מה זה תפילת הדרך ומתי אומרים אותה?

תפילת הדרך היא תפילה שתיקנו חז”ל לאנשים היוצאים לנסיעה ארוכה ועלולים להינזק. בתפילה מבקשים מאלוקים להישמר מכל מיני פגעים שקיימים ביציאה לדרך. בעבר הרחוק המעבר בין מדינות שונות היה כרוך בסכנות רבות והנסיעה גם הייתה לוקחת חודשים רבים ולעתים אף יותר, מה שגרם לסכנות להיות הרבה יותר מוחשיות ומעשיות. מי שישים לב לנוסח תפילת הדרך ישים לב שרוב התפילה כוללת אירועים שהיו מאוד מעשיים בימים שבהם תוקנה התפילה, והיום פחות מעשיים אם כי עדיין קיימים. נוסח התפילה כולל תפילה על שודדים בדרך, חיות רעות ועוד פורעניות שונות שיכולים לקרות בדרך. דברים אלו היו קורים מדי יום לאנשים שעברו ביערות בין מדינות שונות וקיים הרבה פחות היום. עם זאת ההלכה לומר תפילת הדרך לא השתנתה ועדיין היום כשיוצאים לדרך רחוקה נהוג לומר תפילת הדרך. לצד הסכנות שהיו פעם, ניתן למנות היום סכנות לא קטנות יותר שיכולים להתרחש מדי יום. בתפילת הדרך מתפללים גם על מניעת כל דבר רע, הכולל תפילה על תאונות דרכים, ושאר אסונות קשים המצויים כיום. נוסח התפילה הוא שונה בין העדות, ולכן ניתן למצוא נוסחאות שונות לתפילה. כל שונה תפילת הדרך עדות מזרח מתפילת הדרך נוסח אשכנז. החילוקים בתפילה הם בעיקר שינויים בנוסח אולם מדובר באותה תפילה שמיועדת למניעת אסונות בדרך. אחרי התפילה יש מי שנוהג להוסיף פסוקים נוספים שמסוגלים לשמירה.

מתי אומרים תפילת הדרך?

תפילת הדרך נאמרת כשנוסעים בנסיעה מעיר לעיר או מדינה למדינה בתנאי שיש מרחק ביניהם. המרחק לא צריך להיות גדול, הדבר היחיש שצריך שיהיה רצף ללא בתים בין הערים.

האם נהוג לומר תפילת הדרך גם במטוס?

התשובה אינה חד משמעית, חלק מהפוסקים חושבים שנכון להגיד ויש פוסקים שאומרים שתפילת הדרך לא תוקנה עבור נסיעה במטוס ולכן לא אומרים אותה.

האם אומרים תפילת הדרך בים?

נסיעה על גבי אונייה בים מחויבת בתפילת הדרך ככל ומדובר בנסיעה מעיר לעיר, במידה ומדובר בשייט פשוט להנאה ולא נסיעה לא אומרים תפילת הדרך.

מה ההבדל בין תפילת הדרך לברכת הדרך?

אין שום הבדל בין תפילת הדרך לברכת הדרך , בעדות המזרח נפוץ יותר השימוש בביטוי ברכת הדרך במקום הביטוי תפילת הדרך.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן