תוכנית שכר מצווה: ייעוץ משפטי למעוטי יכולת

מאמר זה יעסוק בתוכנית שכר מצווה: תוכנית שמטרתה לאפשר גם לאנשים שידם אינה משגת לשכור שירותים משפטיים, לקבל ייעוץ משפטי.

מה כוללת תוכנית שכר המצווה?

כאמור, תוכנית שכר המצווה מאפשרת לאנשים שידם אינה משגת לשכור שירותים משפטיים, לקבל ייעוץ משפטי, פרו-בונו (בחינם).

התוכנית כוללת סיוע בתחומים רבים, ובהם דיני משפחה (גירושין, אפוטרופסות, משמורת ילדים, צווי מניעה וכיו”ב), דיני עבודה, פשיטת רגל, פינוי מושכר, הוצאה לפועל, סיוע לפליטים ולעובדים זרים, וכן כאשר מוגשת תביעה כספית כנגד הפונה.

לצד זאת, ישנם תחומים שלא נכללים בתוכנית שכר המצווה, ובהם המשפט הפלילי על כל גווניו, דיני נזיקין, לשון הרע, דיני תעבורה, מיסים, דיני ירושה וצוואות, מקרקעין וביטוח לאומי.

האם אני זכאי לשכר מצווה?

ישנם שלושה מבחנים לקביעת שכר מצווה:

  1. מבחן הכנסה: הזכאות לשכר מצווה נקבעת לפי ההכנסה מכל סוג שהוא של הפונה ושל בני משפחתו המתגוררים איתו (למעט קצבת ניידות, קצבת שירותים מיוחדים וגמלת ילד נכה) ומספר הנפשות במשפחה. נכון ל-2021:
  2. במשפחות שמספר הנפשות בהן הוא 3-1, רף ההכנסה התחתון (ברוטו) הוא 7718 ₪ ורף ההכנסה העליון (ברוטו) הוא 9791 ₪.
  3. במשפחות בעלות 4 נפשות, רף ההכנסה התחתון (ברוטו) הוא 8409 ₪ ורף ההכנסה העליון (ברוטו) הוא 10,482 ₪.
  4. במשפחות בעלות 5 נפשות, רף ההכנסה התחתון (ברוטו) הוא 9100 ₪ ורף ההכנסה העליון (ברוטו) הוא 11,173 ₪.
  5. במשפחות בעלות 6 נפשות, רף ההכנסה התחתון (ברוטו) הוא 9791 ₪ ורף ההכנסה העליון (ברוטו) הוא 11,865 ₪.

מבחן ההכנסה ממשיך ומתייחס עד למשפחות בנות 12 נפשות, בהן רף ההכנסה התחתון (ברוטו) הוא 13,938 ₪ ורף ההכנסה העליון (ברוטו) הוא 16,011 ₪.

  • מבחן רכוש: נבחנים ניירות הערך, אגרות החוב, קופות הגמל, הפיקדונות וכל יתר הכספים והמסמכים הסחירים שבבעלות הפונה ובן/בת זוגו, זכויותיהם במיטלטלין ובמקרקעין.

יש לציין, שאם הפונה ו/או בן/בת זוגו הם בעלים של דירת מגורים אחת, אין הדבר בהכרח שולל את הזכאות לשכר המצווה. הדבר תלוי בשווי הדירה וכן בשיקול הדעת. גם בעלות על רכוש שניתן להשתמש בו כביטחון להלוואה או ניתן למימוש, ושוויו לכל היותר 414,684 ₪ (פי שישה מהשכר הממוצע במשק), לא שוללת זכאות לשכר מצווה.

  • מבחן הסיכוי המשפטי: נבחנת השאלה מהם סיכויי הפונה לזכות בתביעה. אם הסיכויים הם נמוכים, הוא אינו זכאי לשכר מצווה.

איך אני יכול לממש את זכאותי לשכר מצווה?

ראשית, יש לפנות למוקד הטלפוני של “שכר מצווה” (“הקו החם”), ובשיחת הטלפון, על הפונה למסור את פרטיו האישיים ולהסביר מהי הסוגייה המשפטית.

אם הפנייה אכן מתאימה, לפונה נקבעת פגישת ייעוץ ראשונית, עם עורך-דין מתנדב, שקובע האם להמליץ על ייעוץ משפטי או לא. אם הוא מחליט שאכן יש מקום לכך, הפנייה מועברת לצוות התוכנית.

צוות התוכנית כולל, בין היתר, את רכז המחוז שבו גר הפונה, והוא מבקש מהאחרון לשלוח לו רישיון בעלות רכב, תלושי משכורת ודפי חשבון עובר ושב של שלושת החודשים האחרונים של הפונה ושל המתגוררים איתו, וכן כל מידע באשר לקופות גמל, חסכונות, פיקדונות, וכל מסמך משפטי רלוונטי.

לאחר שרכז המחוז מקבל מסמכים אלה, הוא קובע, באופן סופי, האם להעניק לפונה ייעוץ משפטי.

לסיכום, תוכנית שכר המצווה מסביר עו”ד אדי סוברי, הינה פרויקט ראוי לכל שבח אשר מאפשר לאנשים שידם אינה משגת לשכור שירותים משפטיים, לקבל ייעוץ משפטי בחינם. במסגרת התוכנית ניתן סיוע בתחומים רבים, בעיקר אזרחיים. המשפט הפלילי, דיני מיסים, לשון הרע ודיני נזיקין הם חלק מהתחומים שלא נכללים בתוכנית.

המבחנים לקביעת שכר המצווה הם מבחן הכנסה (בהתחשב במספר הנפשות במשפחה), מבחן רכוש וכן מבחן הסיכוי המשפטי של הפונה לזכות בתביעה.

כדי לממש את הזכאות לשכר מצווה, יש לפנות למוקד הטלפוני של “שכר מצווה”. אם הפנייה מתאימה, נקבעת פגישת ייעוץ ראשונית לפונה עם עורך-דין מתנדב. אם עורך-הדין מחליט שיש להמליץ על ייעוץ משפטי, הפנייה מועברת לצוות התוכנית, ואם לאחר שרכז המחוז בו גר הפונה מקבל מהפונה מספר מסמכים רלוונטיים – הוא קובע שיש להעניק לפונה ייעוץ משפטי – הייעוץ מוענק לו.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן