ניתוח התנהגות – בין תיאוריה לפרקטיקה טיפולית

בתיאוריה – מהו ניתוח התנהגות?

ההתנהגות האנושית היא נושא מרתק למחקר. במסגרת האינטראקציה היומיומית שלנו עם אנשים אחרים, אנו נחשפים לדפוסים התנהגותיים שנדמים לנו לעיתים כחריגים וכמוזרים. פעמים רבות, אף האדם עצמו מתקשה להבין את מניעיו שלו.

ניתוח התנהגות יישומי הוא גישה מדעית חינוכית שצמחה מתוך תיאוריית הביהביוריזם (התיאוריה ההתנהגותית). הגישה עוסקת בגילוי ובאיתור גורמים סביבתיים המעצבים ומשפיעים על התנהגותו של אדם, תוך התחשבות בגורמים ביולוגיים ופיזיולוגיים. תפקידו של מנתח ההתנהגות הוא לאתר דפוסים חוזרים של התנהגות בלתי רצויה או מזיקה, שאינה מאפשרת לאדם לנהל חיים תקינים ומאושרים, להכחידה ולהחליפה בהתנהגות רצויה. זאת באמצעות מתן חיזוקים שליליים וחיוביים, בהתאמה.

טיפול התנהגותי מתמקד בכול קשת האוכלוסייה: ילדים, נוער ומבוגרים, ובטווח רחב של לקויות וקשיים: קשיי קשב וריכוז, עיכוב התפתחותי, אוטיזם, אלימות בלתי מרוסנת, חרדות ועוד. ביכולתו של מנתח התנהגות מנוסה ומיומן להביא לשיפור משמעותי במצבם של מטופליו. טיפול אפקטיבי הוא טיפול המעצים את נקודות החוזק של האינדיבידואל ואת תחושת המסוגלות שלו. זאת לצד הקניית מיומנויות חדשות של למידה, ושיפור היכולת הקוגניטיבית. היות והטיפול הוא ארוך וממושך, מומלץ להתחיל את התהליך מוקדם ככל האפשר. מחקרים מלמדים כי טיפול בגישת ניתוח התנהגות בפעוטות ובילדים משיג את התוצאות הטובות ביותר.

בפרקטיקה – שלבים בניתוח התנהגות

לאחר צפייה במטופל בסביבתו הטבעית ואיסוף מידע, מפתחים המטפל תוכנית התערבות, ומציב יעדים ומטרות להמשך. התוכנית מותאמת לצרכיו הפרטניים של כול מטופל ומטופל ובמהלכה, כאמור, מתמקדים בהפסקת התנהגות מזיקה ובאימוץ דפוסי פעולה חיוביים. שימור ההתנהגות הנרכשת מושג באמצעות חזרה אינטנסיבית על פעולות והנחיות רלוונטיות. למידה של התנהגות חדשה היא הדרגתית ומבוססת על שלושת שלבי ההתנהגות האנושית:

גירוי – המטפל חושף את המטופל לגירויים שונים ובוחן את תגובתו. הגירוי הוא גורם סביבתי, הקודם להתנהגות ומחולל אותה, למשל: גירוי מילולי, מאורע שהתרחש, חפץ כלשהו או הופעתו של אדם מסוים בחדר.

תגובה – ההתנהגות או חוסר ההתנהגות, המגיעה בעקבות הגירוי.

תוצאה – המטפל צופה בהתנהגות המטופל, ומחליט על סוג החיזוק שברצונו לתת. על התנהגות רצויה ומקובלת חברתית, יינתן גמול חיובי. לעומת זאת, התנהגות הנחשבת למזיקה או לבלתי מקובלת, תחייב מתן חיזוק שלילי.

ניתוח התנהגות יישומי הוא תחום מורכב, מרתק ומצריך אינטליגנציה רגשית גבוהה. פעמים רבות, נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות על מנת להבטיח את הצלחת הטיפול. כאמור, המפתח לתהליך מוצלח הוא יכולת התמרון בין תיאוריה לפרקטיקה. שמירה על האיזון העדין בין השתיים דורשת מיומנות והכשרה מתאימה. בהקשר זה, נדרשת מסגרת לימודים מקיפה ומעמיקה שתעניק לסטודנט את ההכשרה התיאורטית והמעשית הדרושה למקצוע חשוב זה.

הדרך לקריירה מרתקת ומשמעותית

לראשונה בישראל, ישנה הזדמנות לקבל הכשרה מעמיקה בתחום באמצעות תוכנית לימודים ייחודית, המשלבת לימודים תיאורטיים לצד התנסות מעשית. הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללה האקדמית כנרת מציעה תואר שני בניתוח התנהגות. תכנית הלימודים, שהיא הרחבה והמעמיקה ביותר בארץ, פותחה בשיתוף טובי המוחות בענף חקר ההתנהגות. מטרת התכנית היא להכשיר דור חדש של חוקרים אשר יהוו את חוד החנית בתחום ניתוח ההתנהגות בישראל.

במהלך התואר ישתתפו הסטודנטים בכנסים אקדמיים וישמעו הרצאות מפי מומחים מובילים. בנוסף, יזכו הסטודנטים להדרכה ולליווי צמוד כאשר הם עושים את צעדיהם הראשונים בתור מנתחי התנהגות מן המניין. בראש התכנית עומד פרופסור עמוס רולידר, אשר נבחר על ידי חברי העמותה העולמית למנתחי התנהגות כאחד מהחלוצים בתחום.

רולידר הוא מהחוקרים הפוריים והמשפיעים ביותר כשמדובר בניתוח התנהגות. עבודתו המחקרית מתרכזת בבחינת יעילותן של התערבויות התנהגותיות, לצורך טיפול בטווח רחב של קשיים ולקויות. בנוסף, עוסק רולידר בהדרכת הורים, ומייעץ לאנשי חינוך בנושא התמודדות עם קשיי התנהגות ותפקוד של ילדים.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן