איש העסקים והיזם גלעד קריין עם המדריך המלא לפתיחת עסק עצמאי

גלעד קריין הוא יזם סדרתי ונווד דיגיטלי שעובד מכל רחבי העולם. גלעד מלווה עסקים בתחילת דרכם, ויש לו כמה טיפים שאתם חייבים להכיר אם החלטתם לפתוח עסק עצמאי.

בישראל יש 440 אלף עובדים עצמאיים, והם מהווים 23% מכוח העבודה. עצמאיים רבים גילו את הדרך לרווחה כלכלית, כזאת שאפשר רק לחלום עליה כשכירים. אבל כמו כל ההתחלות, גם כאן תידרשו לתהליך מאתגר ומורכב בתוך סבך הבירוקרטיה הישראלית.

באמצעות המדריך שלפניכם תגלו מהם השלבים הנדרשים לפתיחת העסק. האם כדאי לכם להירשם כעוסק מורשה, עוסק פטור או אולי בכלל חברה בע”מ? האם אתם חייבים להגיע לרשויות המס ולביטוח לאומי, או שאולי אפשר לפתוח עסק באמצעות האונליין? גלעד קריין עושה לכם סדר, עוזר לכם להמנע מטעויות נפוצות, ומספר על הדרך הנכונה לבנות רשת ביטחון כלכלית שתשמור עליכם בימי צרה.

המדריך לפתיחת עסק עצמאי מאת גלעד קריין

הסיבות בגינן אנשים בוחרים לצאת לעצמאות הן רבות ומגוונות – בתור עצמאיים תוכלו לנהל את הזמן שלכם כרצונכם, להתחיל את יום העבודה מתי שתרצו ולעבוד מכל מקום שמתחשק לכם – כן, גם מחוף הים. מעבר לכך, אם העסק שלכם יצמח ויעבוד כמו שצריך, תוכלו להגדיל הכנסות ותהנו מרווח כלכלי שישאיר את המשכורת שלכם כשכירים הרחק מאחור. כמו כל דבר גדול בחיים, גם יציאה לעצמאות מתחילה ברעיון. הרעיון מתגלגל וגדל עד שמגיע הרגע לממש אותו. אם החלטתם שעכשיו זה הרגע, תישארו איתנו למדריך הבא. כאן נסביר לכם איך לפתוח עסק עצמאי במדינת ישראל, צעד אחר צעד. החל ממשרדי המע”מ, דרך רשויות המס ועד לבניית רשת ביטחון כלכלית בכמה צעדים פשוטים. שנתחיל?

עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ? גלעד קריין עושה לכם סדר

היזם הסדרתי ואיש העסקים גלעד קריין מציין כי כבר בתחילת דרככם כעצמאיים, אתם נדרשים לקחת החלטה משמעותית: עליכם להבין כיצד אתם הולכים להגדיר את העסק שלכם בפני הרשויות. כשמדובר בעסק קטן, ניצבות בפניכם שלוש אפשרויות עיקריות: עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ. לכל אופציה יש יתרונות וחסרונות.

עוסק פטור (בעבר כונה “עוסק זעיר”) לא מחויב במע”מ, אך הוא גם לא יכול להזדכות במע”מ. עוסק פטור מתאים לעסקים עצמאיים קטנים, עם מחזור עסקאות שנתי שלא עולה על 102,292 ₪  (נכון ל-2022). ברגע שאתם עוברים את מחזור העסקאות הזה, עליכם להירשם כעוסק מורשה או כחברה בע”מ. חשוב לקחת בחשבון: מקצועות מסוימים מחייבים אתכם להירשם כעוסק מורשה גם אם מחזור ההכנסות שלכם אינו עולה על הסכום הנקוב. מבחינת עלויות התפעול החשבוניות, עוסק פטור זאת הצורה המשתלמת והנוחה ביותר.

עוסק מורשה מתאים לעסקים עצמאיים עם מחזור הכנסות גבוה יותר. בתור עוסק מורשה אתם זכאים לקיזוז הוצאות עסקיות מוכרות – כמו רכישת חומרי גלם, תשלום משכורות לעובדים, שירותי פרסום, החזרים על חשבון חשמל ואינטרנט ועוד. יחד עם זאת, אתם חייבים לשלם מע”מ וניהול החשבון של עוסק מורשה מורכב יותר.

חברה בע”מ מתאימה לעסקים שדורשים הגנה משפטית. התאגדות כחברה בע”מ מייצרת הפרדה משפטית בין העסק לבין הבעלים שלו, כך ניתן להימנע מתביעה במקרה ותוגש כזאת כנגד העסק. תהליך פתיחת חברה בע”מ הוא מורכב וצריך להיעשות תוך ייעוץ עם גורמי מקצוע רלוונטיים.

גלעד קריין ממליץ להתחיל בקטן ולהתרחב בהמשך. ברוב המקרים, כדאי להתחיל כעוסק פטור במידת האפשר, ולהתקדם לעוסק מורשה כשמחזור ההכנסות גדל.

השלב הראשון: פתיחת תיק ברשות המיסים – גלעד קליין עם ההסבר

ברגע שהחלטתם על סוג העסק, הגיע שלב הביורוקרטיה. תצטרכו לפעול בשלוש חזיתות: לפתוח תיק במע”מ, לפתוח תיק במס הכנסה ולפתוח תיק בביטוח לאומי.

כדי לפתוח תיק במע”מ עליכם למלא טופס 821 ולהגיש אותו למשרד האזורי הקרוב ביותר לבית העסק שלכם. תתבקשו לצרף לבקשה את המסמכים הבאים: תעודת זהות, צילום צ’ק מבוטל או אישור עם פרטי החשבון מהבנק, הסכם שכירות לבית העסק ורישיון עוסק. במידה והחלטתם לפתוח עוסק פטור, תשמחו לגלות שהחל משנת 2021 ניתן להגיש בקשה לפתיחת עוסק פטור באופן מקוון, בלי להגיע פיזית לרשות המיסים.

לאחר שנרשמתם במשרדי המע”מ, הצעד השני הוא פתיחת תיק במס הכנסה. במידה ומדובר בעוסק פטור, גם את הצעד הזה תוכלו לעשות באופן דיגיטלי. פתיחת התיק נעשית באמצעות מילוי טופס 5329 בכתב, ושליחה של הטופס לפקיד השומה הקרוב לבית העסק. לבקשה יש לצרף צילום תעודת זהות, חוזה שכירות ובקשה לניכוי מס. בשלב הזה תצטרכו לדווח על ההכנסות הצפויות בעסק – גלעד קריין ממליץ לנקוב בסכום ריאלי ככל האפשר.

בשלב השלישי עליכם לפתוח תיק בביטוח לאומי בצירוף המסמכים הרלוונטיים. גם את השלב הזה תוכלו לעשות באופן מקוון, וגם כאן תתבקשו לדווח על רמת ההכנסה הצפויה. לא מצופה מכם לדעת את הסכום המדויק בשלב הזה – במידה ויחולו שינויים ברמת ההכנסה, תוכלו לעדכן את ההצהרה אחת לשלושה חודשים. בהתאם להצהרה המעודכנת, ביטוח לאומי יעדכן את גובה המקדמות שתצטרכו לשלם. ומה קורה אם ההכנסות בפועל נמוכות מהסכום שהצהרתם? במקרה כזה, ביטוח לאומי יחזיר לכם את דמי הביטוח ששילמתם שלא לצורך. מאידך, אם גובה ההכנסות שלכם יהיה גבוה מכפי שהצהרתם, אתם תצטרכו לשלם את ההפרש.

גלעד קריין עם שלושה טיפים מנצחים לפתיחת עסק עצמאי

עכשיו שסיימנו עם הבירוקרטיה הראשונית, אפשר לדבר על הדברים החשובים בפתיחת כל עסק.

ראשית, גלעד קריין מדגיש את החשיבות של בניית רשת כלכלית מסודרת. כבר בתחילת הדרך, חשוב שתיקחו בחשבון את כל העלויות להן תידרשו בניהול העסק. פתיחת עסק עצמאי כרוכה בלא מעט הוצאות – תשלום לרואה חשבון, הוצאות על ציוד, עלויות של שיווק, בניית נוכחות דיגיטלית ועוד. גלעד קריין ממליץ על כלל האצבע הבא: חשבו את ההוצאות החודשיות להן תידרשו עבור העסק. הוסיפו לסכום שקיבלתם את עלות המחייה החודשית שלכם. את הסכום שמתקבל מהחיבור הזה הכפילו ב-6, וכך קיבלתם רשת ביטחון לשישה חודשים. את הסכום שנשמר ברשת הביטחון רצוי לשמור בצד, למקרה שתחוו תקופות מאתגרות בעסק או ירידה זמנית בהכנסות.

שנית, גלעד קריין ממליץ לפתוח עסק בתחום שאתם מכירים ואוהבים. זה יקל עליכם מבחינה עסקית לאורך כל הדרך, וגם ברמה האישית הרבה יותר כיף לעסוק במקצוע שאנחנו אוהבים ונהנים ממנו. בסופו של דבר, רובנו בוחרים לעבוד כעצמאיים ולא כשכירים בדיוק בשביל זה, כדי שנוכל לקום בבוקר ולהנות מיום העבודה שמצפה לנו.

לבסוף, גלעד קריין מדגיש את החשיבות של סקר שוק מוקדם. כבר בשלב תכנון העסק חשוב לבנות תוכנית שיווקית, לבצע מחקר על המתחרים שלכם וליצור בידול. נסו לחשוב, מה יש בעסק שלכם שמייחד אתכם מכל השאר? הבינו מראש מיהו קהל היעד השלכם. נסו להבין את הצרכים של קהל היעד שלכם ולהבין כיצד אתם יכולים לענות על הצרכים הללו. ברגע שיש לכם תשובות לשאלות הללו, תוכלו לבנות תוכנית שיווקית מותאמת, להגדיר את הכלים והעזרים שתשתמשו בהם, ולצאת לדרך. בהצלחה!

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן