לוהאריה: איך להירגע מלחץ נפשי?

חווים מתח, לחץ וחרדה? מדריך מאת לוהאריה להקלה על לחץ נפשי, שיעזור לכם לקראת שינוי ובחירת כיוון בחיים או אם מקור הלחץ הוא בכלל מבחן, טסט, מעבר דירה, ראיון עבודה וכו’

אומרים שסטרס הוא “המגיפה השקטה” של המאה ה21.

אנשים רבים חווים סטרס, לחץ וחרדה באופן תכוף ואף שגרתי בחיי היומיום שלהם. למרבה הצער, זו מגמה שאנחנו רואים הן במבוגרים והן בצעירים ובני נוער.

הביטויים של סטרס הם רבים ושונים. לעיתים אלו תחושות עמומות, מתמשכות ומעיקות, כמו חשש לבריאותנו ולמשפחתנו, דאגות כלכליות, קושי בבחירת עבודה, מקום מגורים או כיוון בחיים. ולעיתים אנחנו חווים אותן במלוא עוצמתן בנסיבות נקודתיות, כמו מבחן, טסט, ראיון עבודה, דייט, וכדו’.

סטרס לעיתים קרובות יהיה מלווה בעצב וכאב נפשי, תסכול, זעם, תשישות ותנודות במצב הרוח. במקרים של סטרס ומתח קיצוניים ומתמשכים, אנחנו עשויים לחוות התקפי חרדה, התפרצויות זעם, דריכות וערנות יתר, קושי להירדם ונדודי שינה. הדבר עלול להשפיע על בריאותנו הנפשית והפיזית ועל תפקודנו בחיים – הרגלי התזונה שלנו, מערכות היחסים שלנו, מילוי מטלות ומחויבויות בעבודה, יכולת ריכוז בלימודים, ועוד.

כאשר אנחנו נתונים בסטרס אנחנו עשויים להריץ במחשבותינו ללא הרף סרטים ותרחישים שבהם אנחנו נכשלים, מאויימים או נפגעים. לעיתים נסגל דיבור עצמי פנימי שיש בו שליליות וייאוש, או שננסה לשנן שוב ושוב כללים שיגרמו לנו לחוש בטוחים ובשליטה.

אם אתם חווים משהו מבין התסמינים האלה, באופן תכוף או אולי אפילו ממש ברגע זה – כדאי שתעצרו ותקראו את המאמר הזה.

לוהאריה: ” המתח והחרדה הן תגובות טבעיות למצבי דחק, אך אפשר להתמודד עם אתגרים ועם חוסר וודאות באופן אחר” קרדיט תמונה pexels

לוהאריה מסבירה: למה אנחנו לחוצים?

העולם מתנהל כיום, בחסות המהפכה הדיגיטלית, באינטנסיביות שלא הייתה כאן קודם. זהו מקצב המביא איתו התמודדויות שהחברה לא התעמתה איתן מעולם. ריבוי האפשרויות, הערוצים והפלטפורמות היא נהדרת ומבורכת, אך היא מביאה איתה גם קשיים. עומס גירויים, אפליקציות ואטרקציות דיגיטליות “זללניות זמן”, קושי למקד את הקשב, צורך להסתגל לשינויים תכופים, ועוד.

אנחנו מצויים בתקופה של פוסט מגיפה עולמית שטלטלה לכולנו את המציאות הנוחה והמוכרת. העולם מצוי בפיתוח טכנולוגי חסר תקדים שמביא אי וודאות לגבי איך יראה העתיד התרבותי, הכלכלי, האקלימי, וצורך במנהיגות והובלה. זוהי החוויה שמספקת המאה 21 לחיים בה, ובמציאות שכזו, זה טבעי ואף נורמלי לחוש אי יציבות, או חוסר ודאות.

אולם, הסטרס והחרדה עלולים להפוך להיות חלק אינטגרלי מהחיים. אנשים רבים מקיימים חוויית חיים לחוצה ומתוחה שבאופן מתמיד יש בה קושי, עול, סבל, היעדר רצון, תשישות נפשית ופיזית. לכן באופן טבעי הם מתקשים לנהל את חייהם מתוך תחושות של אושר, סיפוק ורווחה.

אך זה לא חייב להיות ככה.

המתח והחרדה הן תגובות טבעיות למצבי דחק, אך אפשר להתמודד עם אתגרים ועם חוסר וודאות באופן אחר.

לוהאריה מספרת כי הלחץ הנפשי יוצר פרדוקס. כשאנחנו נמצאים במצב נפשי של מתח, חרדה ולחץ, אנחנו מתקשים לחשוב בבהירות. הפרספקטיבה שלנו צרה, ויכולת המיקוד שלנו מצטמצמת. איתה, מצטמצמת גם היכולת לחשוב באופן מושכל, נבון ויצירתי על פתרונות. זה מקשה עלינו להסתמך על החוזקות שלנו כדי להתגבר על אתגרים.

באופן זה המנגנון הנפשי שיוצר את המתח והחרדה לא פועל בעדנו, אלא בולם את היכולת לצאת מהמצב המאיים והמלחיץ.

אז איך מתמודדים? עצת לוהאריה להקלה על מצבי מתח וחרדה

אם אתם חווים כעת, ברמה זו או אחרת, תחושה של מתח, לחץ וחרדה, הנה כמה עצות מאת לוהאריה שיכולות לסייע לכם.

שלב ראשון – הניחו לרגש לעבור דרככם

השלב הראשון שעליו ממליצה לוהאריה הוא המוכנות וההסכמה להרגיש את הרגשות במלואם. בין אם אלו רגשות עמומים או ספציפיים, המפתח הוא לא להיבהל, לנסות לברוח, לטשטש או לעמעם אותם. חשוב לא למהר להכריז שהכל בסדר או לחפש עוגנים חיצוניים שידחיקו, יסיחו את הדעת או יחזירו את השליטה ברגש.

זה נכון שהחוויה הרגשית אינה נעימה, אך הניסיון להימנע ממנה לא יצליח. ההדחקה, הבריחה וההתעלמות, עלולות לכלוא את הרגש מתחת לפני השטח של הנפש שלכם. משם הוא יטיל צל של מועקה וקושי על חוויית החיים שלכם, ילך ויצטבר עד שיציף אתכם.

במקום לברוח מהכאב, הרפו לתוכו. אפשרו לעצמכם להרגיש את הרגש במלואו.

“זכרו שהרגש הוא בר חלוף”, אומרת לוהאריה.

אז אל תיבהלו מן הרגשות שלכם, אלא תנו להם מקום, הבינו אותם, התבוננו בהם. אל תדחיקו אותם.

זכרו כי יש קשר הדוק בין הרגשות שלכם לבין המחשבות שאתם חושבים וכי ככל שתלמדו להכיל ולעבד את הרגשות שלכם, כך תוכלו לנקות את הראש וליצור בהירות מחשבתית שתסייע לשחרר מתח נפשי על ידי רעיונות ומחשבות מרגיעים ומגבים.

שלב שני – שחררו את האחיזה בכאב ובסבל

לעיתים הנפש נאחזת ברגש השלילי.

הדאגה, החשש והפחד אוחזות בשיח הפנימי, ולא נותנות מקום לקולות אחרים – לעיבוד ועיכול של הסיטואציה, לחשיבה תבונית ואסטרטגית, או לרגשות נוספים לבוא לידי ביטוי.

לעיתים אנחנו שופטים ומבקרים את עצמנו על הרגשות שעולים בנו. השפיטה, הביקורת וההלקאה העצמית יוצרת עומס נפשי נוסף שמקשה עלינו להתמודד עם הסיטואציה ועם הרגש שעולה באופן כן, בהיר וענייני.

לגישתה של לוהאריה, פעמים רבות הבחירה ברגשות חיוביים על פני שליליים, נובעת ממסוגלות לתת אמון בעצמכם ובחיים ולעבור מהלך רוח הישרדותי להלך רוח שיש בו ביטחון קיומי.

זו גם הסיבה שלעיתים אנחנו נקשרים לרגשות שליליים כמו דאגה וחוסר וודאות, נאחזים בהם ולא נותנים להם לחלוף, זאת מכיוון שאנו מאמינים כי הם מגינים עלינו מפני תרחישים שליליים שעלולים לאיים אלינו ומאפשרים לנו להיות מוכנים לכל צרה שלא תבוא. בכך אנחנו לא מניחים לעצמנו לחוות נינוחות, הרמוניה ורווחה – שהן תחושות נעימות פי כמה, וגם הרבה יותר מועילות ובריאות לנו.

הפתרון של לוהאריה הוא להכיר בכך כי טבעם של הרגשות הוא תנועה וזרימה מתמדת. לא לשפוט את הרגשות, לא לחשוש מהם, לא להיקשר אליהם ולסיפור שהםמספרים, אלא לאפשר לרגש להתקיים ולחלוף כלעומת שבא.

לוהאריה ממליצה להתייחס לעולם הרגשי שלנו כאל נהר מים חיים, המצוי בתנועה מתמדת ומביא עימו בכל פעם זרם אחר.

מתוך ערכת הקלפים מילים של אהבה מאת לוהאריה קרדיט תמונה יח”צ

שלב שלישי – התבוננו על עצמכם מהצד בזמן שאתם חווים את הרגש

בזמן שאתם חווים את הרגש, נסו במקביל להפעיל את המיינד שלכם כך שיפעל בעדכם ויאפשר לכם להתבונן על עצמכם מהצד. סגלו נקודת מבט של צופה, ער, מודע לסיטואציה, נוכח, מתבונן, שקט ויציב, שאינו מחווה דעה או מותח ביקורת על הרגשות והבחירות, אלא רק צופה בהם בעניין וסקרנות.

הדבר מאפשר פרספקטיבה שהיא מעין עוגן פנימי ושקט שאינו מטולטל גם במצבים סוערים.

בכך תבססו יכולת להפריד בין הרגשות לבין חוויית העצמי שלכם.

בדרך זו תוכלו להחזיק את התקווה ואת כוח הרצון, נוכחים ואיתנים בתוככם, על אף הטלטלה הרגשית.

תוכלו להבין ולפענח את הסיטואציה באופן שאינו פוגם בתחושת המסוגלות והיכולת שלכם.

היכולת לחוות את הרגש במלוא עוצמתו, ובו זמנית להתבונן על עצמנו מהצד, מאפשרת פרופורציה ובהירות. נקודת המבט הזו נותנת אפשרות לנוע דרך החוויה הרגשית, ולעבור דרכה ולצאת מצדה השני.

שם ממתינה לנו קשת רחבה של תחושות, רגשות והזדמנויות שהסיטואציה טומנת בה.

ההמלצה של לוהאריה: התבוננו על עצמכם מהצד בזמן שחווים את הרגש קרדיט תמונה pexels


השלב הרביעי – העבירו משקל אל עבר עוגנים של יציבות וודאות בתוככם

בעוד אתם נותנים לרגש לחלוף בכם, העבירו את המשקל ותשומת הלב אל עבר עוגנים הקיימים בכם.

אלו הם אזורים של ביטחון, וודאות ויציבות, המצויים בנפש שלכם.

אלו עוגנים פנימיים וייחודיים לכם, שיכולים להיחוות באופן שונה אצל כל אחד ואחד:

  • זו יכולה להיות ידיעת לב חזקה שאומרת לכם שהכל ממש בסדר בתוככם, גם אם בחוץ סוער.
  • זה יכול להיות תחושה של מסוגלות פיזית המקנה לכם יציבות, נוכחות ועוצמה.
  • זו יכולה להיות תחושה של רצון חזק מאוד להתגבר על אתגרים המביא עימו מסוגלות וחיוניות, ונכונות לעבור דרך כל קושי שיבוא.
  • זו יכולה להיות תבונה שיודעת לעשות סדר ולהביא בהירות באמצעות השכל והמחשבה.
  • זו יכולה להיות אופטימיות טבעית שמביאה עימה משב רוח או קרן שמש פנימיים של תקווה.
  • זה יכול להיות הומור שמכניס גם לתוך סיטואציות מאתגרות, קלילות ופרופורציה.

מצאו את המרחבים הפנימיים האלו בתוך הנפש שלכם, וגם גלו בתוככם עוד נקודות של חוזקה, העבירו אליהם את תשומת הלב והמשקל שלכם, ושאבו מהם כוח, יציבות, וודאות ואיזון.

כדי לסייע בכך יצרה לוהאריה הקלטת שמע מדיטטיבית הזמינה להאזנה ביוטיוב – לחצו להאזנה: איים של וודאות.

איים של וודאות פנימית – הקלטת שמע מדיטטיבית מאת לוהאריה קרדיט תמונה pexels

המלצות נוספות מאת לוהאריה להתמודדות עם אירועים ותקופות של מתח וחרדה

להגביר את השקט

אם אתם בתקופה מתמשכת שמעוררת בכם קושי, אי ודאות, מתח, לחץ וחרדה, לוהאריה מזמינה אתכם להיעזר בערכת “להגביר את השקט” . זוהי ערכה חינמית המורכבת מ6- הקלטות שמע מדיטטיביות. ההאזנה אליהן תסייע לכם ליצור איזון, רוגע, בהירות והקלה.

לחצו כאן לקבלת הערכה להגביר את השקט”.

סדנת Mpower

אם אתם צעירים החווים אתגר הנוגע למציאת כיוון וייעוד בחיים, דעו שאתם לא לבד.

לוהאריה וצוות האוניברסיטה הקוסמית יצרו בדיוק בשביל זה את סדנת M:power. קורס קצר שנועד לסייע לצעירים בגילאי 22-30 להתחבר למשמעות פנימית, ולבסס אותה בתוכם כעוגן ומצפן ניווט בצמתי בחירה.

זהו קורס שבו תפגשו צעירים נוספים, שממש כמוכם נמצאים בשלב של בחירת כיוון וייעוד, ורוצים לכוון את עצמם למסלול המימוש וההגשמה הנכון עבורם. מוזמנים להצטרף למחזור הבא של סדנת M:power ולקבל כלי מהותי לחיים.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן