המושגים היותר חשובים וברי-שימוש שצריך כל עובד להכיר, הוא ‘ימי מחלה’. נועצנו באדם שהינו מומחה בנושא זכויות רפואיות בכדי לקבל תשובות לכל השאלות שעשויות לצוץ בנוגע לימי מחלה.

“כל עובד שכיר במדינה מקבל ‘הקצבה’ שנתית של ימי עבודה בהם מותר לו להיעדר ממקום העבודה ועדיין לקבל את שכרו בעבור אותו יום בו נעדר, וזאת בשל מחלה או מצב בריאותי הדורש טיפול או מנוחה,” אמר אותו מומחה בנושא זכויות רפואיות . “זה נכון גם לגבי מצב בו צריך אדם לסייע לבן משפחה חולה, לא עלינו. אין עובד צריך לבקש את רשותו של מעסיקו בכדי לקבל יום מחלה. זהו עיקרון ימי המחלה על רגל אחת. ימי מחלה של שכירים זהו עיקרון מעוגן בחוק, ויש לו שלל הסתעפויות שחשוב להכיר.

ימי מחלה – מומחה בנושא זכויות רפואיות מסביר את שחשוב לדעת

מי זכאי לימי מחלה?

“כל אדם העובד כשכיר במדינה. ישנם מגזרים שונים, כגון מגזר עובדי המדינה, הזכאים להטבות נוספות, מעבר למה שמקבל שכיר העובד במגזר הפרטי.”

לכמה ימי מחלה זכאי עובד שכיר?

“כל שכיר זכאי ל-1.5 ימי מחלה בכל חודש בו הוא עובד, כלומר ל-18 ימי מחלה בשנה. ניתן לצבור ימי מחלה שלא נוצלו לשנים הבאות באותה עבודה. יש לציין כי ניתן לצבור עד 90 ימי מחלה, אך לא יותר מכך. זהו נתון ברירת המחדל, אך ישנם ענפי עבודה מסוימים המאפשרים צבירת ימי מחלה בנפח גדול יותר.”     

אם במהלך תקופת ימי מחלה שנוצלו על ידי עובד ישנם ימים בהם גם כך לא עובדים בהם, האם ימים אלה ייחשבו כימים שנוצלו כימי מחלה?

זכויות רפואיות (מקור: Shutterstock)

“ממש לא. ימים שבהם זכאי אדם לחופש מטעם החוק לא ייחשבו כניצול ימי מחלה, גם אם התרחשו בעת חופשת מחלה על חשבון המערכת. תחת הגדרה זו נכללים ימי שבתון (שבתות, וכן חגים בהם כלל הציבור אינו עובד), חופשות לידה, ימי אבל במשפחה, וימי אימון והכשרה לעבודה.” 

מה חשוב לדעת לגבי ניצול ימי המחלה?

“החל מהיום השני של חופשת המחלה, יוכל העובד להתחיל לקבל דמי מחלה בעבור כל יום בו הוא בחופשת המחלה. אסור לפטר עובד בעת היעדרות זו, וכן אסור למעסיק לנכות ממכסת ימי המחלה ימים עליהם אין העובד מקבל דמי מחלה – דוגמת יום חופשת המחלה הראשון, או היעדרות בשל מחלה בת יום אחד בלבד.”

זה עוד לא הכל. “יש לשים לב כי למעסיק אסור לנכות ימי חופשה במקום ימי מחלה העומדים לרשות העובד,” הוסיף אותו מומחה בנושא זכויות רפואיות. “ככלל, יש לשים לב בדקדוק, ומדי חודש בחודשו, כמה ימי חופשה ומחלה נוכו מתלוש המשכורת. אם דבר מה אינו נראה הגיוני ברשום, יש לפנות מיד למעסיק ולהצביע על הטעות. ככל שמתריעים על השגיאה מוקדם יותר, כך גובר הסיכוי לתיקונה.”

מה בדבר ניצול ימי מחלה עבור טיפול בבן משפחה?

“החוק קובע כי עובדים זכאים להשתמש במכסת ימי המחלה העומדת לרשותם על מנת לטפל בילד שלהם, בבן או בת הזוג, וכן בהוריהם, באם אלו זקוקים לליווי בשל מצב רפואי רעוע.”

אילו הוכחות צריך להביא למעסיק בדבר חופשת המחלה?

“על העובד המבקש לקבל דמי מחלה על ימי היעדרותו להמציא למעסיקו טופס אישור מחלה חתום על ידי רופא. אישור זה יכלול את שם החולה ומספר הזהות שלו, וכן את ציון התקופה בה העובד לא היה יכול לעבוד בשל מצבו הרפואי. אם עוד לא שב לבריאות איתנה, על הרופא לציין את הערכתו בדבר פרק הזמן שיחלוף עד שהעובד יחזור לכשירות.”

מה יש לעשות אם צץ הצורך לצאת לחופשת מחלה לאחר שמכסת הזכות של עובד פלוני כבר מוצתה לחלוטין?

תלוש משכורת (מקור: Shutterstock)

“במקרה כזה, בדרך כלל המעסיק יוציא את העובד לחופשה ללא תשלום. אם המעסיק מעוניין בכך (אין הדבר מחייב בחוק), יכול המעסיק לשלם לעובד דמי מחלה על חשבון ימי מחלה שיצבור העובד בעתיד.”

 מה ניתן לעשות אם בסיום ההעסקה נותרו לעובד ימי מחלה שלא נוצלו?

“בעת סיום יחסי עבודה, בשונה מימי חופשה שנצברו ולא נוצלו, לא יכול העובד לפדות בכסף את ימי המחלה שנותרו לו במכסתו. ישנם מקומות עבודה שיוצאים מכלל זה, אך לרוב, אין זה המצב.”

לא לתת לזכויות ליפול בין הכיסאות

“למרבה הצער, גם היום, עובדים רבים, שכירים כעצמאים, אינם מודעים לזכויותיהם בנוגע לימי מחלה. הדבר מהווה פרצה עבור מעסיקים לא הוגנים, וכן עבור מקומות עבודה המתנהלים בצורה לא-מסודרת. כך דברים נופלים בין הכיסאות,” אמר לנו אותו מומחה בנושא זכויות רפואיות. “אמנם רוב המעסיקים הם ישרים והוגנים, אך מדי פעם צצה פרשה הנוגעת לניצול שכירים במקום העבודה. בכדי למנוע מצב בו הקורבן המדובר יהיה את או אתה, רצוי ומומלץ להכיר את החוק לעומקו. רק כך יוכל השכיר לוודא שהוא אכן מקבל את כל המגיע לו ממקום העבודה.”

אלו הם עקרונות חוק ימי המחלה. לא כולם מופיעים כאן, שכן היריעה קצרה מלהכילם. יש לציין כי במקרים מסוימים של אי-צדק שנעשה עם שכיר במקום העבודה, יכול אותו שכיר להיעזר בשירותיו של מומחה בנושא זכויות רפואיות, שיעזור לו לקבל את המגיע לו ממעסיקו. בתקווה לא יהיה צורך בכך, ב”ה. ובכל זאת, טוב שיש בעלי מקצוע מסוג זה, הבקיאים בתחום ויודעים כיצד להניע את גלגלי הבירוקרטיה המקומית.

קרדיט תמונה Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן